Billings' St. Canute

Ahoy sheepsmaatjes!
Zover staat de bouw van de St. Canute sinds de bouwdoos onder de kerstboom lag. Leuk project om es 'houtbouw' te ondervinden.
De spanten worden geleverd in twee helften per spant. Bedoeling is om de romp in twee helften te bouwen. Ik vond dat niet zo logisch, een symmetrisch geheel bekomen is op die manier wel heel moeilijk. Dus heb ik de romp in z'n geheel gebouwd (dank aan Ronny voor het technisch advies).
Step1.jpg

Voor-en achtersteven zijn in volle balsa, vooral de achtersteven maakt toch wel bijzondere bochten. Vooraan heb ik een extra spant moeten bijvoegen, omdat die speciale 'knik' die typisch is voor een ijsbreker, niet tevoorschijn kwam met de spanten van Billing ('t zal wel aan mij liggen zeker? :wink: ).
ReadyLamin.jpg

Hier is 't ie klaar om te lamineren.
WetLamin.jpg

En hier vers gelamineerd (glasweefsel en polyester).
SchansSteun.jpg

De verschansingsteunen vind ik veel te dik en ik vermoed buiten schaal. Ik ga ze verwijderen en vervangen door fijnere en meer exemplaren.
Super%231.jpg

Heb inmiddels ook al wat aan de bovenbouw gewerkt. De schoorsteen werd geleverd als stukje grijze pvc-afvoerbuis. Voor de stabiliteit heb ik een veel lichtere versie in karton gemaakt (merci Laurent).
Tot zover dit relaas, de groeten, A!H.

dag Archibald ,

geen dank , ge zijt welkom ...

en nu dat je de smaak te pakken gekregen hebt , zal je volgende project een "scratch built" eentje zijn , volledig uit hout en carton :wink:

de groetjes ,

Laurent

De luchters in de bouwdoos zijn van messing en behoorlijk zwaar. Omdat ze redelijk hoog op de bovenbouw komen te staan (nadelig voor de stabiliteit) en omdat ze van pas komen voor een toekomstig project, besloot ik om er een mal van te maken.
VentMold.jpg

Bovenaan de siliconenmal, onderaan de messing versie met zijn kunststof broertjes.

Vents.jpg

En zo moet dat dan op de bovenbouw.

PropRud.jpg

De plastic schroef heeft ook plaats moeten ruimen voor een mooier en degelijker Raboesch-exemplaar. Het roer dat voorzien was in hout en moeilijk te verenigen met de messing roerkoning, is vervangen door een koperen exemplaar.

Tot de volgende, A!H.

dag Archibald ,

inderdaad een mooie model , ben blij dat jij het aanpast , that's the way to go !

binnenkort op het water , dus ?

de groetjes ,

Laurent

Nog een stapje verder:
Inter.jpg

de dikke verschansingssteunen zijn verwijderd. Alle electronika heeft inmiddels ook al een plaatsje in de romp gekregen. Er kan 1,5 kg in, met motor, loodbatterij (6V, 4 AH), servo en ontvanger moet er nog een kleine 0,5 kg balast bij. De stabiliteit zal dus geen probleem zijn. Volgende stap: nieuwe verschansingssteunen.
Tot dan, de groeten, A!H.

Et voilà, de verschansingssteunen. Stukken beter zo, al zeg ik 't zelf.
Can%231.jpg

Eerste laag primer, nog wat plamuren en schuren maar 't begint al op iets te lijken.
normal_Can%233.jpg

normal_Can%232.jpg

Tot de volgende etappe, A!H

De laatste dagen wat bezig geweest met details:

De ankerlier. Moet nog z'n definitieve kleur krijgen.

De schoorsteen met ladder en hoorn.

Ook het dek is inmiddels beplankt. Heb dit buiten het model gedaan, was stukken gemakkelijker, alle plaats van de wereld. Heel het dek kan zo op z'n plaats.

Tot de volgende, A!H

Echt een leuk scheepje Archibald.

Ziet er keurig uit! Mijn complimenten :!:

Vraagje, waar heb jij dat glasvezeldoek vandaan :?:

Jouw bouwwijze zal wellicht ook mijn bouwwijze zijn. :lol:

Groetjes Marcus

Marcus,
ik gebruik glasweefsel (geen glasmat) van Vosschemie. Eerst een laag grof van 160 gr. daarop een laag fijn van 45 gr..
Succes en de groeten, A!H

Hallo iedereen,

voor het 'sleepgedeelte' zitten volgende delen in de doos:
delenlowdefcd5.jpg
[/URL][/img]

Dat het over telkens twee helften gaat ligt voor de hand maar hoe dat dan samen moet wordt op het plan niet duidelijk aangegeven:
topviewlowdeflg9.jpg
[/URL][/img]

Ik dacht aan deze oplossing:
voorstellowdefme2.jpg
[/URL][/img]

Kan dat kloppen? Ik vind namelijk nergens dokumentatie waar dit soort 'sleepgedeelte' in voorkomt.
Weet iemand raad?

Groetjes, A!H.

F.van.Gent zei:
Martin-
wat wil je nu
Eigenlijk vertellen :oops:
Want krijg geen foto of iets dergelijks :roll:
mvg
Frederik :D

Sorry, I am Danish, so I don't understand Dutch to well and didn't feel like trying to explain in Dutch how the hook was to be assembled, so I hope it is okay that I try in english.

I attached the picture to explain how the hook is assembled correctly.

The attachment marked C in the pictures is a large spring mounted on the hook to take up sudden tension in the towline to prevent it from breaking. In the last picture where Archibald H. assembled the hook, he placed the it wrong. It needs to be turned 180 degrees, leaving the spring behind the iron rod assemble.

Brgds

Martin

Back