Binnenkort 3 extra nederlands geregistreerde WWII kisten

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Net uit de piloot en vliegtuig gehaald dat nederland er 3 geregistreerde WWII fighters erbij krijgen.

We kennen natuurlijk allemaal de "Damn Yankee" van Tom vd Meulen:
http://www.richard-seaman.com/Aircr...ler/DamnYankeeBankingLeft45Degrees8oClock.jpg
http://www.richard-seaman.com/Aircraft/AirShows/Duxford2002/P51s/Sampler/DamnYankeeLanding.jpg

De kist is nog amerikaans maar wordt de PH-PSI

Daarnaast komt er nog een P-51d :yes: bij, de PH-PLI

en een

P-40 :banana: de PH-PXL.

Bij mij zijn er nog geen serienummers bekend van de laatste 2 (was nog niet vermeld in het register) maar dat zal tzt wel komen.

Geweldig dat er een weer een uitbreiding komt van deze schitterende WWII kisten, kunnen we weer op de vliegshows een daverend show verwachten hoop ik.

En voor de schaalbouwers is het natuurlijk helemaal perfect om lekker dicht bij huis deze kisten te bekijken voor de diverse details :wink:

Dit moest ik ff meedelen.

Greetingz,
Berto.

heel mooi ding :!:

Ik ben altijd al fan geweest van 2wo fighters.
En al ik het kon zou ik er zeker een nabouwen (op schaal natuurlijk :lol: )

Gr. svenie

Hoi Berto,
Dat is mooi,
Vooral die P40 wil ik wel eens bekijken.
Weet jij waar deze komen te staan en of ze inderdaad te bezichtigen zijn?

@Svenie: wat niet is kan nog komen, ga er gewoon voor om zo'n kist te bouwen, doe eerst ervaring op met makkelijker te bouwen vliegtuigen en dan probeer je het gewoon.

Groet,
Jaap

Nop, weet nog niet waar ze komen te staan.

De P-40 en Mustang komen waarschijnlijk in Teuge te staa n(althans daar zit de (vermoedelijke) eigenaar van deze kisten) maar ze zijn er nog niet :(

Maar niks is natuurlijk zeker in de luchtvaart :wink: we wachten nog even rustig af.

Groet,
Berto.

jaap zei:

@Svenie: wat niet is kan nog komen, ga er gewoon voor om zo'n kist te bouwen, doe eerst ervaring op met makkelijker te bouwen vliegtuigen en dan probeer je het gewoon.

bedankt voor je tip :wink:

Gr. svenie

Geweldig dit! Meer warbirds naar nederland! Krijg altijd de koude bibbers bij het horen van die motoren..

Robert

'k Weet dat er bij een bedrijf op vliegveld Lelystad een mustang in een krat staat in afwachting van opbouw. Beetje concurentie voor Tom.

Groet,
Andries.

vergeet die 'ingepakte' F4U op Lelystad niet hè? Tenminste, dat moet ik van een redelijk betrouwbare bron vernemen.

Tjen

kunnen we weer op de vliegshows een daverend show verwachten hoop ik.

Op Nederlandse bodem?? Denk het niet..... veiligheidsvoorschriften die je bijna niet meer serieus kunt nemen :?

Wil je WWII aktie zien, ga dan bijvoorbeeld naar Flying Legends in Duxford.... :wink:

p.s.

Als ze daar ook niet inmiddels de duimschroeven vwb de veiligheid hebben aangedraaid :|

Ik moest gister naar Lelystad voor wat onderdelen en wat stond er in de hangaar.... de pas geregistreerde P-51.

De romp staat nog op de bok evenals de vleugels.
De Mustang heeft tot +/- 1994 gevlogen op de RENO airraces.
De vleugels zijn voor de races helemaal opnieuw opgebouwd en geplamuurd, de romp was eveneens ontdaan van uitstekende klinknagels, platen en kieren. Er zat een opgevoerde race motor voor die weer verwijderd is.

In 1994-1995 waren ze voor een deel alweer begonnen met de ombouw naar een "gewone" Mustang toen hij verkocht is naar nederland.

Diegene die de Mustang kocht heeft hem laten inkratten en naar nederland vervoerd waar er op 1 of andere manier een kink in de kabel is gekomen en hierdoor de kist 10 jaar!!!!! opgeslagen heeft gestaan.

Onlangs is de kist weer boven water gekomen en zijn ze nu bezig met de opbouw.

De verwachting is dat over een 4 maanden de eerst maiden gemaakt zal worden.

De P-51 zal niet de echte P-51 meer zijn.
Ombouw van de RENO vleugels naar origineel is te kostbaar, zo ook het weer gedeeltelijk origineel maken van de romp. De geplamuurde kieren zijn weer open gemaakt en een aantal nagels zijn weer vervangen voor de originele bolkopnagels ipv de verzonken versies.
Het race blok is verwijderd en er zit weer een origineel overhaulde Rolls Royce voor.

We moeten dus nog even geduld hebben :|

Gr.
Berto.

Berto zei:
We moeten dus nog even geduld hebben :|

Gr.
Berto.

Al vast een voorproefje :wink:

afb18150.jpg

afb18151.jpg

afb18152.jpg

afb18153.jpg

afb18154.jpg

afb18155.jpg

afb18156.jpg

afb18157.jpg

afb18158.jpg

afb18159.jpg

afb18160.jpg

afb18161.jpg

afb18162.jpg

Groeten Martijn

Hoe is de stand van zaken 3 jaar later ????

Heeft iemand een idee hoe het ondertussen is met deze toestelen??
Het is Verdacht stil :-(
P51, P40 , F4u :confused:

Back