Binnenvaartschip: Spits, schaal 1:20 (scratch build)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door KlaasKamstra, 14 okt 2010.

  1. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    @Paul: Dat je de ankers niet via internet kunt vinden verbaast me niets, ze zijn door mij zelf gemaakt.

    @Indoorvlieger: Dat je in één topic kunt zoeken wist ik eigenlijk ook niet...
    Handig, ga ik nog dankbaar gebruik van maken.
     
  2. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
  3. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    brecht,
    das wel mooie site.
    maar ik vind niet de binnenvaart ankers,
     
  4. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Zelf maken dus. Naar mijn weten zijn zulke ankers nergens te koop...
     
  5. Adriaan

    Adriaan

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Nijkerk (Gld)
    Zeer juist Klaas, zulke ankers zijn inderdaad niet te koop en zeker niet in de schaal 1 op 20.
    Ik heb ze echt van ijzer gemaakt. Het was wel veel en voorzichtig zagen. De vloeien zijn van blik dat tussen de armen is gesoldeerd en door het opvullen met tin loopt het mooi in elkaar over.

    Kennelijk zijn WIJ toch wat vreemde modelbouwers omdat we zoveel mogelijk zelf proberen te maken.
    KOPEN is geen kunst, dat kan iedereen met genoeg geld in de zak.
    ZELF MAKEN, dat is pas echte MODELBOUW.

    Leuk draadje trouwens op het CAFE over de 1 op 20 bouwers. Ik heb mijn vloot er uiteraard ook op gezet.
    Als je er nu een soort lijstje van maakt, dan weten we wie we ooit voor een "1 op 20 dag" moeten uitnodigen. Nu maar hopen dat de politiek de brandstofprijzen (prijzen omhoog + BTW omhoog) niet in het onredelijke laat oplopen, want dan wordt ergens een meeting bezoeken wel erg kostbaar.

    Enne voor die modelbouwer met de naam Spits (heel toepasselijk).
    Er is te koop bij de NVM (Ned. Ver. v Modelbouw) een bouwtekening van een Spits (schaal weet ik niet uit het hoofd). Ik heb deze tekening ook gebruikt voor de ruwbouw en alles omgerekend en getekend naar schaal 1 op 20
    De bouw van een casco is overigens vrij eenvoudig. Kijk in het bouwverslag van de ASTERIX en OBELIX en je ziet hoe ik de rompen gebouwd heb. Overigens weer hééééél anders dan Klaas Kamstra dat gedaan heeft. Dus mogelijkheden zat.
     
  6. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    @Adriaan: Ik wil mijn ankers eigenlijk nog eens overnieuw maken van messing of iets dergelijks,
    maar voor voorlopig vind ik deze ankers prima.

    Ik koop eigenlijk alleen maar de electronische componenten, ik kan dat zo goedkoop niet zelf maken, dat zijn keuzes.
    Maar de dingen die ik goed naar mijn zin zelf kan maken maak ik dan ook echt zelf.
    De bomenbak met gehele inhoud ben ik nu mee doende, de loopplank is klaar (de basis voor de "demontabele" bomenbak)
    Manden om de touwen in te sturen moet ik nog gaan solderen.
    Het huis en de tuin liggen over de kop na een grondige verbouwing hier, dat is de reden dat ik vrij weinig uitvoer op modelbouw gebied.

    Wat ik wel klaar heb is de hermaakte autokraan.
    Overigens zijn die zwaaibomen wel grappig om aan boord te zetten...
    Maar eens maken...

    [​IMG]
    De autogiek. Voorzien van hefcilinder, evenaar en belettering.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2012
  7. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Intussen heb ik mijn bomenbak klaar, al moet ie nog wel even geschilderd worden.
    Nu de bomen zelf nog gaan doen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2012
  8. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    prachtig!!
     
  9. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    @Adriaan: Idefix, da's de hond van Asterix toch? Dan hoort deze bij uw spitsen familie...
    [​IMG]
     
  10. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Zij WIJ modelbouwers enkel de 1:20 bouwers of binnenvaart schepen :confused:

    Klopt, maar gaat toch steeds moeilijker worden aangezien dat er steeds meer rtr op de markt komt..


    Amen :worship:
     
  11. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    "Wij" die de moeite op willen brengen om zoveel mogelijk zelf te maken.
    Ik maak persoonlijk geen onderscheid in groepen van een bepaalde schaal of soort vaart...
    Dat zou het plezier van samen varen ook enkel teniet doen vrees ik.

    Sommige dingen zijn er domweg niet of vreselijk duur...
    Denk aan die ankers, waar dit over ging.

    En inderdaad: Kunst. En we mogen trots zijn op onze hobby, of je nou schepen bouwt of vliegtuigen.

    Overigens spreek ik een beetje voor Adriaan,maar ik heb het in mijn bouwverslag staan.
    Ter zijner tijd haal ik de bezem er eens door hier...
     
  12. Adriaan

    Adriaan

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Nijkerk (Gld)
    Om bij het laatste te beginnen>
    Dank Klaas, want jij spreekt namens mij en ik kan het niet beter zeggen.
    Natuurlijk bedoel ik met "wij" geen groepen of iets dergelijks. Ik doelde gewoon op ons en alleen omdat "wij" kennelijk proberen zoveel mogelijk zelf te maken en zo min mogelijk te kopen. Dus niet bedoeld zijn de "1 op 20" bouwers en ook niet de binnenvaartbouwers etc etc.
    En om een nieuw misverstand te voorkomen zeg ik er gelijk bij dat er natuurlijk nog veel meer modelbouwers zijn, die alles zelf maken en ook die zelfs nog veel meer zelf maken dan "wij" (kijk b.v. naar de bouwers van echte stoommachines e.d. ).

    Leuk Klaas die Idéfix. Ik had deze foto nog niet gezien en geloof me: Ik heb heeeel veel foto´s van Spitsen verzameld, maar deze had ik nog niet. Maar ja een Pousseur van 3 Spitsen achter elkaar lijkt me toch wat overdreven en komt in het echt ook niet voor. Ik weet eigenlijk niet of er echte Spitsen bestaan met de namen Asterix en Obelix. Het zou zo maar kunnen.

    Zwaaibomen of zwierbomen kom je eigenlijk nog zelden tegen op de gemoderniseerde Spitsen en daarom heb ik ze er ook niet opgemaakt. Ik heb 1 kleurenfoto van een Spits waar ze nog wel op zitten.
    Als je er iets aan hebt, wil ik die foto wel sturen, maar ze zijn eigenlijk heel eenvoudig te maken.
    Manden om de trossen in op te schieten heb ik alleen geplaatst op de geduwde ASTERIX op de plaats waar eigenlijk het stuurhuis hoorde. Verder heb ik er helaas geen ruimte voor. En een bomenbak past niet bij mijn moderne platte alu schuifluiken. Loopplank en (ruim)ladder heb ik aan de zijkant van de verhoogde den opgehangen.

    En die ankers, ja het maakt niet uit waar ze van gemaakt zijn, als ze maar op de echte lijken.
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Alleen als je de ankers ook wil laten zakken is hout misschien niet zo'n handige keuze, zinkt wat minder goed.
     
  14. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Drijfankers...
    Ze dienen maar één doel op dit moment: Mijn schuit smoel geven.
    Ik wil ze nog wel eens gaan hermaken, van messing of blik, en dan ook meteen één van de twee werkelijk aan een lier.
    Maar dat is voor later...
    Plannen en dromen heb ik genoeg, nu het uitvoeren nog. :D
     
  15. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Het was een tijd lang stil rond mijn spits.
    Dit om niet nader te noemen redenen, ik heb het toch maar weer opgepakt.
    Ik ben bezig met het inrichten van de stuurhut, dit is klein werk.
    Heel leuk om te maken, heel moeilijk soms om in die bolle knuisten van mij vast te houden.
    Wat maak ik?
    Wel, kastje met stuurknuppel en bochtaanwijzer/piloot, marifoons, computer omdat het past, bedieningskast voor de kopschroef, radarmonitor en een schakelkast om de boel te bedienen aan boord. Voorlopig is dit het.
    En dat alles in een spitsenstuurhutje... Beetje druk, maar nu al net echt.
    Zodra ik alles geschilderd heb maak ik een foto van het geheel.

    Tot zo ver voor nu...
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2013
  16. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Ben benieuwd Klaas... en als je dan toch bezig bent..vergeet het kooitje met de kanarie niet te bouwen ;)
     
  17. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    @Nitromethane: De kanarie laat ik achterwege, het is me al klein genoeg allemaal.

    Wat heb ik wel?

    [​IMG]
    Van links naar rechts bovenop de plank:
    Monitor van de computer voor navigatie, ongeschilderde marifoonhoorn, bochtaanwijzer/piloot, stuurknuppel, bedieningskast van de kopschroef.
    Onder de plank: Scherm van de radar, stuurhaspel (stuurrad moet ik nog maken) schakelkast (voor verliching.ed.).
    Om de schaalverhouding met de echte wereld te zien ligt er een 50ct munt bij.

    Tot zo ver voor nu.
     
  18. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Prachtig Klaas!


    Blij weer wat van jou kant te horen qua vorderingen.





    Jan
     
  19. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    prachig!!! wat een gefriemel, ik doe je het niet na!
     
  20. rcboy

    rcboy

    Lid geworden:
    9 nov 2011
    Berichten:
    343
    Locatie:
    capelle a/d ijssel
    ziet er strak uit joh ;)
     

Deel Deze Pagina