bionicbattery hoe laden??

• Topicstarter Topicstarter Tarantino013
  • Startdatum Startdatum
T

Tarantino013

Guest
Ik heb sinds zaterdag een funjet aangeschaft en heb hiervoor een
lipo batterij van bionicbatteries gekocht type: 2500 mah 30c 3s1p 11.1V

Ik ken jammer genoeg nog niets van lipo's en vroeg mij af hoe ik deze moet laden. ik bezit momenteel nog een graupner ultramat 6 lader, maar
ik weet niet of deze geschikt is en heb ook geen verbindingskabeltje hiervoor. Aan de lipo hangen 2 kabels. Dient het korte voor te laden?
Is het aangeraden een andere lader aan te schaffen?
waarschijnlijk weer de zoveelste topic hierover maar ik wil zeker zijn dat ik geen verkeerde dingen ga doen.

Het korte kabeltje is het balanceerkabeltje... Om te laden moeten ze beide aangesloten worden... En ik zou je zeker eerst verdiepen in de lipo materie voordat je ermee begint te knoeien :)

Ik ben zelf nog maar amper bezig en heb mijn bionic een 5x geladen met de hyperion lader en dat gaat vlotjes...

oké, dus best nieuwe lader aanschaffen want anders gaat het niet lukken zeker. Bedankt alvast..
verdere tips zijn zeker nog welkom;)

Je kan een nieuwe lader aanschaffen.
Als je een beetje zeker van jezelf bent is het echt niet nodig.
Laden doe je hoofdzakelijk via de dikke + en - kabel. Wanneer je ook een balancer hebt kan je laden via beiden of laden via alleen de balancer.

Ik heb een ultramat 5 en laad hiermee meestal de lipos. Alleen als ik iets meer amperes of cellen wil laden neem ik een andere lader.
Zolang je een voltmeter hebt en na het laden en na het gebruiken even meet hoeveel volt elke cell is dan zul je zien dat er meestal weinig verschil zit tussen de cellen.

Ik kan soms wel een jaar of meer rijden zonder verschil tussen mijn cellen.. Oke het zijn er dan maar 2. In een accu van 3 S en meer is er altijd meer kans dat er onbalans optreed. Echter meten is weten! Vertrouw je het niet dan zul je een lader met balancer moeten kopen.

(als mijn voltmeter alles gelijk aangeeft en ik een accu vervolgens aan een balancer prik en deze druk bezig gaat met balanceren dan betwijfel ik of elke balancer wel zo goed is voor je accu! ik houd het daarom liever zelf in de hand)

Hoe hou je het zelf in de hand als je niet kunt balanceren?
Je kunt alleen maar nameten...
Wat doe jij dan als er toch 1 te hoog/laag zit....

Als er door welke reden dan ook toch een flink verschil inzit en je checkt het een keer niet met je voltmeter (lijkt me ook niet dat je dit elke keer gaat doen)
en je laad alleen op basis van de eindspanning, dan kan dit best gevaarlijk zijn.
Zeker als je lader wat minder op de interne weerstand let en de verschillen flink zijn opgelopen.

Stel je lipo heeft 3.7, 3.65 en 3.0 volt
En je laad op basis van de eindspanning dan kan in theorie dat 2 cellen te hoog eindigen omdat de laatste cell zo laag zit.

Even voor de duidelijkheid @ de topicstarter:
Je laad een lipo via de + en - kabel, de balancer hoor je ook aan te sluiten op een lader.
Alleen deze trekt alleen eventuele ongelijkheden vlak.
Dit stel je lipo is 3.4v,3.4v, 3.6v
Dan trekt je balancer alle cellen gelijk.
Maar het echte volpompen naar 3x 4.2v gebeurt via de hoofdkabel.
Of je moet een lader hebben die meteen via de balancer laad maar die laders zijn erg zwak omdat er niet teveel A door zon dunkabeltje mag.

Ik zou lekker die lader verkopen en zoiets kopen als het voor weinig moet:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing ECO6 50W 5A Balancer/Charger w/ accessories $18.99

Omgerekend 14€ dit voor een 50W 6 cell lipo lader inc balancer

Hang er een oude laptop voeding aan en je bent klaar.
Kn je niet meer voor raak klooien toch?

Laatst bewerkt:
he bedankt voor de goeie raad.
Nu mijn graupner lader heb ik voor mijn zender aangeschaft en voor mijn coax. Ik heb op de batterij ook een nieuwe connector moeten zetten.
een MPX gold connector male, maar moet ik er dan op die andere lader een female connector op solderen? Sorry voor al die vragen maar weet
er echt niet te veel van...

he bedankt voor de goeie raad.
Nu mijn graupner lader heb ik voor mijn zender aangeschaft en voor mijn coax. Ik heb op de batterij ook een nieuwe connector moeten zetten.
een MPX gold connector male, maar moet ik er dan op die andere lader een female connector op solderen? Sorry voor al die vragen maar weet
er echt niet te veel van...

Ik zou zeggen ipv zomaar wat doen, lees je eens goed in.
Typ lipo laden in bij google/forum en je krijgt mega veel info.
Voordat je zomaar wat doet.
Maar als op de ene - draad lipo een male zit dan zal inderdaad op de andere - draad lader een female moeten.
Anders past het nooit inelkaar natuurlijk.

Om te beginnen zou ik die lader NIET gebruiken om een lipo te laden.
Of je moet regelmatig de cellen nameten.
Jij hebt een lader met alleen een + en - uitgang.

Daar sluit je de rode + van de lipo op aan de de -.

Maar die lader kan niet balanceren....
En dat is belangrijk bij lipo,s....

Ofwel als ooit je lipo in jouw geval 3 cell er 1 cell leger of voller is dan kun je zoals eerder gezegt problemen krijgen.

Als voorbeeld:
Deze lader heeft Rechts de + en - aansluiting en links de balancer aansluiting.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : iCharger 106B-plus 250W 6s Balance/Charger $119.95

Kijk je naar een lipo dan heeft die ook + en - en een balancer kabel:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 1300mAh 3S 20C Lipo Pack $8.95

De + en - laden de lipo en de balancer balanceert de cellen gelijk.

Zou daarom zoals eerder gezegt eerder zoiets kopen+ een voeding:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing ECO6 50W 5A Balancer/Charger w/ accessories $18.99

Die balanceert wel+ is goedkoop.

Ik zou zeggen ipv zomaar wat doen, lees je eens goed in.
Typ lipo laden in bij google/forum en je krijgt mega veel info.
Voordat je zomaar wat doet.
Maar als op de ene - draad lipo een male zit dan zal inderdaad op de andere - draad lader een female moeten.
Anders past het nooit inelkaar natuurlijk.

Om te beginnen zou ik die lader NIET gebruiken om een lipo te laden.
Of je moet regelmatig de cellen nameten.
Jij hebt een lader met alleen een + en - uitgang.

Daar sluit je de rode + van de lipo op aan de de -.

Maar die lader kan niet balanceren....
En dat is belangrijk bij lipo,s....

Ofwel als ooit je lipo in jouw geval 3 cell er 1 cell leger of voller is dan kun je zoals eerder gezegt problemen krijgen.

Als voorbeeld:
Deze lader heeft Rechts de + en - aansluiting en links de balancer aansluiting.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : iCharger 106B-plus 250W 6s Balance/Charger $119.95

Kijk je naar een lipo dan heeft die ook + en - en een balancer kabel:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 1300mAh 3S 20C Lipo Pack $8.95

De + en - laden de lipo en de balancer balanceert de cellen gelijk.

Zou daarom zoals eerder gezegt eerder zoiets kopen+ een voeding:

Die balanceert wel+ is goedkoop.

Oké bedankt. wou dus die lader bestellen maar is momenteel niet op voorraad:( maar ik begrijp het al wat meer!
Dus maar wachten tot er terug voorraad is.
Ik woon wel tussen twee rc-winkels maar aan die prijzen zullen zij wel niet verkopen veronderstel ik.

Kijk is even wat verder dan je neus lang is. Op die zelfde site staat een soort gelijke lader voor 24dollar is wel voorradig. 80wattlader voor en tientje meer. Kan nu geen link geven want typ vanaf een gsm. Maar kijk is rond bij chargers.

... Ik ken jammer genoeg nog niets van lipo's en vroeg mij af hoe ik deze moet laden ...
'Verplicht' leesvoer:
Modelbouw FAQ's
-> Accu's en laadtechnieken
-> Informatie en aandachtspunten LiPo cellen

Nog een tip betreffende omgang met het forum: als je reageert op een bericht direct boven jouw reactie, hoef je niet te quoten. En bij quoten alleen de relevante tekst laten staan.
Verder is het ook handig locatie of regio (Tilburg??) en leeftijd in je profiel op te nemen. Misschien wonen er wel forumgenoten of clubs in jouw buurt. Als we leeftijd weten, kunnen we antwoorden aanpassen aan kennis- en budget-niveau.

Laatst bewerkt:
We zijn weer een paar dagen verder en heb ondertss een robbe compact 65 EQ aangeschaft op aanraden van een lokale rc-shop.
Nu dat probleem is van de baan.
Ondertss heb ik mijn funjet in mekaar gezet maar ik zit te twijfelen hoe ik mijn batterij moet plaatsen.Ik kan hem niet horizontaal plaatsen want mijn power-kabel zit in de weg en verticaal krijg ik mijn cockpit niet meer vast gezet. Het betreft een 2500 mah lipo van bionicbatteries.
Iemand enige suggesties?
Via de zoekfunctie vind ik in ieder geval niets.

Back