Ik zie dit draadje nu pas, dus mogelijk als mosterd na de maaltijd:
- er is een faq over toegestane frequenties wereldwijd:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/frequenties-in-nederland-belgië-en-wereldwijd.21634/ Als je doorscrolt naar beneden kun je de tabellen van RC-Network vinden en daarin staat ook België opgenomen. Voor zover ik kan nagaan is deze tabel nog steeds actueel.
- apparatuur op de 40 MHz frequenties onder kanaalnummer 50 mag nog wel steeds worden gebruikt, maar niet meer worden verkocht. Het zelfde geldt voor alle 72 MHz frequenties. Eigenlijk komt het er op neer, dat alleen apparatuur van vóór 1985 aan deze voorwaarden voldoet. In de praktijk is natuurlijk vrijwel niet na te gaan wanneer iets is gekocht, dus er zijn geen problemen te verwachten als je nieuwere apparatuur uitrust met deze kristallen.
- denk er wel om, dat FM zenderkristallen merk-specifiek zijn. Bijvoorbeeld een Multiplex FM kristal in een Futaba zender zal óf niet werken óf een forse frequentieafwijking vertonen. Ontvangerkristallen zijn minder kritisch, tenzij je dubbelsuper ontvangers gebruikt. In dat geval zijn de kristallen ook weer merkgebonden.
Bij AM-apparatuur moet je (uiteraard) AM-kristallen gebruiken, maar daarin kun je als regel ook de kristallen van andere merken gebruiken.
- de firma Eco te Herselt kan nog steeds kristallen op maat voor je maken, zoals hierboven al werd beschreven. Bij de bekende merken kun je opgeven welke kristallen je nodig hebt omdat daarvan de specificaties bekend zijn. Zekerheidshalve kun je ook voorbeeldkristallen insturen, die niet van dezelfde frequentie hoeven te zijn. Je kunt bijvoorbeeld een zenderkristal 40.665 (kanaal 50) insturen en opgeven, dat je een zenderkristal 40.575 (kanaal 1) wil hebben. De firma Eco was trouwens ook degene, die de precisiekristallen van Graupner fabriceerde, dus dit is een vertrouwd adres.
Kontakt opnemen met het BIPT is uitermate moeilijk, zo niet onmogelijk. Ik ben eens door het BIPT aangesproken als fabrikant en werd er voor verantwoordelijk gehouden, dat een mij volkomen onbekende winkelier een zenderset aanbood zonder conformiteitsverklaring. De set was dus in beslag genomen. Toen ik de desbetreffende ambtenaar belde om te vertellen, dat zo'n verklaring op de site van de fabrikant te vinden was, wist-ie eerst niet waar het over ging, vervolgens niet hoe en waar zo'n verklaring moest staan en tenslotte vroeg 't ie zich af waarover ik me eigenlijk druk maakte. Tenminste, daar kwam het op neer. De vertegenwoordiger van de fabrikant had een soortgelijke ervaring.