BIPT (inbeslag name zender door douane)

@Micropuller. Je gaat er voor het gemak even vanuit dat de gemiddelde Nederlander al zijn spullen in Hong Kong gaat kopen. We hebben het hier over modelbouw spullen ;-) Even relativeren dus.

En wat het al dan niet betaalbaar blijven van sociale voorzieningen, het is maar net wat je als overheid ervoor over hebt!

Sinds de jaren 80 is er niets anders dan bezuinigd op de gezondheidszorg. Steeds moest het nog goedkoper worden. Dat de NL bevolking in die jaren gewoon is doorgegroeid, de gemiddelde leeftijd hoger is geworden, de gezondheid door zaken als milieuverontreiniging en stress slechter is geworden werd daarbij over het hoofd gezien. En ja, als je de sociale voorzieningen financieel blijft uitkleden komt er een dag dat de boel in je gezicht explodeert.

Een overheid die 3 miljoen wil bezuinigen op de gezondheidszorg om vervolgens 1 miljard uit te gaan geven aan een prestige project maakt echt de verkeerde keuze!

Dus wat jij zegt is dat er aan de ene kant steeds meer mensen zijn bijkomen die gebruik zijn gaan maken van de gezondheidszorg, terwijl er aan de andere kant steeds minder mensen zijn die dat allemaal moeten betalen. Wat zou jij doen als je dat kostenplaatje kloppend moest zien te krijgen?

En ik heb het hier niet over de impact van het zelf importeren van modelbouwspul op onze samenleving. Ik heb het over de mentaliteit. Wel een winkelier uitmaken voor dief, als diegene iets wil verdienen (en tegelijkertijd geen idee hebben van de marges en wat er nodig is om uberhaupt een winkel draaiende te kunnen houden) en tegelijkertijd zelf zo goedkoop mogelijk uit willen zijn, ongeacht of de uiteindelijke producent/leverancier daar normaal van kan leven en of er belasting voor wordt ontdoken.

Dus wat jij zegt is dat er aan de ene kant steeds meer mensen zijn bijkomen die gebruik zijn gaan maken van de gezondheidszorg, terwijl er aan de andere kant steeds minder mensen zijn die dat allemaal moeten betalen. Wat zou jij doen als je dat kostenplaatje kloppend moest zien te krijgen?

Nee dat klopt niet. een stijging van de bevolking betekend niet automatisch minder mensen die voor meer mensen moeten betalen.

Wat ik al zei, het is maar net wat je als overheid ervoor over hebt. Het kostenplaatje kloppend krijgen is een totaal verkeerd beeld. Bezuinigen op de gezondheidszorg is zo fout dat het je uiteindelijk meer gaat kosten. Daarbij blijf ik van mening dat het een kwestie is van keuzes maken!

Ik heb het over de mentaliteit. Wel een winkelier uitmaken voor dief, als diegene iets wil verdienen (en tegelijkertijd geen idee hebben van de marges en wat er nodig is om uberhaupt een winkel draaiende te kunnen houden) en tegelijkertijd zelf zo goedkoop mogelijk uit willen zijn, ongeacht of de uiteindelijke producent/leverancier daar normaal van kan leven en of er belasting voor wordt ontdoken.

Gaat mij er niet om zo goedkoop mogelijk uit te zijn. Ja het is natuurlijk wel lekker dat ik meer kan doen met hetzelfde geld ;-) Waar het om gaat is of je een eerlijke prijs betaald voor een product. En nee, dat betalen we in de NL shops veelal niet.

En ja, ik ga altijd op zoek naar de goedkoopste winkel. Ook met mijn dagelijkse boodschappen kijk ik waar het goedkoop is. Niet omdat ik zo gierig ben maar omdat dit pure noodzaak is. Ik verdien nu eenmaal geen duizenden euro's per maand.

En of de uiteindelijke producent/leverancier ervan kan leven?

Ik schreef al eerder, het is niet mijn taak om ervoor te zorgen dat de winkelier een (dik) belegde boterham kan eten. Te hoge prijzen betekend slechte bedrijfsvoering ;-)

EDIT: overigens ontduik ik geen belasting. Ontduiken van belasting is strafbaar. Ik bestel iets en de douane controleerd dat al dan niet. Bij geen controle betaal ik niets. Een rekening die niet is opgelegd hoef je ook niet te betalen

Laatst bewerkt:
Leuke discussie. Ik zocht dus een brandstof motor. Goedkoopste prijs in Nederland € 139,00. In het Verre Oosten € 84,00 incl verzenden.
Ik ben niet flauw en betaal dus netjes mijn BTW hier. (sponser dus de Noord-Zuidlijn, Betuwelijn,enz.)
Bespaar dus € 42,00 oftewel 30%. Hartstikke mooi toch? Dat geld wat ik over hou geef ik dus hier weer uit. Bij de bakker, groenteboer, super!
Hoezo de Nederlandse gemeenschap tekort doen?

Nee dat klopt niet. een stijging van de bevolking betekend niet automatisch minder mensen die voor meer mensen moeten betalen.
Daar reageer ik ook niet op, het gaat mij hierom
Dat de NL bevolking in die jaren gewoon is doorgegroeid, de gemiddelde leeftijd hoger is geworden, de gezondheid door zaken als milieuverontreiniging en stress slechter is geworden werd daarbij over het hoofd gezien.

En ja, ik ga altijd op zoek naar de goedkoopste winkel. Ook met mijn dagelijkse boodschappen kijk ik waar het goedkoop is.
Een waarom ga je bij het doen van je dagelijkse boodschappen dan niet zover als bij het inkopen van je modelbouwspullen? Ik wed dat de eieren in Hong Kong veel goedkoper zijn dan hier bij de Lidl. Zie mijn opmerking in een van mijn vorige posts over gemak.

Waar het om gaat is of je een eerlijke prijs betaald voor een product. En nee, dat betalen we in de NL shops veelal niet.
Ik schreef al eerder, het is niet mijn taak om ervoor te zorgen dat de winkelier een (dik) belegde boterham kan eten. Te hoge prijzen betekend slechte bedrijfsvoering ;-)
En hier spreek je jezelf dus tegen. Jij bent namelijk niet bereid een eerlijke prijs te betalen voor een product, je wilt het graag zo goedkoop mogelijk, zodat je er zelf financieel het beste uitkomt (even voor de duidelijkheid, dit is geen persoonlijke aanval, ik ben ervan overtuigd dat dit in de aard van de mens ligt) Of heb je nooit de documentaires gezien over de werkomstandigheden bij de Aldi, Lidl, etc. en hun toeleveranciers? Om nog maar te zwijgen van Chinezen in fabrieken waar onze luxeproducten (ja, ook modelbouwspullen) worden gefabriceerd.

Laatst bewerkt:
Leuke discussie. Ik zocht dus een brandstof motor. Goedkoopste prijs in Nederland € 139,00. In het Verre Oosten € 84,00 incl verzenden.
Ik ben niet flauw en betaal dus netjes mijn BTW hier. (sponser dus de Noord-Zuidlijn, Betuwelijn,enz.)
Bespaar dus € 42,00 oftewel 30%. Hartstikke mooi toch? Dat geld wat ik over hou geef ik dus hier weer uit. Bij de bakker, groenteboer, super!
Hoezo de Nederlandse gemeenschap tekort doen?

:thumbsup:

@Micropuller.

Wat jij zegt over het kopen over de grens (voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten) dat is precies wat onze overheid doet!

Ze willen minder uitgeven aan de gezondheidszorg terwijl er meer geleverd dient te worden. Aan de andere kant wordt het geld met miljarden tegelijk uitgegeven (lees over de balk gesmeten) waarbij er niet gekeken wordt of het kosten/baten plaatje klopt.

Jawel. Mensen worden steeds ouder dus er komen steeds meer ouderen die niet meer werken en dus geen inkomsten genereren. Tegelijkertijd stijgen de kosten voor de gezondheid van die mensen omdat ze veel meer ouderdomsziektes krijgen. Ten derde daalt het aantal kinderen per gezin. Per saldo komen er in héél rap tempo steeds minder mensen die een steeds groter bedrag bij elkaar moeten leggen om alles te betalen.
Momenteel is dit zo ongeveer het grootste probleem in Nederland.
Dit is trouwens geen aanname maar een hard feit.

Wat ik al zei, het is maar net wat je als overheid ervoor over hebt. Het kostenplaatje kloppend krijgen is een totaal verkeerd beeld. Bezuinigen op de gezondheidszorg is zo fout dat het je uiteindelijk meer gaat kosten. Daarbij blijf ik van mening dat het een kwestie is van keuzes maken!
Ja en nee. Je kunt je geld maar één keer uitgeven. Momenteel kost gezondheidszorg meer dan gezond is. Daar MOET op bezuinigd worden anders is het niet te betalen.
Zelf werk ik in de gezondheidszorg en ben docent verpleegkunde. Ik weet waar ik het over heb. Instellingen gooien onvoorstelbaar veel geld over de balk wat niet ten goede komt aan de patiënten. Door gedwongen te bezuinigen moeten instellingen daar naar gaan kijken. Helaas bezuinigen ze vooral op de zorg zelf en niet op die geldverslindende andere dingen. Dat kun je de overheid niet aanrekenen. Al grijpt die wel in als het te dol wordt.
Binnen onderwijs zie je precies hetzelfde. Er wordt zo ongelooflijk veel geld verkwist....en de bezuinigingen worden opgelost door minder docenten aan te nemen. Dat doen de besturen van scholen, niet de overheid. Praat me d'r niet van :-)

EDIT: overigens ontduik ik geen belasting. Ontduiken van belasting is strafbaar. Ik bestel iets en de douane controleerd dat al dan niet. Bij geen controle betaal ik niets. Een rekening die niet is opgelegd hoef je ook niet te betalen

Dat zie ik anders. Die rekening is wel opgelegd. Je bent verplicht invoerrechten en BTW te betalen, dat is algemeen bekend. Als je iets invoert moet je aangifte doen. De overheid gaat er van uit dat je dat ook doet en dat ze je niet in alles hoeft te controleren. Doe je dat niet dan krijg je alsnog een heffing en een boete. Ik ben daar zelf erg blij om. Als iedereen doet zoals jij kan de overheid niet anders dan zometeen jouw internetverkeer controleren en je automatisch een rekening te sturen. Nou lekker dan.....

Je stopt in een winkel toch ook niet alles in je tas en loopt de deur uit, om enkel te betalen als het wordt gecontroleerd? Je hebt immers niet van tevoren een rekening gekregen dus je hoeft ook niks te betalen.

Laatst bewerkt:
Wat onze overheid doet is proberen een kind met een waterhoofd in leven te houden. Ik zeg niet dat ik het altijd met ze eens ben, of dat ze nooit fouten maken. Ik realiseer me echter wel dat ze met heel veel zaken rekening moeten houden.
Het is makkelijk zat om te zeggen dat er niet mag worden bezuinigd op de gezondheidszorg, maar dan heb je vervolgens twee opties:
1- Je gaat (nog meer) bezuinigen op andere dingen (onderwijs, infrastructuur, uitkeringen)
2- Je moet zorgen dat er meer geld binnenkomt (belastingen omhoog)
Nee, daar maak je vrienden mee!

En nogmaals, ik zeg niet dat er af en toe belachelijk veel geld wordt uitgegeven aan bepaalde zaken, maar denk je nu echt dat als dat soort dingen niet meer zou voorkomen, we ineens met zijn allen in luilekkerland zouden wonen?

Een waarom ga je bij het doen van je dagelijkse boodschappen dan niet zover als bij het inkopen van je modelbouwspullen? Ik wed dat de eieren in Hong Kong veel goedkoper zijn dan hier bij de Lidl. Zie mijn opmerking in een van mijn vorige posts over gemak.
Net zoals de meeste mensen puur om praktische redenen ;-)

En hier spreek je jezelf dus tegen. Jij bent namelijk niet bereid een eerlijke prijs te betalen voor een product, je wilt het graag zo goedkoop mogelijk, zodat je er zelf financieel het beste uitkomt (even voor de duidelijkheid, dit is geen persoonlijke aanval, ik ben ervan overtuigd dat dit in de aard van de mens ligt) Of heb je nooit de documentaires gezien over de werkomstandigheden bij de Aldi, Lidl, etc. en hun toeleveranciers? Om nog maar te zwijgen van Chinezen in fabrieken waar onze luxeproducten (ja, ook modelbouwspullen) worden gefabriceerd.
Ja, ik weet dat het in China even anders ligt dan hier in NL qua werkomstandigheden. Maar waar denk jij dat de meeste producten vandaan komen die hier gewoon in de winkels liggen? Het bekende stickertje made in China staat op vrijwel alle elektronica wat gewoon hier in de winkels ligt ;-)

En nee, zoals ik al eerder zei maakt het mij niet uit als ik een paar euro meer moet betalen op een bedrag van 100 euro. Maar ik vertik het om op een aankoop van 300 euro meer dan de helft duurder uit te zijn omdat de winkelier/importeur graag meer wil verdienen. Dan geld voor mij de regel dat men zichzelf uit de markt prijst!

Een prijs is voor mij niet eerlijk meer als ik meer dan de helft of soms zelfs 400% meer moet betalen voor hetzelfde product. Alleen door die prijs niet te betalen kun je een gedragsverandering te weeg brengen. Een importeur/winkelier die zijn omzet drastisch ziet dalen zal eerder geneigd zijn om er iets aan te veranderen dan wanneer zijn omzet/winst hetzelfde blijft.

Je stopt in een winkel toch ook niet alles in je tas en loopt de deur uit, om enkel te betalen als het wordt gecontroleerd? Je hebt immers niet van tevoren een rekening gekregen dus je hoeft ook niks te betalen.
Wat kan een goede vergelijking soms toch verhelderend werken :worship:

Ja, ik weet dat het in China even anders ligt dan hier in NL qua werkomstandigheden. Maar waar denk jij dat de meeste producten vandaan komen die hier gewoon in de winkels liggen? Het bekende stickertje made in China staat op vrijwel alle elektronica wat gewoon hier in de winkels ligt ;-)
Dat bedoel ik dus. Straks zijn we volledig van deze landen afhankelijk (waarschijnlijk nu al meer dan de meeste mensen zich willen realiseren) en dan besluiten zij de rollen eens even om te draaien. Wat dan?

Een prijs is voor mij niet eerlijk meer als ik meer dan de helft of soms zelfs 400% meer moet betalen voor hetzelfde product. Alleen door die prijs niet te betalen kun je een gedragsverandering te weeg brengen. Een importeur/winkelier die zijn omzet drastisch ziet dalen zal eerder geneigd zijn om er iets aan te veranderen dan wanneer zijn omzet/winst hetzelfde blijft.
En dat is dus wat ik bedoelde met je overige boodschappen. Ik durf te wedden dat je bijna alles wat je koopt ergens anders (op de wereld) 50% goedkoper kunt krijgen. Toch koop je het gewoon "om de hoek" Waarom het ene wel en het andere niet? Ook aan jouw stukje vlees verdienen vele tussenpersonen een (riant) salaris. Waarom gun jij hen dit wel en de modelbouwimporteurs / winkeliers niet? Of ben je toch minder principieel dan je je doet voorkomen?

Laatst bewerkt:
zwiserland en finland hanteren het volgens mij al met verkeers overtredingen..

en waarom zou het systeem zoals nu bestaat gelijk zijn???

netto inkomen bijstandsmoeder: 7.200 euro per jaar
netto inkomen bankdirecteur: 7.200.000 euro per jaar.

boete 30km te hard. 200 euro

bijstandsmoeder: 200 / 7200 = 0,03 * 100 = 3% totale inkomen.
bankdirecteur: 200 / 7.200.000 = 0,00003 * 100 = 0,003% totale inkomen.

wie treft het het zwaarst? ;)

Wat kan een goede vergelijking soms toch verhelderend werken :worship:

Inderdaad :hammer: daar moet ik jullie gelijk in geven. Het is dus toch mogelijk misschien een beetje belastingontduiking :mrgreen: of in ieder geval een poging om zo weinig mogelijk belasting te betalen. Wat overigens als vrij normaal wordt beschouwd bij bv de aangifte inkomsten belasting ;-)

Neemt niet weg dat ik nog steeds van mening ben dat we in de lokale shop te veel betalen. De oorzaak ligt blijkbaar niet alleen bij de winkelier maar zeker ook bij de producent/importeur. Hoewel dit niet verklaard waarom ik bij een bepaalde shop prijzen zie die minstens 100% hoger liggen dan bij de gemiddelde shop ;-) (ik denk dat we allemaal wel weten welke ik bedoel)

En dat is dus wat ik bedoelde met je overige boodschappen. Ik durf te wedden dat je bijna alles wat je koopt ergens anders (op de wereld) 50% goedkoper kunt krijgen. Toch koop je het gewoon "om de hoek" Waarom het ene wel en het andere niet? Ook aan jouw stukje vlees verdienen vele tussenpersonen een (riant) salaris. Waarom gun jij hen dit wel en de modelbouwimporteurs / winkeliers niet? Of ben je toch minder principieel dan je je doet voorkomen?
Waar zeg ik dat het principieel is? Het is voor mij praktisch, niet principieel.
Ik kan me geld maar 1 keer uitgeven en aangezien mijn inkomen het niet toelaat om niet op de kleintjes te letten koop ik mijn spullen daar waar het goedkoop is.

Zoals ik al zei is het kopen van mijn dagelijkse boodschappen over de grens praktisch erg omslachtig dus begin ik er niet aan. Hoewel ik best toegeef dat ook ik over de grens mijn benzine tank als ik daar toch ben. En mijn pakkie shag ook in Belgie kocht omdat het daar een stuk goedkoper was dan hier.

Laatst bewerkt:
Over dat inkomensafhankelijke boeteverhaal is er al eens eerder een topic geweest. Lijkt op het eerste gezicht allemaal heel eerlijk en logisch, maar zodra je verder gaat kijken dan je neus lang is, blijken er tioch meer haken en ogen aan te zitten dan je in eerste instantie dacht. Net als met de discussie over grijze import en de prijzen die winkels hanteren overigens.

zwiserland en finland hanteren het volgens mij al met verkeers overtredingen..

en waarom zou het systeem zoals nu bestaat gelijk zijn???

netto inkomen bijstandsmoeder: 7.200 euro per jaar
netto inkomen bankdirecteur: 7.200.000 euro per jaar.

boete 30km te hard. 200 euro

bijstandsmoeder: 200 / 7200 = 0,03 * 100 = 3% totale inkomen.
bankdirecteur: 200 / 7.200.000 = 0,00003 * 100 = 0,003% totale inkomen.

wie treft het het zwaarst? ;)

Het gaat om een overtreding van de wet en daar hangt een prijskaartje aan. Dat weet je van te voren dus gewoon niet te hard rijden en je betaald helemaal niets.

Ik ben het dan ook niet eens dat een vermogend persoon zijn vervolging kan afkopen terwijl een bijstandsmoeder daar de middelen niet voor heeft en dus wel vervolgd wordt. Dat is fout en absoluut een voorbeeld van klassenjustitie!

Rechtstreeks inkopen in het buitenland geeft dus de mogelijkheid voor de mensen die het maken op een beter leven, de winst die hier anders gemaakt wordt komt degenen die het maken nu ten goede.

Dat is ook weer waar. Eigenlijk is het ontwikkelingswerk en zou je er subsidie voor moeten krijgen. En dat zal die "Onwikkelingsorganisaties" waar heel veel geld aan de strijkstok blijft hangen ook leren.

Worden de omstandigheden beter als de importeurs en winkeliers hier je een poot uitdraaien? Ik denk van niet. Rechtstreeks inkopen voor minder per product betekent dat de afzet omhoog kan, over het algemeen werkt het denk ik zo dat iemand een X bedrag te besteden heeft en dat gaat dan ook op. Rechtstreeks inkopen in het buitenland geeft dus de mogelijkheid voor de mensen die het maken op een beter leven, de winst die hier anders gemaakt wordt komt degenen die het maken nu ten goede.
Geloof je het zelf? Of sturen al die mensen die rechtstreeks in Honk Kong kopen nu fooi naar de fabriek, omdat ze hier niet aan de importeur en winkelier hoeven te betalen?

Waar het op neer komt is, dat als we iedereen hetzelfde zouden gunnen als onszelf, we op zijn minst de producent beter zouden moeten betalen en ook de importeur en de winkelier een goedbelegde boterham zouden moeten gunnen, tenminste als we ook gebruik willen maken van hun diensten als we snel een stekkertje of een stuurstangetje nodig hebben.

Uiteindelijk zou het erop neer komen dat het besteedbare inkomen aan de ene kant omhoog zou gaan, terwijl het aan de andere kant (de onze) zou dalen.
De enige manier waarop het mogelijk is dat sommigen in luxe leven, is als anderen met (veel) minder genoegen moeten nemen. Nu zijn wij het die onze gouden jaren meemaken, maar is er nu niemand die inziet dat dat wel eens heel snel heel anders zou kunnen gaan worden?

Dat is ook weer waar. Eigenlijk is het ontwikkelingswerk en zou je er subsidie voor moeten krijgen. En dat zal die "Onwikkelingsorganisaties" waar heel veel geld aan de strijkstok blijft hangen ook leren.

Je kunt het ook zo zien dat juist doordat de spullen goedkoper zijn mensen meer en vaker spullen kopen. Daardoor wordt de fabrikant geprikkeld om steeds betere spullen en nieuwe dingen uit te vinden wat weer ten goede komt aan de hobby :mrgreen:

Waar het op neer komt is, dat als we iedereen hetzelfde zouden gunnen als onszelf, we op zijn minst de producent beter zouden moeten betalen en ook de importeur en de winkelier een goedbelegde boterham zouden moeten gunnen, tenminste als we ook gebruik willen maken van hun diensten als we snel een stekkertje of een stuurstangetje nodig hebben.

Uiteindelijk zou het erop neer komen dat het besteedbare inkomen aan de ene kant omhoog zou gaan, terwijl het aan de andere kant (de onze) zou dalen.
De enige manier waarop het mogelijk is dat sommigen in luxe leven, is als anderen met (veel) minder genoegen moeten nemen. Nu zijn wij het die onze gouden jaren meemaken, maar is er nu niemand die inziet dat dat wel eens heel snel heel anders zou kunnen gaan worden?

Jij gaat er voor het gemak vanuit dat die importeur een eerlijke prijs betaald aan de producent. Zo naief ben je toch echt niet:confused:

Die importeur betaald hetzelfde of zelfs nog minder aan de producent dan wij doen. De kosten die wij bovenop het product betalen gaan echt niet naar de producent maar gaan naar alle tussenliggende personen-bedrijven. die allemaal een graantje mee willen pikken.

EDIT: waar denk je dat Graupner zijn onderdelen koopt. waarschijnlijk laten ze zelfs de producten als halfabrikaat produceren in hetzelfde China maken als waar Hobyking zijn spullen vandaan haalt!

Laatst bewerkt:
Back