Bismack schaal 1/100

Hallo forumleden,

Ik ben niieuw op dit forum, en ben ook nog niet zo lang een modelbouwer.

Momenteel ben ik de Bismarck van Hachette aan het bouwen. Erg leuk, maar moet helaas steeds wel er lang wachten op de volgende onderdelen. de schaal van deze boot is 1/200.

Ik vind de Bismacrk een erg mooie boot en zou deze ook willen hebben in de schaal 1/100. deze moet uiteraard ook varen. Ik gebruik hier voor de bouwtekeningen van Hachette.

Ik ben technisch aangelegd, maar weet natuurlijk nog niet alles van dit vak.

Ik wil de Bismarck schaal 1/100 gaan uitrusten met 3 motoren en wil de geschutkoepels kunnen laten draaien.

Heeft iemand tips voor mij waar ik aan het begin van de bouw rekening mee moet houden, zodat ik later tegen zo min mogelijk problemen/uitdagingen aan zal lopen.

Lagopus

Dag ,

als beginner zou daar niet aan beginnen . Het is willen lopen vooraleer je kan rechtstaan .

De plannen van Hachette gebruiken om een romp op schaal 1/100 is vragen naar afwijkingen van het origineel , er bestaan betere ( en duurdere ) plannen in omloop , zoek eerst dit goeie plan , en denk goed over na .

Begin misschien met een minder ambitieus projekt , met een romp van een meter lang , met een bouwverslag ervan hierop , dit zou ons de kans geven om te zien waar je ligt ...

als je periodeverbonden wilt blijven , kan je gemakkelijk een duitse destroyer van de "Z" classe bouwen , deze zijn nogal "klein" en de stukken om hem te bouwen ( bollards , relingstandjes , enz ) zijn heel gemakkelijk te vinden .

Reken ook de bouwtijd , een "Bismark" op schaal 1/100 zal meer dan 4 jaar duren vooraleer het gedaan is , terwijl je met een kleinere model mischien maar een jaar of twee gaat gedaan hebben

Ik raad je alleszins aan om bij dezelfde schaal te blijven , dit is wat ik doe met al mijn projecten , die op schaal 1/100 zijn .

dat sluit natuurlijk uit een heleboel aan modellen , maar het laat me toe om modellen te bouwen die nog in een auto kunnen ...

de groetjes ,

Laurent

Laatst bewerkt:
De Bismarck is een machtig schip, maar er zitten genoeg valkuilen in.
Ik heb het geluk dat ik de andere gek ben in het verhaal van Danny :P
Wij hebben met z'n 2-en bij elkaar een behoorlijk aantal uurtjes speuren op het net gedaan naar info over de zusjes.

Ik kwam zo ook toevallig het het Schlachtschiff Bismarck van Josef Kaiser tegen.
Hij is een van de duikers geweest die naar het wrak van de Bismarck gedoken heeft en zelf de Bismarck op schaal gemaakt heeft.
Hij laat hele gedetailleerde foto's zien hoe hij zijn schip gemaakt heeft.
Let wel, dat is een statisch model en geen RC.

Als handvat is het boek wel aardig te gebruiken, zeker voor de afbouw e.d.

Grtz
Jeroen

@ Jeroen

denk dat Josef Kaiser op de Tirpitz heeft gedoken, de Bismarck ligt iets dieper.

persoonlijk vind ik het de mooiste schepen schepen die er gebouwd zijn, jammer van het management dat erachter zat.

wel krijg ik ook de kriebels om zoiets moois te gaan maken, maar eerst een paar andere bootjes afbouwen.

Danny en Jeroen veel succes blijf dit draadje volgen

Loek

Ik bedoelde het niet verkeerd Danny.
Ik heb hem vroeger ook nog gebouwd op 1/200 en 1/350.
Beiden varend.
Ik hou van die schepen ,maar op 1/100 zijn ze gewoon onhandelbaar
om er alleen mee te varen.
En vooral hoe groter ,hoe meer detail erop moet.
Denk dat er velen zullen verschieten van het prijskaartje.

Ik volg jullie.

Grtz...

Marc

Zoals ik kan opmaken zal de Bismack 1/100 dus een hele klus zijn. Misschien kan ik dan inderdaad beter naast de Bismarck schaal 1/200 met een éénvoudiger boot beginnen. Ik wil wel een boot met de schaal 1/100.

Ik vind van de huidige marineschepen de: Hr.Ms. Van Amstel (de Karel Doormanklasse) erg mooi. Kan iemand mij aangeven of dit een lastige boot zal zijn?

Daarnaast zullen er ook (scheeps)modelbouw tijdschriften zijn. heeft hier iemand tips voor?

Lagopus

Laatst bewerkt:
Lagopus ,

goeie beslissing die je neemt : een kleinere boot dus .

en toch , als ik U was , zou ik een model bouwen van dezelfde periode als de Birmarck , veel stukken zijn dezelfde , het zou een goeie training zijn voor de grote project ...

maar ja , dit is mijn mening ...

begin misschien met een hogezeesleper zoals de "Rode Zee" III , de plannen zijn gemakkelijk en goedkoop te verkrijgen , en hier heb je ook verschillende bouwverslagen .

de groetjes ,

Laurent

Kijk, de Bismarck is voor mij mijn eerste (grote) boot die ik ga maken.
Ik heb de mazzel dat ik Danny heb die heel veel ervaring heeft met bijv. duikbootjes :P Dus waterdicht wordt ie zowiezo :)

Mijn ervaring qua modelbouw zijn driftauto's en electro heli's, dus ben ook weer niet helemaal blanco en ik heb mijn vader geholpen bij de bouw van de Robbe San Diego.

Bismarck een machtig schip.
Heb zelf de orginele Duitse tekeningen schaal 1:100.
Maar vindt 2.52meter toch net ff te lang.
Heb mijn eigen schepen in een iets kleinere schaal.
Zijn nu rond de 2 meter en wegen volbeladen 35kilogram.
Radiografiche vaargroep Rijnmond

hachette bismarck

ik ben nu nog bezig met de romp van de hachette bismarck deze boot word 1.25 over twee delen begin ik met de beplanking:cool:

Hallo Lagopus,
Ik ben zelf bezig met een Bismarck 1/100. Inmiddels is de romp bijna klaar, wil zeggen dat het dek erop zit en nu voorbereiding aan het treffen ben voor de eerste vaart.

Ja, 2mtr52 is groot maar het vaart geweldig. En genoeg ruimte voor vele extra functies.
Het is mijn bedoeling om een volledig werkend geschut maken en vele extra functies.
Ik reken op nog twee jaar bouw tijd voordat het helemaal klaar is.
Maar een boot zo groot is zeker te doen.
gr Wingerkees

Hallo Lagopus,

Als je een schipvan de Karel Doormanklasse wilt bouwen,dan kijk ff naar mijn fotos.
Gemakkelijker te bouwen als de Bismark is ze,alles eenvoudiger en voor iemand die nog geen grote ervaring heeft met het bouwen van Schepen naar bouwtekening,is het een goed "begin schip"

Modelbouwforum.nl - Fotoalbums van Dutch*DDS*

grotjes,John langerak

Back