bismarck aanrader?

• Topicstarter Topicstarter jozef626
  • Startdatum Startdatum
J

jozef626

Guest
hoi ik ben jozef en ik ben 12jaar
ik had het eerste deel van de bismarck van hachette gekocht maar toen ik meer info erover kreeg schrok ik van de prijs.
nu wil ik weer beginnen met de bismarck van hachette en ik heb dit forum door zitten lezen.
nu heb ik een paar vragen

is het mogelijk voor een jongen van 12 bijna 13 om zoiets te bouwen?
wat is g4 of eproxi en dat soort dingen?
is het genoeg om alleen het boekje te volgen dus zonder extra dingen bij te voegen?
zo ja? waarom zou het dan beter zijn?

zou een ervaren modelbouwer mij dit willen uitleggen?
sorry maar ik ben nog maar een jongen van 12 jaar en weet nog niet heel veel van modelbouw.
Ik heb maar wat plastic modellen en kleinere houten modellen gebouwd.
Dit wordt dus mijn eerste grote project.

ja dat heb ik gezien
maar als het goed is bied hachette zelf ook een rc set aan.
is het handig om die ook te gebruiken?
of is het beter een andere te kopen?

ik had het eerste deel van de bismarck van hachette gekocht maar toen ik meer info erover kreeg schrok ik van de prijs.
nu wil ik weer beginnen met de bismarck van hachette en ik heb dit forum door zitten lezen.

is het genoeg om alleen het boekje te volgen dus zonder extra dingen bij te voegen?

sorry maar ik ben nog maar een jongen van 12 jaar en weet nog niet heel veel van modelbouw.

hallo kijk ook eens het forum de bismarck 1:200 van Danny mulders hier zijn ook een paar jongens en meiden bij de jongste in dit forum is Stevan12 hij is 12 jaar oud en heeft de romp al aardig onder de knie.

m.v.g. Henk:D

ja dat heb ik gezien
maar als het goed is bied hachette zelf ook een rc set aan.
is het handig om die ook te gebruiken?
of is het beter een andere te kopen?

Is erg duur spul allemaal zou als jou was wel de assen monteren als je hem varend wil maken en koop de rest later stuks gewijs bij want het is niet echt goedkoop.

m.v.g. Henk:D

dit is mijn Bismarck tot nu toe veel succes een ieder hier een Foto van die van mij.
full

m.v.g. Henk

Laatst bewerkt door een moderator:

In principe is het wel te doen om dit project tot een goed eind te brengen. De romp is in principe het lastigst, zodra je daaraan gaat beginnen even vragen hoe je het beste kan beginnen. Het rompje moet natuurlijk wel recht worden, en niet krom...
Het makkelijkst is om de romp op een mooie gladde plank te bouwen. Wellicht kan een andere forummer je wat fotos laten zien van de makkelijkste methode hiervoor.
Na de romp is het eigenlijk vooral heel veel kleinere onderdelen samenvoegen, schilderen en op de romp lijmen. Soms zal je met een mesje wat dingen pas moeten maken. Maar niets wat een groot probleem moet zijn.
Als je de romp wilt laten varen, heb je een afstandsbesturing nodig. Je kan deze van Hachette kopen, maar de ervaring is dat deze wel prijzig is. Kijk dus even wat ze ervoor vragen, en vraag een zelfde set even bij de plaatselijke modelbouwwinkel. Nodig zijn:
-zender
-ontvanger
-accu voor zender en ontvanger
-accur voor de motor
-motor
-schroefas
-schroef
-regelaar
-roer
-roerservo

In dat geval moet je de romp natuurlijk perfect waterdicht zien te krijgen. Dat kan idd met G4 of met epoxyhars. Dit zijn (eenvoudig gezegd) een soort lakken, welke een dicht en hard resultaat geven. Na het aanbrengen van een aantal lagen van een van deze lakken kan je de boot een kleurtje (grijs...) geven.

Als je een camera hebt (of kan lenen) kan je hier fotos neerzetten, en daarbij je vragen stellen. Ik weet zeker dat er dan diverse mensen zijn die je vragen kunnen beantwoorden.

Succes!

In principe is het wel te doen om dit project tot een goed eind te brengen. De romp is in principe het lastigst, zodra je daaraan gaat beginnen even vragen hoe je het beste kan beginnen. Het rompje moet natuurlijk wel recht worden, en niet krom...
Het makkelijkst is om de romp op een mooie gladde plank te bouwen. Wellicht kan een andere forummer je wat fotos laten zien van de makkelijkste methode hiervoor.
Na de romp is het eigenlijk vooral heel veel kleinere onderdelen samenvoegen, schilderen en op de romp lijmen. Soms zal je met een mesje wat dingen pas moeten maken. Maar niets wat een groot probleem moet zijn.
Als je de romp wilt laten varen, heb je een afstandsbesturing nodig. Je kan deze van Hachette kopen, maar de ervaring is dat deze wel prijzig is. Kijk dus even wat ze ervoor vragen, en vraag een zelfde set even bij de plaatselijke modelbouwwinkel. Nodig zijn:
-zender
-ontvanger
-accu voor zender en ontvanger
-accur voor de motor
-motor
-schroefas
-schroef
-regelaar
-roer
-roerservo

In dat geval moet je de romp natuurlijk perfect waterdicht zien te krijgen. Dat kan idd met G4 of met epoxyhars. Dit zijn (eenvoudig gezegd) een soort lakken, welke een dicht en hard resultaat geven. Na het aanbrengen van een aantal lagen van een van deze lakken kan je de boot een kleurtje (grijs...) geven.

Als je een camera hebt (of kan lenen) kan je hier fotos neerzetten, en daarbij je vragen stellen. Ik weet zeker dat er dan diverse mensen zijn die je vragen kunnen beantwoorden.

Succes!

zeker weten.:D

henk.

heel erg bedankt
ik zal eens op zoek gaan in de hobbywinkels in utrecht

Jozef,

een goeie raad : in plaats van zo'n omvangrijke project aan te gaan zonder geen enkel ervaring , die waarschijnlijk nooit gaat afgemaakt worden en op de zolder gaat eindigen, zou je beter beginnen met iets kleiner, die duurder uitkomt bij de aankoop, maar uiteindelijk rapper zal gaan bij de bouw, wat belangrijk is op je leeftijd.

er bestaan instapkits bij Billing Boats of bij Soclaine, zoals deze bijvoorbeeld, de HMS Renown, voor minder dan 80 € :

Billing Boats Official Website

Arcane Modélisme > Billing Boats Renown (052 604)

of deze, voor ongeveer 66 €
Soclaine

deze zijn houten rompen die je zelf moet bouwen, zoals de Bismarck. Ik heb links gegeven naar franse sites, maar deze bouwdoen zouden moeten in Utrecht te vinden of te bestellen zijn, tegen dezelfde prijzen.

Zoals altijd, dat je 12 of 65 bent, altijd dezelfde motto : eerst leren stappen , en dan lopen...

de groetjes,

Laurent

Laatst bewerkt:
hallo

ik moet laurent gelijk geven
als je gaat beginnen zonder enige hulp dan gaat het waarscheinlijk niet goed aflopen
ik zeg niet dat het niet kan maar het zal niet makkelijk zijn
als je toch een bismarck wil hebben om mee te varen dan zou ik overwegen om die van aeronaut te kopen
dan kost de boot met het beslag je maar deze prijs
Unverbindliche Preisempfehlung:

Modellbausatz BISMARCK
EUR 165,-
Beschlagsatz BISMARCK
EUR 285,-
aero-naut Modellbau: Bismarck

en heb je een abs romp die reeds klaar is
deze boot heeft wel minder details als de hacette maar als je der mee wil varen kan er ook minder stuk geraken
bismarck.jpg

hij is ook 1.255 mm lang

ik heb deze boot reeds 30 jaar gelden gebouwd
en vaar er nog steeds 1 keer per jaar mee

groetjes raf

hallo.

ook ik sluit me aan bij de mening van RAF en LAURENT begin eerst eens iets makkelijkers om wat meer ervaring te krijgen met het omgaan van houten bouw projecten ik ben zelf ooit eens begonnen met de MAYFLOWER en dit was al een zeer pittig schip deze was van billing boats en was met 2** geclassificeerd en dus eigenlijk niet voor de beginnende bouwer hier een foto van dit schip.
full

groet Henk.:D

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi raf

ik zie je bismarck van aero-naut en ik heb een paar vraagjes
zit er rc bij geleverd of moet je die zelf aanschaffen?
is hij gedetailleerd volgens jou?
is de handleiding nl of een andere taal?
hoeveel schroeven heeft hij?

alvast bedankt

hallo jozef

drie schroeven maar een foutje hij heeft maar 1 roer
stuur wel heeeeeel goed zowel voor als achter uit
rc moet je bij kopen motoren en accu's ook
details zijn voldoende voor een varend model
aeronaut gaat van een varend model uit hachette gaat uit van een model dat je ook rc kan maken
en dat is een wereld van verschil
ik heb reeds een foto mee gepost en er staan reeds foto's van mijn boot op het forum
maar hier nog maals een paar foto's
denk er wel aan dat mijn boot 30 jaar oud is en best wat haverij heeft opgelopen in al die jaren
DSC00044SmallSmall.jpg

DSCF0410Small.jpg

DSCF0653SmallSmall.jpg

IMG_0881Small.jpg

IMG_0878Small-1.jpg

IMG_0879Small.jpg

IMG_0880Small.jpg

IMG_0882Small.jpg

er is een heleboel geschut verdwenen na al die jaren maar ik heb nieuwe besteld en reeds in huis
maar ik heb een planning aan welke schepen ik updates ga doen en de bismmarck valt voorlopig daar nog niet onder
ik koop wel onderdelen maar ik zet ze der nog niet op dit voor verschillende schepen hoor
ik hoop dat je wat meer details hebt kunnen zien aan mijn boot
het is jouw keuze goedkoper met minder details maar zeker een pracht boot om mee te varen
of veel geld meer details maar eerder een boot voor op een kast of schoorsteen te zetten

groetjes raf

Raf, de Bismarck had twee roeren!
Maar voor een model van die leeftijd ziet de uwe er nog steeds goed uit! En hij heeft al heel wat langer geleefd en gevaren dan de Bismarck!

Johan

hallo

IK WEET DAT DE BISMARCK TWEE (2)ROEREN HAD
maar deze van aeronaut had er maar 1
pffffffffffffffffffff das zeker de 10 de keer dat ik het moet terug uitleggen dus daarom effe geroepen
hoe het komt geen idee maar het zal wel iets met de oudere rc materialen te maken hebben gehad heeft de oude aeronaut bismarck maar 1 roer
en als ik een groot onderhoud ga doen dan krijgt hij der ook twee net zoals het moet
maar zelfs met 1 roer draait hij kort voor een toch wel 1.25 meter lang model
en er komen wat meer details op het schip maar niet zoveel als de hacette boot
door de ervaring weet ik dat zelfs de aeronaut zeer kwetsbaar is wat klein delen en vooral de antennes betreft

groetjes raf

Sorry Raf, ik las net iets te vlug, nu ik wat rustiger de tijd nam, zie ik dat je het over de Aeronaut-kit hebt! Mea culpa! Maar de 10e keer? Ben niet mee, sorry!
Enfin, nogmaals mijn excuses, en nu terug on-topic!

Johan

hehehe, die RAF

dat ene roer blijft je achtervolgen, tijd om je foto's te gaan retoucheren, en alle meldingen erover te editen, scheelt je weer een hoop PFFFFFFFFF geluiden ;)

hallo paul

de aeronaut is een goed schip en vaart lekker
maar je moet de tijd zien waneer dit schip als bouwdoos op de markt is gekomen
dat is ruim 30 jaar terug
en voor die tijd was en nog steeds is het een mooi schip dat speciaal voor RC gebouwd is geworden
het voordeel is de plastieke romp die bij reeds 30 jaar mee draait zonder problemen
ik heb nog houten schepen gebouwd (billing boats)en deze schepen kunnen ook rc gemaakt worden
maar ze blijven problemen geven als je er langdurig mee vaart door het jaar
ik vaar zo een 30 dagen op een jaar met mijn schepen
wedstrijden ,demo'e en tentoonstellingen waar mijn boten soms twee a drie dagen moeten presteren
dit brengt slijtage met zich mee die anderen nooit gaan tegen komen want het kan zijn dat er heel veel boten zijn die op heel hun levens duur maar 30 keer gevaren hebben

hacette brengt een heel mooie en met veel detail bestukte boten op de markt die KUNNEN varen maar eigenlijk geen varende modellen zijn
waar treden de meeste schade plekken op na een lange tijd varen
wel dat is waar de assen naar buiten komen en waar de roer kokers door de romp steken
pak je een naald dan kan je al zie je er niets aan bij de meeste modellen er doorheen steken en komt er allemaal pulp onder de verf uit
olie ,vet en water tasten deze plaatsen sterk aan al zit er verf overheen
ik heb het reeds dikwijls geschreven maar stuit steeds terug op ongeloof
een asbuis in messing en het hout en de lijm die reageren (uitzetten/krimpen)allemaal anders op temperatuur en dat is een natuurlijke eigenschap waar je niets aan kan veranderen
maar daar door ontstaan micro scheurtjes waar water en andere stoffen toch door kunnen kruipen en zo de boot eigenlijk een beetje laten rotten
daarom kan je nu bij billingboats kiezen voor of een houten of een abs romp
en het prijsverschil is ook eentje om over na te denken
wat de bismarck aan gaat heb je de aeronaut met rc voor haast de helft van de hacette

groetjes raf

hi raf

ik heb op de site van aeronaut gekeken maar is hij nog steeds te koop?
en hoe moet ik het dan bestellen ik zie helemaal niet hoe ik het dan kan kopen

Back