BL voor SP 400, gewichtsoptimalisatie

• Topicstarter Topicstarter peytr
  • Startdatum Startdatum
P

peytr

Guest
Toch maar even hier gepost. Ben al een poosje aan het prutsen met Motocalc enzo, maar kom er niet helemaal uit :oops:

Ik heb een E zwevertje gebouwd van kunststof. Span 1,75 mtr, AUW 650 gram en overtreksnelheid ongeveer bij 7m/s. Het ding wordt nu omhoog gebracht met een SP400 6V, 7xKAN 1050 en Graupner 6x3 klapper. Gaat matigjes omhoog, maar dat vind ik geen probleem: Ook elektrisch kun je thermiek zoeken en dan gaat het als een speer.

Ik wil naar BL, maar wil de voordelen gebruiken om de kist nog wat te versterken met CF en glas. Zwaarder worden is daarbij niet de bedoeling, omdat dan het HLG-achtige van de kist over gaat. Niet zozeer meer vermogen dus, wel beter rendement en zo mogelijk lager gewicht. Verder wil ik dan ook over naar Lipo's, ik denk 1200 of 1500s. Met een gangetje van 6m/s omhoog en dan op 250 mtr stoer gaan zitten doen hoeft niet zo nodig.

De spinner die ik kwijt kan is 30mm. Ik heb begrepen dat ik dan geen grotere klapper dan 9 x 4 kan gebruiken. Een buitenloper gaat helaas niet passen, omdat mijn 400 bijna klem vast voorin de romp zit. Beetje overdreven met beperken nat oppervlak, geloof ik. :P

Ik heb gekeken naar de korte B20s van Hacker met vertaging. Iemand betere (en meer betaalbare) suggesties? Ik had al een Jamara Hacker B20 clone met 4.7:1 bestelt maar die kan pas in het nieuwe jaar geleverd worden........Bovendien moet daar wel een hele grote slagroomklopper op.

Hoi Peytr
Als je de rompneus 2-4mm inkort of alleen het motorspant verplaatst cq opdikt a/d binnenzijde, is een typhoon15/13(29mm maar 3xaansluiting die de diam. noodzakelijkerwijs vergroten) swing3000 van kontronik, 10x6klap en 3s1p 2200 (tarabat) een gouden combinatie. Het vinden van een passende spinner is ook geen probleem, google even voor het 'HMsysteem' (of pb mij)

Ik heb bijzonder prettige ervaringen met deze setup. De motor is ook te koop als combi met de zgn tsunami regelaar, maar die deugen niet best.

succes, en laten we nog eens naar Zoutelande gaan.

rz :fadein:

Dag Robert!

Misschien moet ik toch wel aan de buitenlopers, ja. Dat van dat opdikken aan de binnenzijde ga ik eens uitmeten, niet aan gedacht.

Het hmsysteem kan ik (ook googlend) niet vinden. Heb je een link of andere aanwijzing?

En Zoutelande....tja 't is voor mij ver weg maar ik kom er zeker weer :D Nu op kleinere hellinkjes. Ik heb er een aan het einde van de straat. Zo'n rijkswaterstaat duin, langs de rivier. Die gele ukkepuk die ik in Zoutelande bij me had voelt zich daar prima thuis 8)

Hoi Peytr
tsja, dat gele kistje he, te gek zoals dat een de helling vliegt zeg, het lijkt te sturen alsof er rolroeren inzitten, heel fraai!

Een klapprop voor jouw zwever (10-11' diam) heeft 'bladworteldikte' 8mm. Om daarbij een geschikt middenstuk en spinner te vinden, kom je uit bij het HM-systeem, oa te koop bij Hollein en http://www.kd-modelltechnik.de/

Ze hebben middenstukken met het 'madenschraube' systeem, en met 'schlitzklemmung', waarbij de eerst genoemde goed combineert met kleine spinners, en zijn bedoelt voor as diameter 3,17 wat de typhoon micro ook heeft. Ook in spinners zelf is deze tweedeling.
Een spinner van bijv. 35rond kun je iets inkorten waardoor de diameter 2mm kleiner wordt; dit geldt voor alle HM spinners, iig de maten tot 45rond.

NB TyphoonMicro 15/13 Niet de 15/10

Prettig weekend,
robert

peytr, mogelijk een afschuw voor puristen als wij, maar het is een idee...
afb11261.jpg

Groetn, robert

ps: Hacker maakt nu ook een aardige buitenloper serie, de A20.

Brrrrr :D

Ja ik had ook zoiets bedacht, maar vind het zo zonde van mijn mooie kunststof rompje, waar ik elke milimeter uitgewrongen heb.......Overigens zonder bijzonder resultaat, want dat telt pas boven de 25m/s wat deze kist zelden vliegt :oops:. Maar sexy is het wel.

Op het moment wordt er trouwens weinig gevlogen en ben ik met een paar SAL kistjes in de weer. Heb vorige week een vleugeltje gemaakt van 6% voor een 1 meter SAL kistje :hammer: :offtopic: Blijft leuk om dingen te doen die te gek voor woorden zijn. Launch hoogte is werkelijk te gek en AUW is 145 gram 8)

Voor de motor heb ik uiteindelijk toch voor de vertraagde Hacker B20S gekozen. Is licht, heeft een ongeevenaard rendement en is klein. Het HM systeem heb ik intussen ook gevonden, nog bedankt voor de tip.

Back