Black Horse Spitfire MK IX 2000mm 33cc BH 136

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door timmybeetle, 9 sep 2016.

  1. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Helden
    Piloten

    Iemand ervaring met deze kist ?

    123183_BK_Spitfire_IX_2000_mm_ARF_approach.jpg 123183_BK_Spitfire_IX_2000_mm_ARF_flight.jpg
    Winspan: 2.000mm 78.74inch
    Length: 1.760mm 69.29 inch
    Weight: 6.8Kg 14.96 lbs

    mvg Hans
     
  2. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    685
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    poweralfa hier op het forum heeft er eentje gehad meen ik ..

    Verders een mooie kist
    ik heb voor de hangar9 variant gekozen.


    groetjes pascal
     
  3. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Helden
  4. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    spijkenisse
    Ik ben ook gestart met de bouw van deze kist.

    Hij ziet er niet slecht uit, niet echt schaal allemaal.
    Maar wat wil je voor nog geen € 500.
    Ik gaat deze dame vliegen met:
    Aerodrive C6374- 200 elektro motor.
    10S 4500
    YGE 120HV
    Power HD 8309 TG servo's
    Futaba T14 zender en ontvanger.

    De voorzijde van de romp heb ik ietsjes aangepast.
    Dat heb ik gedaan om de koeling naar de motor en regelaar te krijgen.
    Verder zal de bouw wel lopen als alle anderen.
    Kom ik nog wat tegen wat het vermelden waard is leest je het vanzelf..

    Gr Wil

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Helden
    Spitfire

    Was al begonnen met het landingsgestel, heb wat aanpassingen moeten doen om de HK retracts erin te krijgen.
    Hoofdzakelijk ruimte maken en de m3 nuts eruit gehaald en op de nieuwe plaats weer erin gezet.
    De poten zijn de originele heb echter de aanslag bout moeten verplaatsen(5mm) en 5mm van pin afgezaagd ivm veerring.
    Extra vet heb ik er ook nog ingedaan voor demping.
    Heb 2mm opvulling onder retract ivm instelhoek LG als hij op de grond staat. (advies van andere piloot)
    Van een vleugel heb ik het nu klaar nu de volgende nog.
    Ik heb tijd genoeg, planning is april volgend jaar vliegklaar.

    grts Hans IMG_3274.JPG IMG_3275.JPG
     
  6. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Helden
    Flap servo's ingebouwd.

    De servo's die ik hiervoor besteld heb waren kleiner als de standaard.
    Kleine aanpassing en ze zitten erin, echter klopt links en rechts niet.....heb dus een servo reversed om ze gelijk te krijgen...??!!
    Tevens viel me op dat ze niet in lijn zitten met de aansluiting op de FLAP zelf zie foto...
    Heb BALL LINKAGE besteld om dit op te vangen.... IMG_3276.JPG IMG_3277.JPG
     
  7. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    spijkenisse
    Ik heb voor de flap geen dubbele horns in de flap gelijmd. Eén is sterk genoeg.
    De overgebleven horn heb ik gebruikt om de aansturing van het hoogte roer wel dubbel te kunnen aansturen.
    Daar heb je wel wat meer stevigheid nodig.

    De aansturing van het hoogteroer.

    [​IMG]

    De aansturing van een flap.

    [​IMG]
     
    pieter M vindt dit leuk.
  8. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Helden
    Spinner alu back-plate

    De spinner alu plaat eens bekeken en helaas is deze niet echt in balans.
    Heb met een boor gewicht weg gehaald zie foto, nu in balans.
    De cone moet ik nog doen is erg lastig met mijn apparaat om te doen moet de juiste adapter maken om uit te voeren.

    IMG_3279.JPG
     
  9. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Helden
    Ball Linkage binnen uit China in 8 dagen.....

    Flaps nu afgemonteerd, helaas heb ik bij mij een uitlijn probleem met de flaps en servo.
    Heb ik opgelost zie foto.

    Nog testen met de zender maar lijkt me voldoende.

    IMG_3281.JPG
     
  10. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    spijkenisse
    Ik denk dat zal gaan wijken.
    Het zit naast de horn en er kan best wel wat kracht op komen te staan.
    Kan je die horn niet dubbel uitvoeren zodat je meer vlees heb om die krachten op te vangen.
    Je zou ook je servo net een tikje meer naar de zijkant kunnen brengen.
    Er is nog ruimte naast je horn, 2,5 mm kan je nog wel opzij.
    Even de servo losmaken en opvullen en klaar toch.
    Dan kan dat moertje er tussenuit.

    Zo maar wat ideeën.

    Gr Wil
     
  11. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Helden
    Vandaag toch maar eens verder gegaan met de bouw.
    Het is een ARF dus het stelt niet echt veel voor in elkaar zetten en aansluiten daarna met de zender afstellen.
    De 2 hoogte servo's heb ik alle bij op een apart kanaal gezet.

    wordt vervolgt

    IMG_3302.JPG IMG_3305.JPG IMG_3306.JPG IMG_3307.JPG IMG_3308.JPG IMG_3303.JPG IMG_3304.JPG
     
  12. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Helden
    Vandaag de vleugels getest , ging wat stroef in de romp.
    verder de servo's in de vleugels afgesteld, en retracts getest
    ziet er goed uit zo te zien, nu de motor nog. IMG_3309.JPG
    IMG_3311.JPG
     
  13. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    spijkenisse
    Ziet er al mooi uit maat. Bekende pop zit er in ;).
    Die ken ik ergens van ha ha ..
    Mijn retracts werken op lucht, heb er wel de lucht regelaar van Robart in gezet die kan je wel regelen met in en uit laten gaan.
    Nu nog ff wachten op je motor en gaan met die SPIT..
    Ik had geen moeite om de vleugels in en uit elkaar te krijgen.
    Vreemd dat jij dat dan wel heb.
    Heb jij nog speling op je achter vleugel in de romp, dat las ik laats ergens op een site in de USA. Weet niet meer welke hoor, ziet er zo veel..
    Die van mij had het ook een beetje. Maar gewoon vast gelijmd. Speling ook weg.
    Hij vliegt echt super. Ik hoop dat jij dat ook gaat ervaren.

    Gr Wil
    :beer:
     
  14. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Helden
    De motor inbouwen.

    Heb de motor binnen en ben begonnen om deze in te bouwen.
    Eerst gekeken met de pits uitlaat, echter deze is breder als die van de OS33 motor die BH gebruikt.
    Had ook een lange demper uitlaat erbij en deze gekeken of dat past.
    Heb voor deze uitvoering gekozen, ook gelet op het geluid niveau is dit een betere optie.
    De motor kap aanpassen is het lastigste werk je hebt maar een kans om het goed te doen....

    IMG_3314.JPG

    IMG_3315.JPG
    IMG_3316.JPG
    IMG_3317.JPG
    IMG_3318.JPG
    IMG_3319.JPG
    IMG_3320.JPG
    grts Hans
     
  15. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Helden
    even een test met de motorkap erop en spinner met prop.
    de uitlaat zit dus nu in de romp en komt er in het midden een beetje uit.
    nu alleen nog kijken voor de koeling.

    IMG_3321.JPG

    IMG_3322.JPG

    IMG_3323.JPG
     
  16. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Helden
    Gewichten van mijn kist
    Romp: 4804 gram
    vleugels: 2440 gram
    rekening gehouden met 400ml benzine kom ik op een start gewicht van 7244 gram.

    grts Hans
     
  17. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    spijkenisse
    Zo te zien is deze dan lichter dan die van mij met zijn 8,23 kg totaal gewicht vlieg klaar.
    Wel altijd jammer dat je schade moet maken als je op brandstof vliegt he...
    Maar als je snel genoeg voorbij komt ziet niemand dat toch. !!
    Het geluid van een benzine motor maakt dan weer een hoop goed.. ha ha .

    Ik ga zo nog ff een paar rondjes vliegen op Rozenburg..
    Ik hoop dat die van jouw net zo lekker zal vliegen als die van mij..
    Happy landings .. Hans..

    Gr Wil
     
  18. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Helden
    Motor test

    Motor is nu ingebouwd en ik had nog een Biela 19x12 liggen deze erop gezet dat viel tegen.
    Rpm 5400 en static trust 4,5Kg dat gaat niet werken.
    Heb nu een Graupner houten prop erop gezet 18x10 en dat ziet er beter uit.
    Rpm nu 6900 en static trust 6,5 Kg.
    Gewicht kist komt inderdaad op ongeveer 7,2 Kg dus dit moet wel werken.

    grts Hans
     
  19. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Helden
    CG instellen,
    Vandaag gekeken naar het CG, dit zou 100 -118mm moeten zijn om fijn te kunnen vliegen met deze kist.
    Echter na ophangen bleek hij flink staart lastig te zijn.
    Na uitwegen kwam ik op ruim 1,1 kg lood om het Cg goed te krijgen.
    Dan wordt het start gewicht dus flink hoger, 8,4 Kg, static trust met de 18 x 10 is 7.89 kg.
    Rpm 6900-7000
    mvg Hans
     
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.538
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Je wilt op zo'n kist toch niet evenveel thrust als gewicht? Moet tie kunnen prophangen?:eek:

    Cor
     

Deel Deze Pagina