blade 120 sr vliegt niet zoals het hoort

hallo ik ben al een tijdje bezig met een blade 120 sr maar vind hem niet fijn vliegen, hij hangt heel erg naar rechts zo erg dat een bocht naar links haast niet te doen is, ook schud hij in de lucht.
en wat ik hier al meer heb gelezen heeft hij vreselijk veel last van dat pendulum effect, als ik wat snelheid maak en wil stoppen gaat ie zo erg slingeren dat je hem niet meer onder controle kan houden wat meestal resulteerd in een crash.
zou dit aan de afstelling kunnen liggen?

Dit ligt inderdaad aan de afstelling van je zender ja...
Kijk of alle knoppen in het midden staan, vooral bij de rechterstuurknuppel, en zet ze in het midden..

Werkt dat niet, en vliegt hij nogsteeds naar rechts, schuif deknop dan wat naar links, misschien heeft dat zin?

dat heb ik allemaal al geprobeerd moet ook met elke accu de trims opnieuw afstellen lijkt me niet echt zoals het hoort.
ik heb ook meer het idee dat het in de helikopter zelf zit.

Misschien teruggaan naar de winkel waar je hem hebt gekocht?
Of ESC verkeerd ingesteld maar vraag ik me af..

Ik zou teruggaan naar de winkel, ik weet het anders ff niet..

ESC staat voor Electronic Speed Controller, ofwel elektrische snelheidsregelaar aka stukje electronica die het toerental van je motor regelt!

Trim je je heli met volle accu's? Naarmate de accu's leger raken kan je trim een beetje verlopen, als je dan met een lege accu gaat trimmen vliegt de heli met een volle accu echt k*t!

Wat doet de heli precies als je uit voorwaartse vlucht komt en je controls (behalve gas) loslaat?

Groeten

Mijn neefje heeft een Nine Eagles solo pro V2, had hetzelfde, is teruggegaan naar de winkel en kreeg een helemaal nieuwe heli die dit niet deed, ZELFDE model.

En idd, ESC is regelaar, wat Markjuh al zei ;)

Hi Shag, ik hem inmiddels al heel wat vlieguren met mijn 120, mijn ervaring is dat hij super stabiel vliegt. fijne heli om mee te oefenen en erg sterk. Hij heeft heel wat crashen overleeft.
Alleen dat toiletbowl effect hoort bij een fixed pitch heli.
De heli wobbelt heel licht, hangt naar rechts en draait rondjes linksom iets moeilijker dan rechtsom. Dat komt door de draairichting van de rotor.

Als de winkel waar je hem hebt gekocht dicht bij is zou ik even teruggaan.
Anders zelf op zoek;
-check of je bladen heel zijn.
-check of je staartrotor niet gebogen is.
-loopt de as van de hoofdrotor soepel (heb het gehad dat hij stroef liep, toe een heel klein beetje gemeerd)
Ik heb mijn heli eerst hardwarematig getrimd en toen fijn getrimd. het kan zijn dat je dit ook even moet doen. In je zender even alles resetten. Dan met zo lang aan de ballinkjes draaien totdat ie stabiel blijft. Evt beetje subtrimmen.
Na een lipo wissel is het normaal dat je een beetje moet trimmen, meestal 2 a 3 kliks.

ik het een [URL="
[/URL] van mijn sr120, met 1 hand vliegend de andere hand filmend. Zo moet ie ongeveer vliegen, anders is ie niet goed.

succes

Laatst bewerkt door een moderator:
Ho..

Dat pendulum of toilt bowl effect hoort NIET bij een fp..
Het komt voor bij de hyper stabiele heli's, de coax en de 45 graden flybar (oftewel de zelfstabiliserende heli's)

Een "echte" fp, dus gewoon met een 90 graden flybar heeft het niet.

Hallo
Ik vlieg ook al een tijdje met een 120sr.Kijk ook eens of je bladen niet te vast staan,ze mogen volgens mij heel goed los.Dan zou het schudden zo goed als weg moeten zijn.Een beetje schudden is niet zo erg,bij echt vliegen zal hij zeker niet schudden.En bochten naar links gaan bij de meeste helicopters wel niet zo vlot als naar rechts.Probeer daarom bij linkse bochten wat met Aileron (is met rechter stick naar links)bij te geven zodat hij wat naar links kanteld,zal lekkerder de bocht in gaan,maar wel op tijd weer wat minderen met aileron anders gaat hij de grond in.;)
En het pedulum effect is volgens mij meer doordat de helicopter te krachtig is voor zijn gewicht.

Gr Raymond

@ Student,pedulum effect en toilet bowl is niet hetzelfde hoor.;)

Laatst bewerkt:
@student, idd dat is correct.

-check ook even bij je rotoras of de gaten waar de schroefjes doorheen gaan nog rond, niet ovaal geworden en of de as niet gespleten is.
-verder kan je in een kleine ruimte last hebben van turbulentie veroorzaakt door de heli.
-Wat ook help is in je zender een beetje spelen met expo en dualrate.

.......
En het pedulum effect is volgens mij meer doordat de helicopter te krachtig is voor zijn gewicht.

Gr Raymond

@ Student,pedulum effect en toilet bowl is niet hetzelfde hoor.;)

als een fp achtige te sterk is voor zijn gewicht, uit zich dat in erg vroegtijdig hooveren.
Oftewel, dan zou hij bv al bij 1/4 stick al hooveren. Bij meer gas gaat hij dan alleen maar harder omhoog.
Vermogen heeft te maken met omhoog gaan, en hoe je kunt corrigeren.
Veel vermogen op zich zal de heli echt niet beinvloeden
Je kan alleen makkelijk en snel optrekken als de heli besluit hard naar beneden te gaan

Maar vertel, zoals ik het vaak zie worden pendulum en toilet effect vaak dwars door elkaar gebruikt.
Wat is nu het verschil tussen de twee?

Hallo Student

Als ik het goed heb is toilet bowl een kleine cirkel of ovaal die de helicopter maakt bij hooveren terwijl hij met de neus zowat in dezelfde richting blijft wijzen.Dus zoals het water een toilet spoelt.
Pendulum effect is als ik het goed heb de schommel beweging die de helicopter maakt bij het afremmen.Dus zoals een pendel aan een koordje.;)

Gr Raymond

Laatst bewerkt:
blade 120sr

Ik vlieg al een half jaar met de blade 120sr hij vliegt mooi stabiel.
Thuis heb ik hem in de simpelmode staan door een keer op de rechter stick te drukken,maar buiten niet want dan heeft hij te wienig toeren om tegen de wind in te vliegen.
In de simpelmode trilt de staart ook niet probeer dat maar eens.

M.v.g DEMOLLE :D:D:D

ik ben nog steeds niet tevreden over de 120 sr nu raad mijn leverancier de msrx aan die schijnt volgens hem makkelijker te vliegen, wat is jullie ervaring?

Das verkoopjespraat, hij zegt dat ook maar om meer producten te kunnen verkopen. Die sr 120 moet je ook gewoon goed vliegend kunnen krijgen..

ja oké maar de 120 heeft behoorlijk last van dat pendulum effect en het naar rechts hangen en daar schijnt de msrx minder tot geen last van te hebben.
als ik met die 120 in de pendulum kom eindigt het altijd met een crasch en vaak een flinke ook hij gaat steeds sneller heen en weer.

het scheef hangen is normaal bij een fp heli met directe motor op de staart.
kijk maar eens bij een solo pro>daarbij hebben ze onder de skid zelfs plastic hobbeltjes gemaakt om het opstijgen makkelijker te maken omdat de heli anders te scheef naar links opstijgt.
het op en neer zwiepen van de 120sr ken ik (heb er 2) .dit kun je voorkomen door als hij bijvoorbeeld naar links zwiept heel zachtjes een tikkie terug te sturen en een beetje gas bij te geven.je zult zien dat hij dan ineens bijna stil hangt>ik hoop dat t bij jou werkt(bij mij werkt t perfect)
succes ermee!

Back