Blade 450 3D eerste echte hoover

Na veel simmen en binnen oefenen met de MCPX BL vandaag voor de eerste keer naar buiten getrokken met de 450 en eerste keer echt gehooverd, dit is het 4e lipootje dat ik met deze heli vlieg, eerste drie waren de "schuif" oefeningen en voorzichtig van de grond gaan :D

[URL="
[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Best nog een paar oefen beurten wachten om het oefen spul eraf te halen denk ik... hij durft in de hoover nog wel eens tot op de grond te zakken, hoe dat komt weet ik niet, zal wel over gaan met nog wat oefenen zeker...

Ik kijk vol jaloezie naar mijn hopelijk volgende stap. Voor nu al blij dat ik de 120 SR meer dan 20 seconden in de lucht kan houden :-). Mooi ding hoor.

jup...
Kan het verschil zijn tussen bagger en geweldig.

Zodra je hem een beetje in de hand hebt, meteen eronderuit dat ding..

Na veel simmen en binnen oefenen met de MCPX BL vandaag voor de eerste keer naar buiten getrokken met de 450 en eerste keer echt gehooverd, dit is het 4e lipootje dat ik met deze heli vlieg, eerste drie waren de "schuif" oefeningen en voorzichtig van de grond gaan :D

[media=youtube]20toWqDVkkU[/media]

Netjes gedaan!

Ik zou TLG er nog een paar vluchtjes onder laten zitten (tot 10 accuutjes) tot dat je net ietsje meer vetrouwen hebt.
De invloed van zo'n landingsgestel zal je pas merken als het ervan af is... hij vliegt echt anders: nog directer.

Ik heb zelf in 2007 maandenlang geoefend met trainingskruis (mezelf het helivliegen aangeleerd, zonder schade overigens) -> ik weet het nog heel goed, op aanraden van mensen hier op modelbouwforum heb ik het kruis er onderuit gehaald en echt: het vloog veel veel beter en stabieler. Je stijgt op en gaat gewoon meteen naar een klein metertje hoog, uit het grondeffect vandaan en je zal zien hoe strak dat dan vliegt / hovert.

Leuk om te zien ;)

Best nog een paar oefen beurten wachten om het oefen spul eraf te halen denk ik... hij durft in de hoover nog wel eens tot op de grond te zakken, hoe dat komt weet ik niet, zal wel over gaan met nog wat oefenen zeker...

wat is je throttle curve? dat kan veel uitmaken
neem bijvoorbeeld iets van; 0-60-70-70-70 zodat het toerental niet te ver kan zakken

vliegt prima zo zou ik zeggen. zonder kruis eronder wordt het nog veel beter

throttle curve is zoals aangegeven in manual: 0-56.5-72.5-72.5-72.5

Ga toch de throttle en pitchcurves in normal en idle up eens wat meer op elkaar moeten afstellen denk ik, wanneer ik hoover en ik schakel om van normal naar idle up, dan zakt de heli een dikke 20 cm.

normal:

throttle: 0-56.5-72.5-72.5-72.5
pitch: 45-51-60-73.5-91

Idle up:

throttle: flat op 72.5
pitch: 0-25-50-75-100

Midstick heb ik dus in normal 60% pitch en in idle up 50%

Hoewel dit de standaard waardes uit de manual zijn vrees ik dat dit niet goed kan zijn

klopt, rond midstick moet je gewoon 0 graden hebben.

Verder moet je eigenlijk voorkomen om tijdens de vlucht te gaan schakelen tussen allerlei standen.
gewoon op de grond verzinnen wat je gaat doen, optoeren, en in de goede stand zetten.
ga je tijdens de vlucht zitten wisselen, klopt ook je vliegtimer niet meer...

Ik "vlieg" nu een half jaar, 30 accu's maar nog steeds met trainingskruis. Ik durf hem er niet af te halen, bang dat ik bij touchdown omval! Maar ik begrijp dat het enorme invloed heeft op de vlieg eigenschappen.

Is dat echt verstandig?

Gr.
Gijs

2

30 lipo's gaat de training set er hier niet onder staan hoor, eens ik het landen wat beter onder de knie heb gaat ie er onderuit ;)

@ Student bij het gewone hooveren gaat er niet erg veel verschil in vliegtijd zijn tussen normal en idle up vermoed ik?

Jammer genoeg is een "beginner" niet in staat om zelf een nette throttle/pitch curve op te stellen en volgt ie steeds blindelings de manual. Om het verschil in pitch wat op te vangen zou ik de pitch curve in normal varanderen naar 30-40-50-70-90, zo heb ik in normal en IU twee keer 50% op midstick, lijkt jullie dat wat ?

niks moet..
en veel mensen hebben gewoon allemaal andere meningen hierover. En toch gaat het bij de meesten gewoon goed

normaal mag je de regelaar niet onder de 75% laten komen. daaronder wordt hij onrendabel, en kan hij onnodig warm worden.
dus op je hooverpunt zou de throttle curve dus al op 75% moeten liggen.

Normaal, als je een regelaar hebt waar een goede soft start in zit, zet je in normal heel simpel : 0-75-75-75-75 op de throttle curve.
heb je een regelaar waarbij de soft start niet zo best werkt, zal je het tweede punt tussen de 0 en 75 moeten zetten...

idle up is dan gewoon 75-75-75-75-75

pitch curve in je idle up was wel ok
pitch curve in je normal was niet geheel verkeerd, meestal probeer ik in normal ongeveer 5 graden maximaal negatief aan te houden. Als je dan je stick opeens naar beneden donderd (wat dus niet best is voor het spul), komt niet het volle vermogen op het landingsgestel te staan.

En normaal zit er dus wel verschil in vliegtijden tussen normal en idle up.
maar dat komt meer omdat je normaal een iets hogere throttle curve in idle up neerzet.
dus meer toeren, meer verbruik.

Ik heb alweer foutje gemaakt sorry, throttle curve midstick op 70% lijkt me wel ok, maar twijfel aan de pitch curve die er naast staat, die staat midstick op 75% en volgens hen zou de heli dan midstick hooveren? ( er van uitgaande dat zoals bij mij 50% pitch= 0° )

75% = ongeveer 5 a 6 graden, dus idd hoover rond midstick.

Wat op zich voor een beginner niet bijzonder is. Je hebt dan nl het hele gebied boven midstick voor die laatste 5 graden, waardoor de heli veel minder springerig wordt.
Dit gebruiken ze doorgaans veel bij schaalheli's, maar niets houd je tegen om het ook bij deze heli's toe te passen.
Wil je ooit echt op zijn kop gaan vliegen etc, kan het handiger zijn meteen midstick = 0 graden aan te leren.

Ik wil voorlopig eerst leren hooveren en rustig rondvliegen (het schaal heli gebeuren dus eigenlijk), op de sim kan ik reeds tale based turns, stall turns, rustige 8-jes beginnen te lukken, alleen het draaien door de heli scheef te hangen wil niet zo goed lukken :) Voorlopig is er van 3G dus nog in de verste verte geen sprake, maar ik sluit dit in de toekomst natuurlijk niet uit :p

Kan je met een 450 3D eigenlijk fatsoenlijk schaalvliegen, of zijn deze echt voor 3D ontworpen?
Ben al aan het overwegen geweest om zoals een forumlid hier op de 450 zo'n 4 bladen kop te zetten, als deze bestaat voor deze heli natuurlijk...

Oeps... naam van de heli zegt het eigenlijk zelf... Blade 450 3D... in elk geval heb ik voorlopig geen budget voor een echte schaalheli dus zal het wel met de 450, Nano cpx en MCPX BL moeten doen :-p

Ik vond trainingskruis alleen maar in de weg zitten, daarom heb ik het niet gebruikt. Gewoon veel geoefend met phoenix, landen in het echt ging prima, ook de eerste vluchten.

Maar je moet vooral doen waar jij jezelf prettig bij voelt, dat is altijd belangrijker.

Back