Blade 450 3d

Ik loop naar het veld, met de hold erop.
zet hem neer, en neem mijn positie in.
dan maakt het eigenlijk geen fluit uit of ik in normal start of in idle up wanneer de hold eraf gaat, dankzij de soft start toert de heli gewoon langzaam en netjes op tot de ingestelde waarde.

Bij idle up, throttle hold off en throttle stick in low position (throttle 90 a 100% en pitch -8 a -12°) druk je je heli toch met alle macht tegen de grond (al is het na een paar tellen als je een softstart ESC hebt) ? Het kunststof landingsgestel van een Blade 450 buigt dan toch een heel eind door. Ik vond de drukkracht die zo'n heli genereert best indrukwekkend.

In normal bij throttle low stick position zit je op iets van een 30% throttle en een invalshoek van -2°. De drukkracht is voldoende om je heli aan de grond te houden, maar ook niet meer.

Toch even proberen opsnorren of een 450 3D effectief geen soft start heeft, de MCPX BL en de Nano cpx wel dacht ik, als je in idle up de throttle hold eraf haalt toert die rustig aan op

Dit is zeker een softstart, misschien niet de soepelste maar je ziet de staart nauwelijks bewegen bij het optoeren. Zonder softstart zou deze redelijk wegslaan.

@hans
Daarom raad ik je ook aan, om in de normale vliegmodus -5 oid in te stellen..
Zou je daar gewoon -10 of -12 neerzetten, gaat het ook nog wel goed, maar dat vind het kandingsgestel een stuk minder grappig

Als hij geen -5 meer kan hebben..kun je hem beter op de kast zetten ;-)

En optoeren doe je normaal dus ook met de stick in het midden.
Soft start zorgt ervoor dat er geen gekke dingen gebeuren

Net antwoord gehad van HH zelf, de ESC zou een softstart moeten hebben:

Hello,

the 35 Ampere ESC for the 450 x and 3D has a softstart.

Danke, dass Sie Horizon Hobby kontaktiert haben!

Thank you for contacting Horizon Hobby!

Mit freundlichen Grüßen

Horizon Hobby Service

Christian-Junge-Straße 1

D-25337 Elmshorn

grappig...

Dan zou je dus in principe gewoon in 1 klap de hold eraf moeten kunnen gooien..
Maar ik heb er bij ons op het veld wel eens 1 op zien toeren, en i vond het toch echt respect dat alles heel bleef :mrgreen:

Ik weet niet of het er iets mee kan te maken hebben maar heb ergens gelezen dat je na het landen zeker een 10 tot 15 seconden moet wachten eer je een soft start kan doen, op die tijd zou de ESC zich resetten, wanneer je te snel na stilstand van de bladen een soft start zou doen doet ie net een fast start, omdat de esc denk dat dat nodig is, bv tijdens een fout lopende autorotatie oefening zou er geen vertraging mogen zijn en moet de heli zo snel mogelijk terug op volle toeren

Bron : http://www.helifreak.com/showthread.php?t=394484

Aangezien ik beginner ben weet ik niet of dat ergens op slaat, ik kan me hier dus ook hopeloos belachelijk maken :)

Laatst bewerkt:
de eerste keer zou hij dan wel rustig op moeten toeren. Dat is het verschil

zoals deze regelaar met soft start optoert, is het nogal agressief te noemen..

zo zijn er wel meerdere regelaars die de so called softstart hebben, de een heeft low torque start en de andere een echte softstart en bij de ander lijkt het geen drol verschil te maken.

zo zijn er wel meerdere regelaars die de so called softstart hebben, de een heeft low torque start en de andere een echte softstart en bij de ander lijkt het geen drol verschil te maken.

Ik heb nu mijn pitch lineair en mijn throttle vlak op 73 en ik start op met throttle hold switch. Hij maakt inderdaad een softstart net als in het filmpje. Is dit nu een juiste manier of is de softstart op deze manier niet 'soft' genoeg?

Het vliegt in elk geval een stuk beter zo! Inderdaad veel minder hoogteverlies omdat het toerental constant blijft!

Mark kijk ook even in de manual want afhankelijk welke zender je hebt staan daar de intermediate/advanced instellingen, vreemd genoeg schelen deze wel per zender dus of je een 6, 7 of 8 hebt hier staan je swash instellingen ook vermeld per mode. de beginner is inderdaad wat sloom, advanced zijn zeer sportief te noemen. maar goed kijken welke zender want deze zijn totaal verschillend.

gr,
Dave

Ik heb nog een vreemd ding. Als ik de heli in normal mode (dus throttle geen vlakke curve maar oplopend) inschakel met de throttle hold aan (en uiteraard gasstick dicht) en dan vervolgens throttle hold uitschakel, begint de motor meteen op te toeren. Als ik de heli inschakel met throttle hold uit, dan toert de motor niet op. Hoe kan dat? Bij mijn Trex 250 gebeurt dat niet (met dezelfde throttle en pitch curves)....

Ik weet niet of het er iets mee kan te maken hebben maar heb ergens gelezen dat je na het landen zeker een 10 tot 15 seconden moet wachten eer je een soft start kan doen, op die tijd zou de ESC zich resetten, wanneer je te snel na stilstand van de bladen een soft start zou doen doet ie net een fast start, omdat de esc denk dat dat nodig is, bv tijdens een fout lopende autorotatie oefening zou er geen vertraging mogen zijn en moet de heli zo snel mogelijk terug op volle toeren

Bron : 450 soft start issue - HeliFreak

Aangezien ik beginner ben weet ik niet of dat ergens op slaat, ik kan me hier dus ook hopeloos belachelijk maken :)

In elk geval voor de Align regelaar klopt dat: als de motor opnieuw gestart wordt binnen 15 seconden na de laatste stop, interpreteert de programmering dat als een bail-out (herstart om een autorotatie af te breken) en dan negeert hij de softstart. Aangezien in dat geval de rotor nog toeren zou moeten hebben, is dat in de lucht geen probleem, maar als het een landing is, en je rotor is afgetoerd, dan kan het wel misgaan.

Ik wacht altijd tot de rotor volledig tot stilstand gekomen is (duurt bij mij langer als 15 seconden) om aan de safe side te zitten.

Groet, Bert

Back