Blade 450x probleempje

Hallo,
Heb onlangs een blade 450x met ar7200bx overgenomen en zit met een klein raar probleem.
Als ik de heli optoer zonder bladen is er niks aan de hand en werkt alles naar behoren.
Zet ik de bladen erop en toer de heli op dan gaat bij iets meer als half gas de rechtse aileron servo ( van achteren gezien ) naar beneden waardoor de heli bijna op zijn zij beland.
Alles dubbel door gelopen maar kan niks gek vinden.
Bladen eraf ,optoeren ,niks aan de hand....
Bladen erop,optoeren, heli duikt naar rechts !?
Iemand een suggestie?

Mvg.andre
 
Heb je werking van de gyro gechecked ? Dus bladen eraf, heli naar rechts kantelen, en dan moet hij zichtbaar naar links corrigeren. (kijkend naar de tuimelschijf) Je houd de heli dan even in de hand en maakt die bewegingen. De heli hoeft niet eens te draaien.
 
@ rhelie, gyro werkt correct swashplate blijft horizontaal bij welke beweging van de heli,dus reageert/corrigeert goed.
@ helikoper,wel 3x doorgelopen! Bladen zijn goed bij optoeren blijft de heli ook rustig op zijn plek zonder trillen of schudden.....
 
Maar bij een bepaald toerental gaat ie wel bijna om. Kun je dan wel iets corrigeren? Bij mn 230S wil ie ook soms wat schuin gaan, maar dat is met wat beleid te corrigeren. En dan vlot de lucht in.
Je hebt toch al vaker BX-en gehad, dacht ik?
 
Ik heb ooit zoiets gehad met een heli en het euvel was dat bij een vorige crash de binnen vertanding van de servo hevel beschadigd was en een tandje versprong zodra er kracht op de hevel kwam.
Gelukkig dat ik heel rustig pitch gaf en zo weer een crash kon voorkomen.
Nieuwe hevel arm en klaar.
 
Kapot servootje, dat klinkt aannemelijk. Mijn Logo deed dat soms ook maar kon ik makkelijk wegsturen. Dat kwam door het bewegen van de heli na aansluiten. De gyro wacht dan gewoon op een tegenreactie.
 
Wel te corrigeren maar blijft wel vol naar rechts trekken,moet dus constant vol links geven.
Heb op al mijn heli's (2x logo en goblin) ar7200bx zitten, kan ze ook met ogen dicht afstellen, daarom snap ik dit ook niet :)
 
Simpel, je legt je vingers op de swash en geef rustig pitch (op throtle hold) en dan merk je het wel als het fout is.
 
Nou ,
Conclusie linkse aileron servo kaduk !
Wel vreemd dat de heli dan naar rechts trekt terwijl links kapot is.
Eerst maar eens vervangen en dan zien we wel of het euvel verholpen is !
Tot zover iedereen bedankt voor de tips en suggesties!
Mvg.andre
 
soms trekt 1 kapotte servo de rest onderuit.
borsteltjes in de servo versleten of doorgefakkelt, gaat 1 servo zoveel stroom trekken dat het voltage omlaag donderd.
kan makkelijk dat die rechter servo bij net ff wat minder uitschakelt dan de linker.
kan ook dat door het lage voltage, de andere servo's de borstels een beetje opgevreten hebben.

wat je kunt testen:
niet optoeren. stroom erop. throttle hold erop of 2 van de drie draden los.
vingers op de linkjes van de bladhouders, zodat je eigenlijk de swash omlaag drukt.
en nu flink roeren met de knuppels. snelheid en kracht zijn topprestaties voor een servo.
onder belasting zal waarschijnlijk het fenomeen voorkomen..
qua servo die stopt: ik vraag me af of hij dit bekrachtigd doet, of dat hij onder druk gewoon stopt met bewegen.
en, wat doet de rest, blijven die doorgaan, of gaan die ook bijzonder doen?

bij kapotte tandjes is het simpel, duidelijke oorzaak.
 
Hmmm,
Servo's vernieuwd met metal gears en opnieuw beast x doorgelopen..
Maar helaas probleem blijf :(
Ik weet het even niet meer, iemand nog suggesties?
Zou het aan de beastx zelf liggen?
Alles is welkom...
 
Alles is welkom...

Nou ja, als je het dan toch echt niet meer weet............

Naast een andere controller is het misschien een idee om een nieuw model aan te maken in je zender. Soms sluipt er wel eens een foutje in de instellingen. Ik denk het haast van niet hoor, maar niet geschoten....................................................en tja, je moet toch wat.;) Ik heb in het verleden wel eens op die manier een probleem getackeld. Ja wel.

Grt Helixer
 
Bedankt voor de ideeën,
Maar...ik heb geen spare beastx,ga deze ook niet van mijn goed vliegende heli's halen om een blade 450 goed vliegend te krijgen... :)
Heb al een nieuw model aangemaakt met de zelfde specs en instellingen van mijn logo's en goblin die goed vliegen...
Ik zet hem even in de hoek en probeer over een tijdje nog een poging met een frisse kijk,
We hebben nog een lange winter voor de boeg ..
Mvg.andre
 
Niet je zender resetten, maar je Beast op de pc resetten lijkt mij de eerst stap.
Heeft bij mij ook al een paar keer geholpen bij “vreemd” vlieg gedrag .
 
servo's vervangen, zou dan daar niet aan moeten liggen.
BEC kan een uitdaging geven, maar niet zo'n specifieke.

ff wat stoms: is die beast al een keer van zijn plek geweest?
zit er potentieel een onbalans in de staart?

Ik heb vanuit meerdere experimenten gemerkt dat estabs (los van merk, eigenlijk alle stabilisaties) erg gevoelig zijn voor hoogfrequente trilling.
alleen is de ene er vatbaarder voor dan de ander. de 3g van align was toendertijd vrij vatbaar..
tegenwoordig is hardware en software verbeterd. komt niet zo vaak meer voor.

Dus staartaandrijving/ staart zelf, motor. de hoofdrotor valt onder laagfrequent, die gaat niet hard genoeg. en meestal is laagfrequent niet zo'n probleem voor de estab.
Als zo'n hoogfrequente trilling overeenkomt met de eigen frequentie van 1 van de gyro's, kan het zijn dat de estab een beweging ziet die er feitelijk niet is.
maar door de samenvallende (en dus versterkende ) trilling, gaat hij toch corrigeren.
het is alleen zeldzaam tegenwoordig.

Motortrilling, misschien kapotte lagers.
misschien zit de estab met de zijkant tegen het frame?
zitten de kabels tussen frame en unit?
enigste contact tussen heli en unit moet de plakker eronder zijn.
ook opletten dat de kabels niet gitaarstrak staan, dat brengt ook trilling over..

qua staart, kromme as? onbalans in de staartbladen?
Torque tube.. of snaaraandrijving?
 
Back
Top