het is maar hoe je het ziet
Ik zet leerlingen ook wel eens op mijn toestellen...
Als zo'n apparaat een keer de grond in gaat tijdens een les, heb ik het zelf gedaan..
Of ik heb te laat ingegrepen
Of er is iets kapot gegaan, wat bij mij zelf ook kapot was gegaan.
Eigenlijk is de leerling dan gewoon niets te verwijten. Is mijn heli, dus een onderhoudskwestie had bij mij ook de kop op gestoken.
Dus als zoiets ooit zou gebeuren, is dat een rekening voor mij..
Eigenlijk een beetje wederzijds dus.
vlieg ik met een leerling aan de kabel, met zijn toestel, en ik corrigeer gewoon veel en veel te laat, dan wordt het een discussiepuntje. Dan is mij namelijk ook iets te verwijten, ik heb de leerling zijn vertrouwen beschaamd.
Het is nl mijn taak om hem zo schadevrij mogelijk naar een brevet toe te krijgen
Weer dat stukje vertrouwen tussen leerling/instructeur.
Uitzonderingen heb je altijd..
Ik heb ook eens een leerling gehad, die bij het 3e tankje, 2e keer overnemen in die tank besloot om het gas even helemaal onderin te zetten. was met zijn eigen 700, we vlogen aan de kabel
we hadden toen al erg veel overgepakt en gedaan, en ik waarschuw altijd door even terug te tellen..
ik was toen heel erg gelukkig dat ik de heli meestal op een meter of 10 hoog weg hang..
Heb in reflex ingegrepen, vol pitch gegeven (de heli stond in idle 1, kwam volgas omlaag), heli raakte met 1 skid de grond..
geen schade, wel veel kleurtjes in de broek..
Dat zou bij mij dus weer een "schuld leerling" gevalletje zijn ;-)