Blade 500 3D: welke onderdelen bijkopen?

let op jonge,
ik vlieg ook grotere helis en wat weet ik,
maar de 500er is echt gevaarlijk,

6s in dit soort machine, dat gaat goed,

heb je niemand in de buurt, waar je eens langs kan gaan ???

2. punten:
...veiligheid van jou (en mensen in de buurt)
...veiligheid van jou heli (heb je snel grote schade, als het mis gaat)

Uwe
 
Ik weet't dat dit een gevaarlijk ding is. Schade aan de heli vind ik nog het minste.

Heb al een modelvliegclub gecontacteerd (Flying Moths uit Lubbeek) maar nog niets terug vernomen.
Ken dadelijk geen heli vliegers uit de buurt.
 
ach, ik heb ook alles mezelf aangeleerd.
veel gegoogled, fora nalezen.

mijn heli's ook altijd zelf gebouwd, alleen heb ik de maiden altijd bij de lhs laten doen.
dat was altijd mijn zekerheid, en mijn vraagbaak voor dat (half)uurtje.

en op een gegeven moment heb je er zoveel mee gerommeld, dan kom je er achter dat je zelf ook makkelijk een maiden kunt doen ;-)
 
@Punie: of @freka: b. v. ook op dit forum,
wonen ook niet zo veer weg van jou , ... b. v.

kijk maar waar de gasten wonen hier op dit forum,
misschien i doch iemand in de buurt,

bij mij in L'dam vind ik meteen 4 of 5 mensen in een straal van 10 km

sorry als ik jullie namen gebruik heren @Punie: en @freka:,
als het storend is mail het aan mij, gaat de reactie weg !!

ik heb maar gewoon 2 Belgen uitgekozen, ha ha

gr. Uwe
 
Heb Punie gecontacteerd.

Nu ja, de enige veiligheid die je daar mee inbouwt is dat er iemand met kennis van zaken de heli nakijkt en invliegt.

Nadien moet ik er toch zelf mee aan de slag. Dus het gevaar blijft.
 
nou ja, enige veiligheid...
Wel een kritisch puntje om het zo te zeggen..

Als hij eenmaal de maiden heeft gehad, weet je in ieder geval zeker dat de basis goed is.
afstelling, gevoel in de heli, etc.

Ben je nieuw met een cp, zeker met een fbl heli, kan er zo ontzettend veel getweakt en getuned worden aan zo'n ding, dat je hem op het onbestuurbare af afsteld, zonder het door te hebben.
een gevorderde kan hem dan vaak nog wel houden, of voelt het vroeg genoeg.
een starter met cp heeft een uitdaging.

Dat was mijn reden om de maiden even door de lhs te laten doen..

En ja, daarna moet je zelf aan de gang.
maar dan weet je iig dat hij vliegt, en goed stuurbaar is :mrgreen:

ik heb ook wel s een heli in de grond zien gaan vanwege omgedraaide correctierichtingen in de stabilisatie.
of een heli die te gevoelig stond, of juist te ongevoelig. beide kan, namelijk ;-)

tegenwoordig doe ik het zelf, ook voor anderen. Maar het blijft een spannend dingetje..
Niet om je te ontmoedigen trouwens ;-)
Maar het kan je wel veel ruggesteun geven om ff een gevorderd iemand mee te laten kijken met de maiden
 
precies, wat nu ook @Student: schreef:

als de heli een keer de luchtruim in was,
en de ervarene piloot "kuurt" hem als veilig vliegbaar,
dan is dat probleem weg,

en je staat niet met een kapotte heli op het veld,
die amper van de grond is gekomen,
ik overdrijf niet denk ik, maar het is goed zo

gr. Uwe
 
tegenwoordig doe ik het zelf, ook voor anderen. Maar het blijft een spannend dingetje..

Nog nooit een andere zijn splinternieuwe heli bij de maiden in de grond geboord? :help:
Al zal het zo'n vaart niet lopen als je alles op voorhand technisch nakijkt vermoed ik. Maar toch, maak je daar afspraken rond?

Enne, die blade's, die komen toch "Bind-And-Fly"? Vliegen recht uit de doos! ;) :p :p
 
..een bekent motor merk maakt ook reclame met:

"opstappen en genieten"

dus het kan,
maar als je nooit op een 100 PK motor gezeten bent
en geen rijbewijs hebt,
denk niet dat je het genieten noemt ..

nou,
volgens mij kunnen wij tot de zomer verder discuteren
zonder een stap verder
jij ben de baas en moet het zelf weten !

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De verwijzing naar BNF is maar ironie.
Je kan maar hopen dat de heli goed is gebouwd, gecontroleerd, verpakt en vervoerd.

Nu ik ken wel wat van techniek en aerodynamica (ben nog 1:1 zweefvliegpiloot geweest) maar er zijn ook nog een hoop dingen die ik niet of onvoldoende ken bij (elektro)heli's.

Moest ik in mijn vrienden-/kennissenkring een modelhelipiloot kennen, ik had hem de blade 500 al laten nakijken. Maar helaas...
Hier in de buurt zijn 2 modelvliegclubs, echter geen heli's...

Daarom had ik al contact opgenomen met een verder gelegen vliegclub. Die hebben nog niets van zich laten horen.
En dan vandaag, op jou aanraden, een forumlid een berichtje gestuurd.

We zien wel hoe het loopt.
 
Nog nooit een andere zijn splinternieuwe heli bij de maiden in de grond geboord? :help:
Al zal het zo'n vaart niet lopen als je alles op voorhand technisch nakijkt vermoed ik. Maar toch, maak je daar afspraken rond?

Enne, die blade's, die komen toch "Bind-And-Fly"? Vliegen recht uit de doos! ;) :p :p

vertrouwen...

Mensen vragen het aan mij, omdat ze blijkbaar van mening zijn dat ik het goed kan of zoiets..
Ik kijk ze altijd helemaal na, test ff of alles in mijn optiek redelijk klopt

Gaat het mis, gaat het mis. Maar dan was het bij de eigenaar zowieso ook mis gegaan. dus als er een klapper van komt, ben ik niet meteen van mening om te gaan betalen
Meestal is er dan toch iets fundamenteels fout. foute afstellingen kun je checken, locktite etc niet..
te gevoelig etc kan ik wel mee omgaan, scheurende onderdelen niet..
maar dat had toch ook bij een ander gebeurt.

nu heb ik het ook nog nooit aan de hand gehad.
wel een keer een leerling, zonder kabel, waarbij het heftig mis ging.
dus nu afgesproken dat hij eerst weer ff met de kabel begint
 
het is maar hoe je het ziet :mrgreen:

Ik zet leerlingen ook wel eens op mijn toestellen...
Als zo'n apparaat een keer de grond in gaat tijdens een les, heb ik het zelf gedaan..
Of ik heb te laat ingegrepen
Of er is iets kapot gegaan, wat bij mij zelf ook kapot was gegaan.
Eigenlijk is de leerling dan gewoon niets te verwijten. Is mijn heli, dus een onderhoudskwestie had bij mij ook de kop op gestoken.

Dus als zoiets ooit zou gebeuren, is dat een rekening voor mij..

Eigenlijk een beetje wederzijds dus.
vlieg ik met een leerling aan de kabel, met zijn toestel, en ik corrigeer gewoon veel en veel te laat, dan wordt het een discussiepuntje. Dan is mij namelijk ook iets te verwijten, ik heb de leerling zijn vertrouwen beschaamd.
Het is nl mijn taak om hem zo schadevrij mogelijk naar een brevet toe te krijgen

Weer dat stukje vertrouwen tussen leerling/instructeur.

Uitzonderingen heb je altijd..
Ik heb ook eens een leerling gehad, die bij het 3e tankje, 2e keer overnemen in die tank besloot om het gas even helemaal onderin te zetten. was met zijn eigen 700, we vlogen aan de kabel
we hadden toen al erg veel overgepakt en gedaan, en ik waarschuw altijd door even terug te tellen..
ik was toen heel erg gelukkig dat ik de heli meestal op een meter of 10 hoog weg hang..
Heb in reflex ingegrepen, vol pitch gegeven (de heli stond in idle 1, kwam volgas omlaag), heli raakte met 1 skid de grond..
geen schade, wel veel kleurtjes in de broek..
Dat zou bij mij dus weer een "schuld leerling" gevalletje zijn ;-)
 
@Punie: of @freka: b. v. ook op dit forum,

wonen ook niet zo veer weg van jou , ... b. v.



kijk maar waar de gasten wonen hier op dit forum,

misschien i doch iemand in de buurt,



bij mij in L'dam vind ik meteen 4 of 5 mensen in een straal van 10 km



sorry als ik jullie namen gebruik heren @Punie: en @freka:,

als het storend is mail het aan mij, gaat de reactie weg !!


ik heb maar gewoon 2 Belgen uitgekozen, ha ha



gr. Uwe



Ik heb al een pb'tje terug gestuurd. Komt helemaal goed.
 
Back
Top