Blade 500X

ziet er weer mooi uit uwe

..en vliegt ook mooi,
geen problemen bij de eersten 6 test-vluchten vandaag,
alleen blijkt het motor-lager niet meer goed,
wel snel na 12 uren vliegtijd in totaal,

maar heeft iemand een idee, wat voor lager in de motor moet :confused:,
ik heb hem nog niet uit elkaar gezien, ook niet op een PDF...

morgen nog wat stunts vliegen, en dan verder kijken.

Groet
Uwe
 
Als het lager niet goed meer is zou ik er niet meer mee gaan vliegen Uwe. Ik heb een defect motorlager met een T-rex 500 gehad. De magneten kwamen tegen de stator aan. Je schrikt behoorlijk met eventueel grote gevolgen.
 
bedankt voor de tip Joop,
ik zou hem even uit elkaar halen,
vliegtijd van de heli is 13,25 uren
(maar dat zegt niet veel over de lagers)

bedankt,
Uwe

edit: het lager heeft nog geen speling,
dus de stator en de magneten raken elkaar niet,
even buiten nog een keer kijken, als het niet gaat,
betekend het knutselen,
..is het moeilijk die lager uit de motor te krijgen,
heb het nog nooit moeten doen ??
 
Laatst bewerkt:
het motorlager kreeg wat olie, en maakt nu minder geluid, geen speling !
ook die lagers aan de hoofd-as lopen met wat geluid,
alleen die lagers aan de heck-rotor lopen super,
die zijn ja ook met dat nieuwe heck vernieuwd.

facit, na rond 200 vluchten zijn die lagers (motor en hoofd-as) versleten.

dus de volgende regendag verwisselen,
alleen weet ik dat maat nog niet.

Groet
Uwe
 
Ik heb het bij de Align motor van de 500 wel gedaan. Echt een pita klus (pain in the ass). Gat van het lager was net zo groot als de doorgang door de motor. Je moet het lager dus echt slopen om het eruit te krijgen. Daarna nieuwe lagers erin en binnen een paar vluchten was het weer raak.

De Align motor een enkeltje vuilnisbak gegeven en er een Scorpion in gezet..... Nooit meer problemen gehad.

Hopelijk gaat het bij jou wat makkelijker en heb je meer succes met de nieuwe lagers :thumbsup:
 
..dacht ik ook al,
waar moet ik dan opletten,
het is een 1320 kv motor voor 6s en kost 74 €
wat kan ik dan voor Scorpion gebruiken ?

en word mijn Blade niet een spaardoos voor upgrades,
zo als ook tail, canopy incl. houders, bladhouder,
mainblades, tailblades, ...

Groet
Uwe
 
ook zou ik over na denken, te vliegen, tot het niet meer gaat,
en een gewone Blade motor in te zetten,
een 1400 kv Scorpion kost b. v. 100 €

Groet
Uwe
 
Ik zou in ieder geval proberen om de lagers te vervangen. En dan kijken hoe lang het goed gaat. Kost meestal maar een paar euro...... en wat zweet ;-)
 
Voor de Blade nieuwe lagers bestelt,
nieuwe maingear en nieuwe 13-T pin voor de motor,

met wat olie in de ouden lagers ging het toch nog een keer naar buiten,
maar, wat gebeurt dan:

"Ik vlieg snel achteruit, met een bocht naar rechts,
toen ik plotseling dat heck helemaal kwijt was,
even nick om weer vooruit te vliegen,
maar de heli draaide pirouetten, soms links om soms rechts om,
mijn eersten gedachten waren, heck-sturing kwijt,
ik liet mijn vriendin nog even de sturing van de linke stick zien,
dat ik echt niks deed, alleen met rechts (nick en rol) corrigeren,
de heli slingerde als een gek,
en het was moeilijk, hem goed met de pootjes naar beneden te houden, zonder dat hij teveel vaart krijgt,
op 5 meter hoogde throttle hold, dat die koppel weg was,
en de nog steeds draaiende heli nettjes in het gras neer gezet, phhhh"

geen schade,
alles gecheckt, niks gevonden,
test gevlogen met 3 lipos zonder canopy,
en ik kan met de vogel doen wat ik wil,
hij vliegt perfect,
even snelle pirouetten links om en stop, rechts om en stop,
alles zo als het moet,
geen enkele spoor van slecht lopende sturing, niks,
uiteindelijk nog de servo met wat last getest,
of misschien een gear kapot is, niks!
Zelfs de heli in handen gehouden met fbl unit aan, motorkabel verwijdert,
en gekke bewegingen gedaan,
schutten en zo, dat hij bijna ... ik weet het niet.
Op veilige afstand nog eens gevlogen, geen probleem. ???

Groet
Uwe
 
is dat het probleem ?

Had je vantevoren alles wel gechecked en bind je wel op minimaal 1,5 meter van je heli?

ja, nee

...ik krijg net een hart-frequentie van 135,
en de heli voelde, zo als gain op 50, maar in de zender staat 64 ...
zou dat het zijn ?

ik check mijn heli's als ik naar huis kom,
en voordat ik vlieg,
met reactie van de fbl-unit,
reactie van de sticks en en en

da is de fout niet te zoeken,
maar binden, ... 1,5 m ? ... hm .. niet gemeten, maar kan wel, zeker zelfs ...

iig bedankt @Chow:
voor heel goed meedenken en meekijken,
soms doe je dingen lang lang, zonder nog over na te denken ..

Groet
Uwe
 
Spektrum adviseert om tijdens het binden een afstand van 1,5 meter aan te houden. Ik heb ooit 1 keer meegemaakt dat mijn AR7200BX niet wilde binden met de zender er pal naast. Ook mijn oude mcpx gaf bind problemen als de zender er te dicht bij was. Niet binden of verkeerd binden.
Wellicht was het zoiets. Juist daarom voor het starten de richtingen van de swash en tail checken.
 
..nog eens bedankt @Chow:

ik ben ook hier thuis de heli nog eens aan het checken,
maar kan niks vinden,
zelfs was ik boos op Spectrum (vlieg anders Futaba)
maar blijkbaar was dat het probleem,

ik zou goed luisteren naar die piep piep en naar de 1,5 m
misschien vanavond nog eens buiten vliegen,

Groet
Uwe
 
Back
Top