Blade Helisolftware problemen.

Discussie in 'overige' gestart door heli58, 1 feb 2017.

  1. heli58

    heli58

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb een vraag over de software van de Blade Helikopter 130, en de Nano cpx Helikopter.
    Als eerste begon de Heli 130 gek te doen, wat deed hij dan wat hij niet mocht doen.
    Op het moment dat je gas/pits gaf, werd er één servo naar beneden getrokken.
    Sta je achter de heli, is het de rechtse servo, zomaar in één keer uit het niets deed hij dat.
    Had gelukkig nog een besturings/softwareprintplaatje, vervangen en vliegen maar.
    Oké dat was de 130 heli.
    Maar nu wilde ik gaan binnen vliegen met de nano cpx heli, de lucht in met dat ding.
    Hij was niet te besturen, horizontaal kleine rondjes vliegen, en niet op zijn plaats blijven vliegen.
    Alles nagekeken of er iets krom was, enz enz .
    Daarna de heli in mijn hand gehouden, en tot mijn verbazing het zelfde euvel die van de 130, een naar rechts trekkende servo met gevolg een scheve tuimelschijf.
    Mijn vraag is aan de Bladevliegers, kennen jullie ook dit fenomeen,
    en weten jullie misschien een oplossing hiervoor.
    (Afgezien van een nieuwe softwareprintplaat te kopen.)
    Moet hij misschien overnieuw geprogrammeerd worden?

    En dan heb ik nog een nano heli, en als je die pits geeft, slaat hij op een bepaalde stand af.
    Stuurknuppel op 0 stand, het blauwe printplaatledje gaat weer branden, en je doet weer pits/gas geven, en soms schiet hij er over de stand heen, en je kunt weer vliegen met deze heli.

    Zelf vind ik het leuke heli's, maar heb je het over de kwaliteit, nou dan heb ik nog zo mijn vragen over het hele Blade heli gebeuren.

    Groetjes en veel vliegplezier ik hoor of lees het wel.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Nu weet ik natuurlijk niet welke ervaring je al hebt met heli's.

    Maar cp heli's (zoals de nano) blijven van nature nooit op hun plek hangen.
    De gyro's en software zorgen ervoor dat e.e.a. wat makkelijker te sturen is..
    maar stilhangen doet de piloot, niet de heli.
    dat is ook de kunst van het vliegen...

    Coaxiale heli's of heli's met zo'n 45 graden flybar kunnen dat wel. Handen los van de zender, en de heli gaat stil hangen.

    Die software zorgt er dus ook voor dat als de heli kantelt, zonder dat er gestuurd wordt, de swash een tegenreactie geeft.
    De swash staat dus niet stil als jij de heli in je hand hebt.
    Zet je de heli op de tafel, zou de swash wel stil moeten gaan staan.

    Volgende puntje..
    Blade heeft, met die mini servo'tjes 1 echte uitdaging.
    ze worden vies.
    als je hem open schroeft, heb je een zwarte koolstof baan, en de voelertjes. Met die 2 "voelt" de servo waar het heveltje zit.
    Is het contact tussen voeler en koolbaan slecht, weet de servo op momenten niet waar de hevel zit, en gaat het ding corrigeren.
    de voeler komt dan opeens in een gebied wat schoon is, en komt er achter dat hij te ver is gegaan, en zal weer terug corrigeren..

    Gevolg is een trillende servo, een servo die continu naar beneden springt of blijft hangen etc.

    Vermoedelijk moet je gewoon de koolbaan/voeler even schoonmaken.
    niet bij 1 servo, altijd alledrie.
     
  3. heli58

    heli58

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Harderwijk
    Dag Student. Wat vliegervaring betreft zit het wel goed. Ben van de eerste generatie helikoptervliegers. Jaren 70. Maar waar ik het over hebt is, dat als je pits geeft zouden alle drie servo's de lucht in moeten gaan, en dat gebeurt niet, en komt de swach plate scheef te staan en ligt de heli dus om, er valt niet echt mee te vliegen. Die nano geeft het zelfde aan, maar deze gaat dan nog wel de lucht in . Maar is ook eigenlijk niet mee te vliegen. Maar bedankt voor je reactie. Groetjes van heli58.
     
  4. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Ik moet hier Student even bijtreden in wat hij zegt , als er 1 servo hapert of niet werkt dan trekt de swash schuin . Heb zelf ook de 130 en de nano gehad . Kwaliteit van deze beiden : de 130x was een ware nachtmerrie en heb ik pas na veel aanpassingen goed gekregen , de nano was beter maar de servotjes moeten regelmatig gekuist worden , maar allebei waren vliegbaar . Het kan ook 1 slechte servo zijn (nakijken alvorens hele printplaat te kopen ) . Hoop dat je hier iets aan hebt want veel meer is er niet . Behalve binden en geen versleten lipootjes gebruiken .
     

Deel Deze Pagina