Blade SR vraagje

Beste mensen,
Aangezien ik niet direct wat heb kunnen vinden wat betrekking had op mijn vraag start ik even een nieuw topic.
Ik heb sinds anderhalve week een E-flite Blade SR en heb een paar vraagjes:
Als ik vanaf boven op mijn heli kijk staat de gyro iets met de klok mee gedraaid ten opzichte van de heli, hoort dit of moet ik hem recht stellen?

Ik vlieg nu niet in de stunt mode ( weet niet hoe het eigenlijk heet) maar ik ben wel van plan om over een poosje in deze mode te gaan vliegen.
Alleen nu vraag ik me af hoe je dan het vliegen start?

Nu zet ik eerst mijn zender aan en zet de throttle hold ook aan, de gasstick staat helemaal naar beneden en de trim van het gas ook, dan dan sluit ik mijn accu aan zet de schakelaar van throttle hold weer om en vliegen maar.
Ik neem aan dat het in de echte CP mode niet zo gaat.

Alvast bedankt!

J.G

Aangenomen dat het enkel een staartgyro is dan mag deze gerust verdraaid staan. Hij moet echter wel parallel aan de horizon (of haaks op de hoofdas) staan.

Wat betreft de stunt mode. Op de wat luxere regelaars zit een softstart zodat je gewoon in idle up de throttle hold eraf kunt halen en de regelaar zelf rustig optoert.
Als je geen softstart hebt kun je ook zelf in normal mode optoeren en als de rotor dan redelijk op toeren is kun je overschakelen naar idle up en gaan vliegen.

Wat betreft de stunt mode. Op de wat luxere regelaars zit een softstart zodat je gewoon in idle up de throttle hold eraf kunt halen en de regelaar zelf rustig optoert.
Als je geen softstart hebt kun je ook zelf in normal mode optoeren en als de rotor dan redelijk op toeren is kun je overschakelen naar idle up en gaan vliegen.

Is inderdaad idle up en schakelaar staat links bovenaan de zender.

De Blade is niet echt voorzien van een softstart (heb ik zelf door scha en schande ondervonden). Bij inschakelen van idle up toert de hoofdrotor bruusk op (en staat de staartrotormotor te draaien als een gek om dit te compenseren)

Ik start in normale mode en eenmaal het toestel opgetoerd is ga ik over op idle up.

Nu zet ik eerst mijn zender aan en zet de throttle hold ook aan, de gasstick staat helemaal naar beneden en de trim van het gas ook, dan dan sluit ik mijn accu aan zet de schakelaar van throttle hold weer om en vliegen maar.
Ik neem aan dat het in de echte CP mode niet zo gaat.

Een goeie gewoonte om de throttlehold functie te gebruiken! Ook in normalmode is dit een CP'tje hoor, heeft weinig met idle's en andere zaken te maken, het slaat op de technische opstelling van je heli en de SR is een echte CP.

Monteer ook een trainingskruis in het begin, het voorkomt de aanschaf van spares zoals maingear, ze strippen heel er snel. Ik vond een trainingskruis ook niets maar achteraf was het een héééél slimme zet

Ikzelf heb 2 carbonstangen aan elkaar gezet met tie-wraps (snelbinders) en op het einde van die 2 stangen een piepschuimen balleke gelijmd. Maakte een trainingskruis van 2 Euro (tegen 12 Euro van E flight).

Ik kan anders vanavond eens een foto posten van dat kruis moest je dat nodig vinden

Succes!

Stevo

Laatst bewerkt:
Bedankt!
De eerste keer dat ik vloog deed ik het zonder kruis.
Daarna heb wel zo'n kruis gemaakt van pingpongballetjes en koolstof staafjes van een vlieger.
Maar je zet je zender dus op throthle hold en in idle up stand 0.
Dan sluit je de accu aan en maakt toeren met je gas stick zonder dat hij opstijgt.
Dan zet je de idle up in stand 1 maar hoe kan je dan het toerental regelen?

En ik zag op internet dat sommige andere tape onder de gyro geplakt hadden zodat het schudden van de staart over ging, is dit aan te raden?

Alvast bedankt!

J.G

het grote verschil tussen CP en FP is dus hoe je omgaat met toeren en pitch
Bij FP is het vaste pitch en varierende toeren.
Bij CP is het "vast" toerental en varierende pitch.

Met "vast" bedoel ik nagenoeg constant, werkelijke toerental is afhankelijk van je eventuele governor of gebruikte throttle curve. Dus dat geeft al direct aan dat je je toerental kunt regelen met de throttle curve. In Idle up is deze meestal vlak of lichtjes v-vormig (om met toenemende belasting ook iets meer gas te geven maar wel met doel om je toeren constant te houden)

Met CP regel je het stijgen of dalen dus doormiddel van je pitch.

Maar je zet je zender dus op throthle hold en in idle up stand 0.
Dan sluit je de accu aan en maakt toeren met je gas stick zonder dat hij opstijgt.
Dan zet je de idle up in stand 1 maar hoe kan je dan het toerental regelen?

En ik zag op internet dat sommige andere tape onder de gyro geplakt hadden zodat het schudden van de staart over ging, is dit aan te raden?

Zoals Danny reeds aanhaalde is het dat, het is even wennen aan een vast toerental en ik schrok nogal in het begin maar na verloop van tijd is het gewoon veel beter.

Ik ga eenmaal ik aan het hooveren ben over op idle up (Blade is uit het doosje mooi afgeregeld zodat die transitie vlekkeloos overgaat op elkaar maar ik denk dat dat net de bedoeling is:D)

Het schudden van de staart is in de manual opgenomen, het komt hierop neer dat het eigen is aan dit type heli. Deels is dit door de staartrotor/motor die door zijn eigen inertie steeds wat achter komt en dan overcompenseerd en weer terug.... Heeft niets te maken met een schuimpje onder de gryo (en wordt ook zo door E flight gezegd dat het geen gyroprobleem is), lijkt me enkel goed om trillingen tegen te gaan. Als je idle up vliegt verdwijnt dit gedrag zo goed als helemaal (door de constante toeren van de hoofdrotor vind de staartmotor ook beter zijn ideaal toerental zonder iedere keer dat zwiepen te moeten opvangen bij verandering van toeren in normal mode)

De staartrotormotor heeft ook bakken kritiek gekregen op diverse fora gekregen wegens "not done". Sommige motortjes gaven er ook de brui aan na verloop van tijd met een uitgefikte ESC (die eigenlijk ook een mixer is voor de verhouding staart - hoofdrotor). Dit motortje kan erg te keer gaan als je in normal mode blijft vliegen en het klinkt niet gezond. Het draait stukken rustiger in idle up gelet op voorgaande. Ik had ook liever een toegewijde staartrotor willen zien maar het is nu zo. Ik sta versteld na veel oefenen hoe goed dit kleine helitje vliegt. Ik ben er heel tevreden over en zou hem terug kopen voor tuingebruik. Dat is prijsloze reclame.

Ik heb inmiddels mijn rotorblades overspannen met oracover, veels sterker dan die plastieken rommel waar de orignele mee bespannen waren, iedereen heeft er wel nog een paar stukjes met verschillende kleuren in overschot liggen.

Stevo

Laatst bewerkt:
Oke.
Ik heb net geprobeerd mijn dx6i aan de ontvanger te binden die al in de heli zit, maar het lukt niet.
Eerst stop ik de bind plug in de ontvanger bij het gat van de batterij.
Dan sluit ik mijn accu aan en dan houd ik de trainer handel op mijn zender ingedrukt en zet mijn zender aan.
Eerst gaat de ontvanger oranje knipperen en dan de gyro rood knipperen.
Na een paar seconde stopt het ledje van de ontvanger met knipperen en stopt ook met licht geven, de gyro blijft knipperen.
Ik krijg hem nu ook niet meer gebonden met de normale zender van de BLade SR.

Weet iemand een oplossing?
Doe ik gewoon iets fout, of is het niet mogelijk mijn dx6i aan de ontvanger van de SR te binden?

Alvast hartelijk bedankt!

J.G

Ik denk dat die ontvanger niet met jouw zender te koppelen is.. Je zal best een nieuwe ontvanger dat wel past voor de Dx6i kopen ;)

Doe ik gewoon iets fout, of is het niet mogelijk mijn dx6i aan de ontvanger van de SR te binden?

Alvast hartelijk bedankt!

J.G

De ontvanger in de Blade is DSM2 van spectrum. Ik had uit het DX8 draadje al begrepen dat je zender ook het DSM2 protocol moet kunnen "praten". Ik weet niet of je DX6 of de DX6i hebt maar enkele verschillen :

DX6:

DSM1 technology- parkflyer only
limited to AR6000 receiver only
unfriendly programming- 3 character model names and menu titles, etc.

DX6i:

DSM2 tech- full range, approved for use in all air models
compatible with all Spektrum receivers
larger display, plain English text, scroll wheel cursor control

onderstaande draadje over een DX6i met Blade SR (Engels maar dan maar even de google vertaler gebruiken)

Blade SR with DX6i - RC Groups

Als het niet lukt om te binden met je DX6i en nadien met de originele zender van de Blade denk ik dat je je bindprocedures eens zal moeten bijschaven;)

Ontkoppel alle motoren (ook de staartmotor) voor je de bindplug in de ontvanger stopt!

De originele zender gaat in "bindmode" door de trainersschakelaar voorwaarts te schakelen en daarna de zender aan te zetten. In het venstertje links onderaan gaat er een oranje LED knipperen. Je zender staat in bindmode nu. Je kan nu de trainerschakelaar weer loslaten. Wanneer de zender gebonden is met de ontvanger gaat het LEDje vast branden

Voor je DX6i zal je wat RTFM moeten doen.

Stevo

Laatst bewerkt:
Oke bedankt!

Ik heb mijn dx6i nu gekoppeld aan de SR, het lampje van de ontvanger en van de gyro branden continu. Alleen in de beschrijving van de SR staat dat je twee geluiden moet horen maar hij maakt geen geluid.

Ook klopt er niks van de besturing als ik gas geef zouden alle servo's naar beneden moeten, maar er gaat er maar een naar beneden.
Ik heb nog gewoon alle standaard instellingen voor een heli in mijn zender staan.

J.G

Standaard instellingen bestaan niet, althans ze zullen vaak niet kloppen.
Met het aanmaken van het model moet je bijvoorbeeld al voor de juiste swashplate configuratie kiezen en vervolgens zul je met servo reverse en swash mix de richtingen kloppend moeten krijgen. En vervolgens met subtrim, endpoints en swashmix de middenstand en max uitslagen correct maken.

Je zult in ieder geval een 120graden swash in moeten stellen.
Vervolgens met pitch kijken of je servos alle drie dezelfde kant op gaan. Zo nee, dan met servo reverse van aileron, elevator of pitch (bij futaba althans, misschien is de benaming bij specktrum anders) ervoor zorgen dat alle drie de servos dezelfde kant op gaan. En dan met de swash mix zorgen dat de stuurrichtingen voor elevator, aileron en pitch kloppen. Dus als rechts elevator op de zender resulteert in links elevator op de heli moet je in swash mix menu van positief naar negatief gaan. Het getal bepaalt de maximale uitslag.
Maar er komt nog veel meer bij kijken om je zender goed in te stellen op je heli.

Laatst bewerkt:
Omdat ik ook een vraagje had over de Blade SR, en deze nog op pagina 1 stond, hier maar mn vraagje, sorry als het gezien word als 'thread stealing' dat is zeker niet mn bedoeling.

Ik 'zit op hetzelfde punt' heb ook sinds een paar dagen een Blade SR, en hier 2 vraagjes over;
- Is het mogelijk (iig tot op zekere hoogte) om te trimmen zonder te moeten vliegen? want ik moet zeker trimmen, heli valt gewoon om.. alle trims staan ook op het midden, lijkt me niet te kloppen? :confused:
- ben ook beetje geschrokken van de rotor speed (ligt rond de 2000 toeren las ik ergens, met pieken naar 2400 :o) maar het is me (wat betreft de 'vlieg modus') nou nog steeds niet duidelijk wat 'beter' is, moet ik eerst op normaal leren vliegen? of vanaf het begin gebruik maken van idle up?

Je kan best je swashplate eens recht afstellen ;)
En ik denk dat het beter is om eerst in normal mode te leren en dan later over te schakelen op idle up aangezien de heli veel pittiger reageert in idle up.

Back