blade tracking

HELP HELP HELP!

Ik snap er geen hout meer van...
Ik probeer mijn Belt CP V2 te "tracken" en doe dit dan volgens het boekje ook met de long linkage. Het gevolg is dan dat de pitch van de blades veranderen maar ook die pas ik aan met de pitch gauge, Dan denk je dat alles weer goed staat maar dan blijkt toch weer dat een van de blades hoger staat dan de andere.... gevolg is ook nog eens dat het hele ding in onbalans is wat voor behoorlijke trillingen zorgt ... :S

Concreet mijn vraag: Wie kan mij tips geven over het afstellen van de blades en de pitch .... Heb al even gekeken in de topics maar kan zo niets vinden daaromtrent dus vandaar een nieuwe discussie :D....

Ik hoor graag van jullie!

Ik denk dat in dit filmpje wordt uitgelegd wat je moet weten [URL="
- ESky Belt CP V2 Beginners Guide - Part 3[/URL]
Zo rond 4:30 wordt uitgelegd welke linkjes je moet verstellen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is simpel te verhelpen,
je meet met de pitch gauge het zo af dat 1 blad klopt.
Als dit klopt markeer je deze.
Deze raak je niet meer aan.
Je probeert met het andere blad (!) de tracking goed te krijgen. Als de tracking namelijk goed is, de bladen leggen dezelfde weg af, dan zal daar ook automatisch dezelfde pitch zijn als bij het overstaande blad.

En ik kan het niet eens zijn met bovenstaande.. de tracking luisterd zo nauw, die 0.5 graad is haast niet af te lezen door speling/slop in de belt cp head.. ik weet niet of je de houten bladen nog gebruikt, maar de extreme bladen, fibreglass zijn al een stuk beter, de houten flexen ook wat onder het vliegen, waardoor het tracken moeizaam gaat.. fiberglass is stijver en zal dus minder vervormen.

En ik kan het niet eens zijn met bovenstaande.. de tracking luisterd zo nauw, die 0.5 graad is haast niet af te lezen door speling/slop in de belt cp head.. ik weet niet of je de houten bladen nog gebruikt, maar de extreme bladen, fibreglass zijn al een stuk beter, de houten flexen ook wat onder het vliegen, waardoor het tracken moeizaam gaat.. fiberglass is stijver en zal dus minder vervormen.

Ja ik gebruik nog wel de houten bladen gezien ik nog een beginner ben en nog wel eens een crash wil maken :( ... Heb idd al aan de fiber glass bladen gedacht en ga deze zeer waarschijnlijk ook aanschaffen!

Nog even het volgende ... Als ik mijn bladen er af haal en dus alleen de flybar heb gemonteerd en ik geef throttle dan zijn deze mooi uitgelijnt en trilt de heli ook niet. Maar zodra de (houten) bladen er dus op komen en ik heb ze naar mijn inziens wel goed afgesteld, blijft de heli trillen .... Enig idee?????

Bladen wel goed gebalanceerd? Als de bladen niet helemaal perfect sporen hoort de heli nog steeds niet erg te gaan trillen.
En ik sluit me aan bij Anko. De standaard Belt CP kop en bladen zijn niet betrouwbaar zo af te stellen dat de tracking goed is. Met andere bladen gaat het beter maar het blijft problematisch. Dat is trouwens algemeen bekend, ik heb er heel wat zoekwerk naar gedaan en overal kom je deze conclusie tegen.

Hehe, ik heb zowel een Belt cp, als nu een Sev2.. en tis toch echt een wereld van verschil.. hehe. Houten belt bladen zijn sowieso brak, heb er zat gezien bij ons die in de lucht een knakkend geluid gaven, waarbij na het landen op viel dat hij bij de bladhouder was opengebroken en dus alleen nog aan de plastic grip vastzat die op het blad gechroefd zit.. de Extreme bladen zijn al beter, uit 1 stuk kunstof/fiber

bladspoor of blade tracking kan je alleen in de lucht goed checken.
Even uitgaande van een willekeurige CCPM rotorkop.
Als je afstelling netjes is als basis, vlakke swash en alles op 90º bij 0º pitch op beide bladen, dan zouden theoretisch alle stuurstanglengtes gelijk moeten zijn aan beide zijden van de kop.
Heb je dan nog last van bladspoor als je op ooghoogte hoovered...
Dan ga je pas een van de langere stangetjes (de korte hebben meestal 2x zoveel effect als de lange links) in of uit draaien.
Dat linkje merk je dan even met een viltstif.
Moet je op het lange linkje twee slagen geven om het bladspoor te verhelpen, dan breng je hem terug naar zijn originele maatvoering, en draait je de korte link een slag om aan het blad dat je af wilde stellen.
Het kan dus gerust zo zijn dat je op 1 blad bijv. 0,5º pitch hebt en op de andere 0º pitch.
Bladen zijn niet altijd exact hetzelfde, en werken soms net iets anders.
Je zal het echt in vlucht met je ogen moeten beoordelen.
De disc moet van opzij 1 strakke lijn zijn in een hover.

Grt,
Eric

En beter kon ik het niet uitleggen.. alleen nog 1 tipje, laat de tracking stickers voor wat ze zijn, en maak de tip van 1 blad ong 2cm lang zwart.. werkt veel beter, valt beter op, als je dan de blade grip ook een zwart streepje geeft kan je ook sneller je bladen eraf halen zonder dat je ze op de verkeerde grip zet erna..

Bladspoor is idd een lastig punt van de Belt, het kan ook nog zijn dat je spindle krom is, dan kun je afstellen tot je erbij neervalt, maar hij blijft verlopen. De spindle is dus de as die je bladhouders met elkaar verbind. Rol hem over een glasplaat of spiegel, en je ziet meteen of hij slingert. Je paddles moeten ook exact recht tegenover elkaar staan, anders krijg je bladspoor aan 1 kant, dus links van de rotordisk kan hij keurig in lijn lopen, maar rechts met wat hoogteverschil.

Laatst bewerkt:
Kleine aanvulling daarop: De links van de de belt zijn directioneel, ze kunnen er maar op 1 manier op, net als de trex links.. dus 180 graden draaien lukt niet dan.. niet valsspelen met er toch op drukken onder het motto het past toch wel, als ze eraf gaan onder het vliegen=jij niet blij.

Heel eenvoudig en misschien overbodig.

Het wil ook wel eens helpen om gewoon de bladen om te wisselen.
Werkte wel bij mij op mijn zoom 450
Maar ook bij deze heli is het niet perfect te krijgen hoor. Recht is de bladspoor goed maar inverted weer niet. Ik heb het voor lief genomen.

Alles is op te lossen natuurlijk ;)
Bladspoor is verlies en instabiliteit en zorgt voor extra slijtage.
Als je dat soort verschijnselen hebt, dan is dat een teken dat er ergens iets meegeeft in de kop waar hij dat niet moet doen.
Kan een kunststof mixerarm zijn die speling heeft op de lagers of bijv. te flexibel is en daardoor buigt onder belasting...
dempers versleten, speling op ballinks, etc.etc.

Back