Bladetracking

Dus het merk bepaald of iets bij voorbaat in orde is en bij gebruik niet stuk kan gaan, dat denk ik van niet ;)
Die hoeveelheid bladspoor heeft niets met binnen/buiten te maken.
Is geen logische reden voor te bedenken.
Het moet iets zijn in je rotorkop, van blad tot swashplate, ergens daartussen zit er iets niet goed.
kan niet anders.

Misschien de damper rubbers die nogal gevoelig zijn voor temperatuursverschillen. Bij koud weer harder en als ze niet vlak zijn dan heb je (meer/opvallend) bladspoor? Dik vet in de lagers i.p.v. dunne olie (lagers altijd uitspoelen in bijv. WD40, drogen en opnieuw smeren met Blue Wonder of andere goede dunne lagerolie). Vocht waardoor de bladen krom trekken (redelijk kleine kans maar een beschadiging toch). :?

En uiteindelijk is, na veel frustraties dat het niet strak vliegend te krijgen is, alleen het chassis en de staartbuis nog van HK en de rest Align. Was voor mij al een reden een een TRex 600ESP te nemen en geen HK600-GT (na het avontuur met de 250). :yes:

Vanavond gaan we weer in de sporthal vliegen, heb niks aan de bladen gedaan en zal nog eens goed kijken of ze bij indoor-vliegen wel mooi uitgelijnd blijven.Als het aan de lagers of de rubbers zou liggen, zouden deze dan niet voor een constant wisselend bladspoor zorgen? Wat ik gemerkt heb is dat bij het buitenvliegen dat bladspoor hetzelfde blijft (zo'n 1,5cm) bij elke vlucht. En indoor dus niks komma nul... Misschien was het wat te koud en krimpen er wat onderdelen bij buitenvliegen ;-) lol

@gehavo : het zijn Carbon Fiber 425D bladen van Align

@ericw : Zoals ik al zei verwacht ik van HK niet dezelfde kwaliteit als van Align, maar heb nu een HK (welliswaar met veel Align-onderdelen) en zoek een oplossing voor mijn probleem. Als ik genoeg geld op tafel leg dan lost het zich vanzelf op :-), maar ik heb er persoonlijk meer voldoening van om deze heli met een "budget" set-up strak te laten vliegen, en dus enkel de stukken te vervangen die kwalitatief niet goed genoeg zijn.

Wat je budget-overwegingen zijn, is jouw zaak, maar stoor je dan s.v.p. niet aan opmerkingen over de kwaliteit....

Maar wat anders: Je noemt het temperatuurverschil, en hoewel dat niet ZOU moeten kunnen, is er natuurlijk geen uitspraak te doen over de constantheid van het gebruiktemateriaal. met name de rotorbladen zouden als ze van slechte kwaliteit zijn, best wat kunnen torderen onder invloed van kou. Heel vroeger deden de houten bladen dat ook wel eens als het hout wat minder goed geselecteerd was op rechte nerf (ja ik ben nog van de tijd dat ik mijn eigen bladen gebouwd heb).

Temeer omdat je zegt, dat het bladspoor binnen haarscherp en constant is, en buiten 1.5 cm EN CONSTANT. kromme assen, versleten lagers of dempers, ze zouden allemaal een continu veranderend bladspoor moeten geven. Probeer eens een ander setje bladen (leen ze desnoods als je iemand in de buurt hebt die daar toe bereid is), maar dan van een gegarandeerde kwaliteit.

Misschien heb je hier wél wat aan....

Groet, Bert

EDIT: zie nu pas dat ht Align bladen zijn.... Ook al niet waarschijnlijk dan. Dan toch maar eens die demperrubbers checken, of mogelijk heb je kogellinks die van verschillend kunststof zijn?

Laatst bewerkt:
Dus het merk bepaald of iets bij voorbaat in orde is en bij gebruik niet stuk kan gaan, dat denk ik van niet :wink:
Nee dat zeg ik niet, dat zeg jij
Neem de (onderliggende) tips ter harte, goedkoop is meestal duurkoop binnen deze hobby.

Maar soit, dat is niet de discussie die ik wil voeren, ik dank iedereen voor de info en ga het verder uitzoeken, als ik het gevonden heb zal ik het zeker posten.
Mvg

Dat Wil ik ook niet de discussie maken.
Maar je probleem is technisch.
En een "Budget" setup goed laten vliegen is vaak een enorme zoektocht.
Een heli is een vliegende verzameling van onderdelen.
1 zwakke schakel en je hebt een vervelend vliegende of zelfs potentieel gevaarlijke verzameling van onderdelen in de lucht hangen ;)

Haal die kop eerst eens helemaal uit elkaar.
Kijk je dempers goed na, of vervang ze gelijk (zijn de kosten niet).
Kijk je druklagers goed na, zitten ze er goed in, zijn ze nog in orde, smeer ze opnieuw.
kijk je linkjes en mixers na (indien van kunststof vervang ze door aluminium), controleer ze op speling.
En probeer altijd een andere set bladen, bladen zijn zeker niet altijd perfect, ook die van Align niet
Ik weet gewoon zeker dat als de kop technisch in orde is dat jij van je tracking probleem af bent.

welke servo's gebruik je op de swash ?

zijn het 3 exact dezelfde servo's die op dezelfde dag op dezelfde plaats zijn gekocht ?

Had net in de sporthal ook die bladetracking weer, dus het stond toch los van binnen- of buitenvliegen... Een clubgenot wees me wel op de speling die er was bij het opnemen vd heli aan één van de bladen en heb nu de moeren op de featheringshaft wat strakker gezet en dat doet al héél véél. De dempers zien er na enkele vluchten wel al gerafeld uit dus die ga ik ook maar vervangen en ik denk dat het dan al véél beter gaat zijn. Was blijkbaar echt wat te voorzichtig geweest met het aandraaien van die boutjes. Met de bladen en de rest vd kop is niets mis volgens mij. Heb de komende dagen geen tijd om te vliegen dus dat wordt pas zaterdag testen :( Iedereen bedankt voor de input, ben weer wat wijzer geworden zie :)
Mvg,

Een clubgenot wees me wel op de speling die er was bij het opnemen vd heli aan één van de bladen en heb nu de moeren op de featheringshaft wat strakker gezet en dat doet al héél véél.

Ik zou het nog een keer loshalen en dan met loctite vastzetten.
Op deze manier is het levensgevaarlijk om te vliegen. Die bladhouders gaan loskomen op deze manier.

De boutjes van de featheringshaft moet je helemaal tot het eind erin draaien. niet meer, niet minder..... anders komt het 1 los en levensgevaarlijk, en 2, je krijgt onbalans(of bladetracking dus). loopt het zwaar als je ze compleet vastdraait zit er iets verkeerd. of past er iets niet.

Back