bladspoor CP flybarless

• Topicstarter Topicstarter tomos19
  • Startdatum Startdatum
T

tomos19

Guest
Hallo,

via dit draadje even een vraag: hoe werk je het bladspoor bij van een flybarless heli?

op internet zie je vooral hoe dit met flybar machientjes gebeurt, maar weet niet of dit geschikt is
voor de mijne (v450d01 - walkera).
heb een tijdje terug de pitch van de blades afgesteld, maar als ik het spoor
via de linkjes ga corrigeren, ontstaat er ook verschil in pitch, dunkt me.

B.V.D.

tomos19

Als er verder niks krom is aan de kop, altijd het linkje van het hoge blad even veel korter maken (leading edge aansturing neem ik aan) als dat je het linkje van het lage blad langer maakt. Dan verandert er niks aan de gemiddelde pitch.

Groet, Bert

het is niet steeds omdat de pitch van beide bladen juist staat tov dat er geen bladspoor kan zijn.
als een blad wat lichter/zwaarder is, als er wat speling op de kop zit etc kan je soms idd wat bladspoor hebben... maar zoals Bert zegt, gewoon effe de langste halve of ganse slag inkorten (wel merken welke je hebt veranderd ;-) )

heb ik zonet gecontroleerd, en de feateringshaft is recht.
en trouwens een idee: hoe strak moeten de schroefjes van de bladhouders in dat asje staan?

zal de tip van bert vanavond eens proberen...

Laatst bewerkt door een moderator:
Bladspoor van een FBL heli kun je wegwerken door ook met een digitale pitchmeter te werken,omdat je een kleinere heli hebt,,,zou ik niet gaan voor een BEVELBOX van beastx,,,die is veel te zwaar van gewicht.
Ik weet dat conrad en Hobbymaniac type RCL107 en kost 35,99euro.

Je gaat als volgt te werk,,,zorg dat de heli op een gladde en rechte ondergrond staat,,,,leg je pitchmeter op de ondergrond,,,en ijk m naar 0 zero, dan zet jeje pitchmeter op n hoofdblad,,,en zo kun je de graden meten,tot op 0,1 graden nauwkeurig.

Is alles perfect op de juiste graden,,,,dan inderdaad de laagste blad,,,als de rotor ronddraaid en je bladen met gekleurd tape hebt afgeplakt,,,de laagste blad,,,kijken wel linkje je moet hebben,,,en die omhoog bijstellen.

Succes ermee.

Laatst bewerkt:
allemaal bedankt voor de tips! :D

de feateringshaft leek na opnieuw controleren toch nog een beetje krom.:confused:
voor de zekerheid vervangen...
waneer het weer het toelaat, zal ik eens kijken... :)

groet,
Tomos19

allemaal bedankt voor de tips! :D

de feateringshaft leek na opnieuw controleren toch nog een beetje krom.:confused:
voor de zekerheid vervangen...
waneer het weer het toelaat, zal ik eens kijken... :)

groet,
Tomos19

Dan in elk geval nu nog niks verstellen, want dikke kans dat het bladspoor hierdoor veroorzaakt werd....

Groet, Bert

Staaf bovenop headblock monteren, beide links kwa lengte zelfde maken(controleren met digi schuifmaat) links monteren en dan checken of ze beide 0 graden hebben. hebben ze dat niet is er 1 of wat krom of 2, je gebruikt verschillende links door elkaar of 3, er zit ergens excessief speling op of 4, de bladen zijn niet gelijk.. goede kwaliteit bladen is nooit mis met FBL.

@brutus, tellen staartbladen ook in je onderschrift? want dan ga ik eens opzoek naar een fanestron........ :)

@brutus, tellen staartbladen ook in je onderschrift? want dan ga ik eens opzoek naar een fanestron........ :)

Wat mij betreft niet: tail is tail, of het nou een normale, fenestron of NOTAR is.... maar de laatste twee zijn (technisch gezien) wel héél mooi, vind je ook niet?

Groet, Bert

Wat mij betreft niet: tail is tail, of het nou een normale, fenestron of NOTAR is.... maar de laatste twee zijn (technisch gezien) wel héél mooi, vind je ook niet?

Groet, Bert

Ik kan me alleen maar voorstellen hoe goed de heading lock zal zijn in een tictoc met een NOTAR:rolleyes: wel intressant idd..

Ik kan me alleen maar voorstellen hoe goed de heading lock zal zijn in een tictoc met een NOTAR:rolleyes: wel intressant idd..

Hoewel ik weet dat er mensen zijn die Heading lock toepassen, geloof ik dat Vario dat niet echt aanbeveelt vanwege de relatief nogal grote massa van die eindkap (denk dat de servo een kontinue zenuwachtig aansturen dan niet heel lang zal overleven).
En zo ja, dan hooguit met een oude "G400" of "3D" gyro Ik denk ook niet dat die staart zo strak zal zijn als die van een moderne 3D heli.

Maar tictocs met een schaalheli.... de barbaar!;)

Groet, Bert

Back