Bladspoor niet af te stellen

• Topicstarter Topicstarter dlaurier
  • Startdatum Startdatum
D

dlaurier

Guest
Vraagje
Ik probeer mijn bladspoor af te stellen ,,
Ik doe dit op deze manier

Ik heb de bladen gemerkt met een rode en blauwe sticker laat m spinnen
(tussen de bankschroef )
En stel door middel van de kleine links op telkens t zelfde blad t bladspoor bij .

Maar wat gebeurt er telkens als ik vol gas spin verandert t bladspoor weer en als ik t dan weer bij stel doet hij dit weer iederre keer als ik vol gas geef en m dan weer rustig laat spinnen zie ik dat het bladspoor weer hellemaal mis is ,,,,

Ik snap,t niet mn midstick is goed mn paddles staan gelijk , de bladen wegen precies t zelfde de bladen zijn niet krom de shaft is niet krom .de main shaft is niet krom , de disc draait niet ovaal ,

Iemand enig idee wat het kan zijn

m.v.g Danny

kromme featheringshaft is dan toch de grootste kanshebber. Of slechte dempers.

en vastzetten en optoeren is nooit een goed idee, kunt beter in hover kijken of je bladspoor hebt. vastzetten is slecht voor de heli en gevaarlijk.

Welke heli is het?

En bedoel je met de kleine links, de korte stuurstangetjes van de mixer naar de bladhouder?
Uitgaande van bijvoorbeeld een T-rex 450: Je kunt beter de stang van tuimelschijf naar mixer nemen, die is wat fijngevoeliger. Je hebt nu namelijk goed kans dat een halve slag linksom teveel en een halve slag rechtsom te weinig is, en dan blijf je bezig.

Daarnaast, wat Danny al zegt: NOOIT je heli vast zetten en optoeren, de krachten die dan optreden zijn HEEL anders dan de krachten die optreden in de lucht. Dat laatste is de heli voor ontworpen, maar de krachten die in de bankschroef optreden, daar is geen enkele heli goed tegen bestand.

Desnoods iemand vragen de heli voor je te observeren als je dat zelf lastig vind tijdens het hooveren.

Groet, Bert

Ook kan een blad getordeerd zijn, dan gaat hij naarmate hij sneller gaat draaien meer afwijking krijgen tov het andere blad.
Bij goedkope bladen komt dat nogal eens voor.

En over vastzetten van de heli is al genoeg gezegd, maar ze hebben helemaal gelijk.

Grtz

Jan

Je hebt nu namelijk goed kans dat een halve slag linksom teveel en een halve slag rechtsom te weinig is, en dan blijf je bezig.

En uiteraard links niet met halve slagen draaien en dan erop klikken...;) dat is de manier om je links ruim te krijgen...

ik zie het bij ons op het veld ook wel eens...

Als we dan de assen en rubbers hebben uitgesloten, is het 9 van de 10 keer brakke bladen.
meestal de goedkopere lichting.

Wat voor heli gaat het om, en wat voor bladen heb je er op?

En uiteraard links niet met halve slagen draaien en dan erop klikken...;) dat is de manier om je links ruim te krijgen...

Sinds wanneer? Een link die oprekt van "verkeerd" monteren is zijn geld niet waard, en die gooi ik er gelijk uit: als het kunststof niet flexibel genoeg is om dat aan te kunnen, wil ik het niet eens op mijn heli hebben.
Daarnaast: als je niet met halve slagen kunt werken kun je net zo goed niks afstellen: halve slagen is vaak al te veel. En ik heb er in 30 jaar nog nooit een uitgelubberde link om gehad,zelfs niet met de houtje touwtje merken uit Hong Kong........

Wellicht dat met knalhard 3D er een probleem kan voorkomen, maar verder is dat opruimen van de links maar een broodje aap verhaal: de kant die er al "gemakkelijk" op gaat, IS immers al de ruimste kant? en die ruimste kant, daar vertrouw je dan nu nét op om die link op zijn plek te houden....

Nee hoor, daar hoef je écht niet bang voor te zijn, tenzij dan dat je je links overbelast door je vliegstijl.

Groet, Bert

Joh, het staat in ALLE handleidingen zowat.
Je rekt de link er teveel mee op. En je haalt een deel van de bewegingsvrijheid weg. De link zal dan als je hem wel weer normaal monteert, zit ie te los.

Prima bert dat je die schaal techniek deelt hier, maar 3d met omgedraaide links is wachten tot ie versleten is.

Er zit wel degelijk verschil in de links;)
Ze mogen maar van een kant op het kogeltje geklikt worden.

Maar heb je niet enorm veel speling op je bladhouders tov het headblok?
Dan krijg je ook je bladspoor niet goed!

En altijd in hover kijken!

Soms, maar niet altijd, heb je net dat halve slagje nodig om de heli stil te krijgen.
Ik doe dat ook, zolang het linkje mooi strak zit is er niks aan de hand.

.Jezus wat n hulp super bedankt
. Het gaat om een esky hbcp3 geen best model maar ik heb m nou eenmaal al ;)
. Okeey ik zal m niet meer vast zetten
. De shaft is nieuw
. De gewichten van de bladen zijn precies t zelfde
.ik gebruik de kleine links die aan de bladhouders zitten

ik ga er vanuit dat het idd aan t optoeren ligt op de bankschroef

Bedankt allemaal ik hoor t wel weer

.
.........De gewichten van de bladen zijn precies t zelfde...........

Het gaat niet alleen of het gewicht van de bladen gelijk is.
Het zwaartepunt moet juist gelijk zijn;)

En dan moet je ze gaan balanceren.
Op het onderstaand filmpje zie je hoe je dat doet.
Moet er wel bij zeggen dat deze meneer z'n bladen balanceert met tape op het uiteinde van het blad maar ik zou het juist op het "CG" doen.
Kijk maar eens naar het filmpje!

Laatst bewerkt door een moderator:
Toch vreemd dat iemand een tutorial maakt over het balanceren van heli-bladen en het verkeerd doet en ook nog eens niet volledig.
Hiermee word je pas op het verkeerde been gezet.

sorry, maar gauw wissen dat filmpje!!

Mvg Richard

Ben het wel met je eens maar het gaat even om de manier om het "CG" te bepalen.
En dat doet ie wel goed!

Nee, dat doet ie in de lengte wel goed, maar er is ook nog een CG vanaf de voorkant van het blad, wat bij de beide bladen ook nog eens kan verschillen, waardoor èèn van de beide bladen gaat voor-lopen en de andere gaat na-lopen op een dan on-symetrische draaicirkel.
Als je dat gaat hoveren, krijg je ook gèèn goede bladspoor.

Het rollen over een asje is een goed begin.
Dan heb je ongeveer het CG.
Plak dan een klein stukje schilders-tape op de onderkant van het blad.
Zet dan een razorblate (scheermesje) in de bankschroef, waarbij het scherpe gedeelte omhoog zit en waterpas is.
Dan ga je balanceren op het mesje onder een hoek van 45 graden.
Als je dit punt gevonden hebt duw je het blad naar beneden, zodanig dat je een sneetje in het tape maakt.(let op : niet in je dure blad)
Dan doe je dit opnieuw onder de andere hoek van 45 graden.
Dus een hoek van 90 graden t.o.z van je eerste.
Dan heb je op de juiste manier het CG bepaald.
Dan kan je meten vanaf je bevestigingsbout, naar het kruisje in de tape, en je kan van de voorkant van je blad meten naar het kruisje in de tape.
Als van de voorkant gemeten er een verschil zit, in het CG zal dus het blad met de kortste afstand gaan voor-lopen en die met de langste afstand gaan na-lopen.
Gevolg:onbalans.
Hetzelfde geldt ook voor de afstand van het bevestigingspunt tot het CG.
Als de afstand kleiner is dan het andere blad zal onder invloed van de centifigaalkracht dit blad makkelijker buigen, dan het andere blad.
gevolg: slechte bladspoor.

een weetje: Een paar bladen met het CG meer naar de tip houden de kinetische energie langer vast bij een autorotatie, dan bij het CG meer naar binnen. (let op: bij een gelijk gewicht van de bladen)

Mvg. Richard

@Richard

Duidelijk verhaal maar hoe kan je dit vervolgens corrigeren.
Voorloop/naloop corrigeren heb ik nog nooit gedaan/gezien.

gr.

Marc

Back