Bladspoor niet af te stellen

• Topicstarter Topicstarter dlaurier
  • Startdatum Startdatum
Richard, zeker een zeer duidelijk verhaal en ik ga ook met je mee wat betreft het vinden van het juiste CG.
Maar hoeveel zullen het op die manier doen?
Ik zoek het CG op op de manier zoals in het filmpje en de onbalans tussen de 2 bladen los ik op door tape te plakken op het CG en niet aan het eind van het blad.
(Als je de tape aan de punt van het blad plakt verschillen de beide bladen weer wat betreft het CG.)
Misschien is de manier die ik zelf doe ook niet goed maar ik heb nooit last van bladspoor;)

maar er is ook nog een CG vanaf de voorkant van het blad
Bladen zullen zich zetten in de bladhouders waardoor dit verschil vanzelf verdwijnt. En zoals al aangegeven moet je wel heel veel verschil hebben wil je dit terug zien in je bladspoor.

Als je het bladspoor niet goed krijgt is er iets wat kan bewegen / buigen. Dat kan helaas niet anders. Ik raad aan om de kop uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.

Is het ontstaan na een crash? Je geeft aan dat de feathering shaft nieuw is. Controleer of deze as goed opgevuld is en niet in de lengte kan bewegen. Zie je de heli ook trillen?

Succes met afstellen en zoeken.

Wat verder boven al is genoemd :

de heli op de grond met 0 pitch optouren en de bladspinning bekijken,
en dan hoverend daarna kijken, en dan zou je minimaal to geen
bladspinning zien, als het serieus om een half draai van de link gaat.

Eens wilde ik mijn 600er ook perfect krijgen,
en een half draai was dan al teveel ...
nieuwe korte links bij de bladhouder gemonteerd, en probleem was weg.

Nu nog vliegen, klaar

Groet, Uwe

Bladen zullen zich zetten in de bladhouders waardoor dit verschil vanzelf verdwijnt. En zoals al aangegeven moet je wel heel veel verschil hebben wil je dit terug zien in je bladspoor.

Ze zullen zich wel gaan zetten, maar het verschil in voor/naloop gaat wel uitmaken. Zelf heb ik dit nog nooit gecheckt, maar ik neem aan dat het nog wel invloed zal hebben op trillingen.

Plak maar eens een strook van 10cm isolatie tape over de voorrand en bij het andere blad over de achterrand. Trillingen worden niet erger en ook geen bladspoor.

Maar is dat bij hoveren, of bij wat extremere figuren? Bladspoor wordt vooral veroorzaakt door verschil in invalshoek. Trillingen kunnen een hoop meer oorzaken hebben zoals verschil in flapping onder belasting.

Ik kan dat filmpje niet zien op mijn I-Pad, ook de link niet,
heeft iemand de link?
(post van 18:38 uur)

bedankt, Uwe

De combi 'heli, optoeren en bankschroef' is succes gegarandeerd om n hoop aandacht te trekken. Bij n flybar heli komt veel kijken als je het hebt over t afstellen van de kop. Je werkt van de servo's naar boven toe. Ervan uitgaan dat het aan het optoeren op de bankschroef ligt heb je verkeerd geinterpreteerd, niemand heeft dat gezegd. Het is gewoon gevaarlijk. Er zijn talloze youtube filmpjes (zovaak gezegd maar Finless Bob weet het aan de prilste beginner nog over te brengen) om te bestuderen. Neem daar de tijd even voor dan komt t goed.

Nou, zo helemaal eens ben ik da niet mee,
omdat na aanbrengen van dat tape
de CG weer verandert is,
of lig ik verkeerd,

Groet, Heli-Uwe

Bladspoor

Over wat voor heli gaat het?
Is de kop zuiver spelingvrij? (alle speling kan al bladspoor veroorzaken)
Als de swas er zuiver recht instaat zowel op de zijkant heli als voorkant heli (eventueel controleren met een Swash leveler) en je hebt bij midstick alles dus servoheveltjes/mixerarmpjes/bladhouders 0 graden dan moet het goed zijn.
Soms zijn de korte links niet genoeg om bladsppor eruit te krijgen,ikzelf stel ze altijd op de lange links bij (de links die van de mixerarmen naar de swash gaan.

Kun je eventueel een filmpje posten?
Dan kunnen we bekijken wat er gebeurd en de oorzaak ervan vinden.

Maar zet nooit je heli vast met optoeren,bekijk het in een hover!!!
Levensgevaarlijk!!!

Mvg.

Arjan

Als het om een esky gaat, probeer t dan zo goed mogelijk te krijgen en stop daarna met het perfectioneren.... die koppen zijn zo waardeloos dat het afhankelijk is van t weer hoe de bladspoor staat. demping is ook zo zacht dat je met wat wrikken gewoon bladspoor hebt..:rolleyes:

De esky houten bladen zijn ook niet echt perfect....

Even weer wachten op een reactie van de topic starter voordat we verder gissen ;-)

de laatste reactie was
"
ik ga er vanuit dat het idd aan t optoeren ligt op de bankschroef.*Bedankt allemaal ik hoor t wel weer"

Dus een reactie zal op zich laten wachten...potje off-topic dan maar? Of liever merkbashen :)

speling op bladhouders ?
houd je 2 bladhouders eens vast en trek daar eens aan deze mag na genoeg geen speling hebben , ook niet op en neer.
en anders idd de dempers eens na kijken

(er van uitgaande dat je featering shaft recht is)

en wat die linkjes betreft dat doe ik ook wel eens ;)

Gr Nick

Zeg eh..dit draadje loopt af met n open end?! Danny L?? Probleem opgelost? Zo ja, hoe?
Ook handig voor ander volk met soortgelijke problematiek!

Back