Bladspoor niet goed. Setje bladen niet gelijk??

Tadango

Forum veteraan
Ik heb op mijn ark een setje SAB 320mm gezet maar krijg het bladspoor echt niet goed. Met het standaard houten setje was het perfect dus de bladhouders enz kunnen het niet zijn toch???

Ik ben begonnen met de links gelijk maar dan heb ik zo'n 15mm verschil op de tippen. Normaal stel je de links dan iets bij maar wat ik ook doe het verschil wordt groter :( Iemand nog tips? Bladen omwisselen helpt niets....

Toch even kijken of de bladhouders goed zitten. Kan ook zijn dat de bladen iets krom zijn.
Beide kun je controleren door een blad tot boven de staartbuis te draaien en dan de afstand te meten tussen staartbuis en blad. Daarna andere blad boven de staartbuis draaien en weer de afstand meten.

Tieske

Rubbers heb ik nu vervangen door 2 zelfgemaakt ringen, zo hard als ik kon maken ;) (brandstof slang met krimpkous om ze stevig passend te maken) Er zit de ark alu kop op met de 4 standaard rubbers (nu dus stevigere dempers).

Afstand tot de staartbuis is exact gelijk.....

sab is toch niet echt het merk bladen wat er een kromme set tussen zou hebben.

heb je nergens merkbaar speling ofzo herman ?

als er ergens geen speling op zit dan zijn het de bladhouders wel :) En wat je kan voelen is exact gelijk. Met houten bladen ook geen probleem....

Hardere dempers moeten het oplossen volgens mfis... heb ik ook wel eens eerder gelezen geloof ik....

Demper is erg simpel te maken :) Neem een stukje brandstofslang wat mooi om de as gaat. Krimp daarom net zo lang krimpkous totdat het mooi klem de hub ingaat en snij er dan mooie ringen van :) Erg stugge dempers ;) Werkt ook prima in mijn lipoly :)

dempers:

1681.jpg

jep, ben benieuwd :) kop voelt enorm strak aan nu (in de hand). Ik hoop dat hij nu ook niet meer zo aanvoelt als een dwijl.....

Hardere dempers moeten het oplossen volgens mfis

Ik ben benieuwd of dit de oplossing is.
Heb je trouwens de zelfgemaakte dempers al vaker gebruikt. Ik ben namelijk benieuwd of ze na een paar keer vliegen nog steeds hard zijn.
Zo heb ik een dempers gedraaid van nylon maar na een paar keer vliegen had de bladas al behoorlijk speling.

tieske

er zit aardig druk tussen de as en de rotor hub. En als ze ruim worden snij ik er gewoon meer ;)

Ding vloog erg strak nu. Voelt veeeeel beter aan ook. Bladspoor was meteen al beter en ik kreeg hem vrij snel perfect! :) Ik had de balanceer tape van de bladen gehaald en dat merk je wel enorm nu... effe openieuw gebalanceerd en morgen vliegen ermee :)

Dus bedankt voor de tip over de dempers....

Back