Bladspoor op t-rex 600 hulp gezocht, krijg het niet goed...!!

Hoi,

Na een lichte crash deze week heb ik vandaag mijn heli weer helemaal herbouwd en afgesteld maar ik snap echt niets van mijn bladspoor.

Ik heb redelijk wat ervaring in het afstellen van de heli maar krijg dit er gewoon niet uit, het is ook heel vreemd, alsvolgd.

Ik heb een lineaire pitchcurve van 0 naar 100 (-12 naar +12 graden) in de idle up 1 en 2 modes. In de idle up 1 mode heb ik continu 85% throttle en in de indle up 2 mode heb ik continu 95% gas (14t pinion op een BL650L 6s setup).

Ik stel de bladen dus perfect af op 0 graden pitch met throttle midstick in de idle up 1 mode, beide bladen hebben ook een perfecte + en - 12 graden pitch bij de uitersten van de throttlestick. Normaliter is dit gelijk perfect en heb ik nog geen cm bladspoor maar nu niet, het is zelfs echt extreem.

Ik heb in de normal mode ongeveer 1 cm bladspoor, in de idle up 1 mode een cm of 3 en in idle up 2 een cm of 5.

Ok, vervolgens heb ik een van de bladen gemarkeerd en dan maar zo afstellen... ben ik op en gegeven moment aan het pielen geweest en leek het erop dat het precies vlak was in de idle up 1 mode, vervolgens zet ik de switch om naar idle up 2 en heeft hij weer gelijk een afwijking van 5cm, terug naar idle up 1 en heeft dan weer drie hoewel het net ervoor nog perfect was.....:confused:

Intussen heb ik alles in die regio vervangen en ik krijg het er maar niet uit, wat ik vervangen heb:

Main Gear
Main Shaft
Main Shaft bearings
Lagers in de bladhouders
flybar
feathering shaft
one way bearing
Main blades (align 600D pro carbon)

Kortom ik snap er echt helemaal niks meer van, heeft iemand dit ooit eerder gehad? help me please!!!!

THNX

Bladhouders en mixerarms controleren.. ook de paddels weer opnieuw uitlijnen.. dus ook vlak zetten met zn 2en.

Dampers ook geluid maar even vervangen.. kunnen ook sloppy zijn geworden..

En de bladen opnieuw balanceren.. als je dat nog niet gedaan hebt,.

Hoi Anko,

De bladen zijn nieuw, net uit de verpakking, deze heb ik dus niet gebalanceerd?? zou ook niet weten hoe...

De rubbers heb ik nog niet vervangen maar deze voelen nog wel stevig genoeg aan, paddles zijn uitgelijnd, de hele kop is uit elkaar geweest, dus bladhouder en mixer arms zijn perfect in orde...

Thnx alvast.

is er geen tandje kapot aan de binnenkant van je servo's van je swash servo's na de crash???
Hoe klein de crash ook is geweest de servo's krijgen aardig op z'n kop

Greetz

JJ

haha sterk opgemerkt maar nee, de kop had blijkbaar best een klap gehad want de vertandingen van alle drie de swash servo's waren aan gort (kunststof vertanding van Futaba s9202 servo's), ik heb tijdelijk Spektrum ds821 servo's op de swash gezet...

Tja dass een moeilijke kwestie zou toch maar eens naar de demper rubbers kijken/vervangen hoeveel draai uren heb je met de rubbers gedaan?
Ik heb zelf de zwarte gemonteerd die zijn wat sterker en gaan wat langer mee
alle assen op een glas plaat gecontroleerd?? zelfs nieuwe Align assen kunnen krom zijn(uit eigen ervaring)

zitten de trust bearings heel goed in het Vet en goed gemonteerd in de bladhouders
Succes
Greetz,

JJ

De assen heb ik niet op een glasplaat gelegd maar je kunt duidelijk zien dat de hele kop kaasrecht is, wanneer je hem namelijk laat draaien draait deze gewoon heel netjes recht in plaats van dat er een "hobbel" in zou zitten.

De thrustbearings lopen super en komen niets tekort ;)...

Het vreemde is ook dat hij het eerst niet doet en met ene hogere headspeed wel weer ineens...

De rubbers hebben een 2 uur gedraaid.

er zitten bij mij per kant twee rubbers in de kop, de binnenste is zwart, de buitenste grijs...

??
De rubbers moeten allemaal het zelfde zijn
4 zwarte of 4 grijze op de as
dus niet 1 zwart en 1 grijs op 1 kant dan hebben de dempers geen werking omdat de 1 harder is dan de andere en verliest dan de functie
gewoon 2 zwarte aan de ene kant en 2 zwarte aan de andere kant!!

Succes

JJ

als alles zoals het nu zit beweeg de bladhouders met bladen met de hand goed op en neer en trek aan de beide uit einde hier mag geen speling in zitten zowel axiale als radiale speling
het op en neer bewegen van de bladhouders ten opzichte van de hoofd as moet zeer zwaar op en neer gaan(door de rubbers)
ik zou de demper rubbers met gelijke kleur vervangen
ben je een rustige vlieger dan 4 grijze ben je wat verder(tic/toc e.d.) dan de zwarte monteren
de treast bearings kunnen verkeerd omgedraaid gemonteerd zitten
en balanceren van de nieuwe bladen is ook aan te raden!ook al is dit soms niet nodig er kan altijd er verschil zijn

Succes

JJ

Ok, ik heb de hele kop vervangen door een andere, gloednieuwe kop welke ik nog had liggen en heb deze weer afgesteld maar er veranderd helemaal niets!!! het kan dus niet aan de rubbers of de thrustbearings liggen....het zal nu denk ik wel aan de blades moeten liggen.

Ik heb geen balancer dus heb ik de bladen gewogen, deze wegen beide 140 gram.
Vervolgens heb ik het balance middelpunt van de bladen bepaald door ze op de zijkant van een luciferdoosje te leggen en ook dit punt zit exact gelijk, ik snap er echt helemaal niks meer van...!!!

Vreemd...
je bladen hebben totaal geen op of neerwaardse speling in de grips als je ze voorzichtig van onder naar boven trekt aan de tips.
Zitten de bronzen busjes goed vast in de bladen..
Kunnen de boutjes niet kantelen in de grips..
Normaal komt er zoveel trekkracht op de bladen te staan dat ze heel moeilijk uit lijn te krijgen zijn, en zouden bovengenoemde dingen al zeer onwaarschijnlijk zijn.
Staan ze niet in lijn dan is het afstellen van de pitchlinkjes in de kop voldoende om het bladspoor eruit te halen, ongeacht het toerental.
Het kan niet in je zender instellingen zitten, want vanaf de swash is de mix mechanisch.
Het probleem zit dus 100% zeker boven je swashplate.

Heb je met deze nieuwe kop al geprobeerd het bladspoor eruit te stellen?

Ik heb deze vraag ook naar 4rc doorgestuurd en heb een reactie van ze binnen, zie onderstaand (wellicht interessant voor andere forumgangers)

Hallo Guus

Sorry voor de wat verlate reactie maar ik wilde eerst even wat uitzoeken.

Je bent nu de 2e met deze klacht met pro bladen, we hebben een andere klant met precies de zelfde klacht. We hebben de klacht doorgezet naar Robbe, want het lijkt er op dat de bladen wat flex hebben waardoor je bladspoor problemen krijgt bij verschillende toerentallen.
We hebben heel wat setjes verkocht en ik heb zelf ook een setje getest een tijd terug en geen problemen. Dus het is niet met alle setjes maar het lijkt voor te komen.

Er zijn een aantal setjes gewone 600D bladen naar ons onderweg dus het komt goed.

Groet Guus

OK.... het ligt dus inderdaad aan de blades, ik heb net een setje GCT blades binnen gekregen en deze tracken perfect!! met exact dezelfde instellingen.

De blades zullen dus omgeruild worden...en wellicht een wijze les voor andere helivliegers met hetzelfde probleem

Back