Bladspoor verhelpen Mini Titan + Align Pro Woodies

Ja die zitten goed, heb ik ook al enkele keren na gekeken.... beetje vreemd he?;) Zal laurens er maar eens naar laten kijken om Modelvliegkamp.

Ik denk dat het ook gewoon te maken kan hebben met het zwaartepunt in het blad en vormgeving van het profiel en de werking daarvan.
Een heliblad is in principe een lange smalle vleugel, als de maximale lift op een andere locatie in het blad ontstaat t.o.v. leading of trailing edge, dan kan er gewoon meer druk komen te staan op de mixerarmpjes met andere bladen, waardoor er onbalans onstaat door de flexibiliteit van de armpjes.
(mix van aërodynamica en mechanica :) )
Ik heb op verschillende plaatsen mensen zien posten dat het vervangen van de bovenste mixerarmpjes door aluminium armpjes het probleem oplost (wegnemen van de flexibiliteit)...

Eric

Laatst bewerkt:
Bovenste mixerarms= pv0805
jij hebt t steeds over pv0806 = flybar arms, in andere postings..

Wastnou?

En de plaats van het montage gat maakt ook uit... Voor- of achterlopende bladen zorgen ook voor extremere krachten op de mechanica bij uitslag... Ik vroeg ook om het gewicht omdat dat nogal extreem verschilt, las al van bladen van dik 33 gram, en het is redelijk meetbaar. Lijkt niet veel maar is bijna 30% zwaarder dan stock woodies.
Overigens heb ik de armpjes al preventief in alu onderweg, je weet maar nooit...

Groetjes,

Ton

Ik kan die aluminium mixer armpjes nergends vinden op internet, Weet iemand hier een shop in nederland het liefst die ze verkoopt? wil bladspoor zo goed mogelijk ontlopen.

Laatst bewerkt:
krijg ze daar niet gevonden. Zou je mischien de link kunne sturen waar hij staat. (Ik weet het ik heb heel lastig;))

Alvast bedankt.

Robin.

Laatst bewerkt:
Haha 14 lentes oud wat zeg je dat grappig. Jup heb ze. Bedankt voor de moeite skidz. Ja kon ze zo znel egt net vinden, Zal er wel overheen gekeken hebben.

Verder heb ik ook last dat de heli af en toe slecht op de pitch reageert, dus dat hij ineens omhoog schiet, of niet reageert.

Ik denk dat ik weet wat je probleem is. Volgens mij zit je main shaft niet strak vast in het frame van de heli. Onderin de mainframe heeft je heli aan de mainshaft een stopper zitten, daarboven zitten de tandwielen en onder je tuimelschijf zit ook een stopper tegen de bovenkant van je mainframe aan. Zorg ervoor dat de mainshaft niet omhoog of omlaag kan kan bewegen t.o.v. je mainframe en slechts goed kan roteren. Hierdoor zou je pitch weer goed moeten reageren, en niet soms heel abrupt en laat.

Er zijn meer dingen mogelijk maar dit is wel een bekende. Succes.

Laatst bewerkt:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik onderhand weer last heb van bladspoor... Het leek even goed te gaan, maar na een aantal dagen vrij heftig vliegen lijkt het weer terug te zijn.

Ik heb een nieuw setje radix bladen gekocht (kon echt niet meer zonder :D ), en ik hoopte dat het misschien aan mijn align bladen kon liggen, maar ook met de radix bladen heb ik er wat last van, alleen wel in veel mindere mate en name bij negatieve pitch.

Ik dacht dat het aan de bladen lag omdat ik het probleem niet leek te hebben met de stock bladen, zoals wel meerdere personen hier. Ik denk nu echter dat dit komt omdat de stock bladen veel minder lift hebben en een minder hoge headspeed door de grote weerstand van deze bladen. Als ik na een tijdje gevlogen te hebben met de align bladen of nog beter de radix bladen terug ga naar stock bladen, vind ik echt dat de heli heel veel trager/minder krachtig is geworden (zeker bij het 3den). Op warme dagen is de esc en de motor ook veel heter met stock bladen, waardoor je nog wat minder vermogen hebt.

Ik weet nu bijna zeker dat het bladspoor probleem te wijten is aan het crashen (laatste versie vd mini titan), want daarvoor had ik er geen last ervan. Ik vrees dat er niet 1 goede oplossing voor zal zijn, want elke crash is anders en kan andere onderdelen hebben beschadigd/verzwakt. Een klein beetje speling kan al problemen opleveren. Hierdoor zijn er denk ik al zoveel "fixes" voor te vinden op het internet. Ik zal in ieder geval in het vervolg een stuk voorzichtiger zijn met uitroepen dat ook ik een FIX heb gevonden, en het eerst wat langer testen. Ik zal de kop weer eens goed gaan bestuderen...

Klopt idd, ik had in een ander topic al gepost dat mijn probleem weg was na het opnieuw vastdraaien van alle moertjes en boutjes op de heli, en de stoppers.

Ik houd mijn vingers (en tenen) gekruist, hover nu een ruim weekje met de MT met aglain houtjes erop, en de ene vlucht zie ik soms een beetje bladspoor, en de andere vlucht totaal niets.

Ik heb al eerder aangegeven dat zeker met de eerste generatie MT's het upgraden van de bovenste mixerarmpjes en het eventueel wat inkorten van de armpjes (+-5 mm)van de plastic grips, het probleem schijnt te verhelpen...
Upgraden van de kop werkt zowiezo uiteraard, ik heb nooit last van bladspoor of pitch wisselingen uit het niets.
De heli is ontwikkeld met de standaard blaadjes, niet de bladen die wij er naderhand opzetten.

Dit is ook het enige "probleem" wat je met een MT tegen kan komen volgens mij, voor de rest is het een geweldige heli vind ik.

Eric

Op de bovenste MT zie je de aluminium mixerarms en de V2 Grips.
Op de onderste MT zie je de ingekorte griparmpjes (V1 grips),
en gek genoeg geen bovenste maar onderste aluminium armpjes (waarschijnlijk heeft hij een setje voor de trex450 besteld)
De onderste mixerarmen sturen je paddles aan, en daar komt veel minder kracht op te staan, de bovenste krijgen flink op hun duvel bij pitchwisselingen, omdat ze de bladen direct aansturen.
HeliFreak

Groet Eric

Deze mijnheer heeft een andere theorie :
Zie dit stukje (bijna helemaal onderaan) met "onbalans" bedoeld hij waarschijnlijk bladspoor :
The next generation

Op zich een goede theorie, ik heb het zelf eens bekeken en inderdaad is dat bij mij ook het geval.
Volgens mij is een andere oplossing om aluminium bladegrips te gebruiken, die zijn van zichzelf veel stijver zodat de grip zelf niet of veel minder vervormd onder belasting.

Back