Bladspoor

Dat klopt. Om dat op te lossen moet je in plaats van de link van de mixerarm naar de bladhouder, de link van de swashplate naar de mixerarm een slag verdraaien. Omdat de mixerarm asymmetrisch is, zorgt dat voor een kleinere verandering van de bladspoor. Wel er op letten dat je de onderste link in tegengestelde richting moet draaien als de bovenste link, om hetzelfde effect te krijgen.

Ja zover was ik inderdaad ook al, maar er bestaan dus geen linkjes voor de TREX die je aan beide kanten er op kan klikken?

nee ik heb er nou mooie radix koolstof bladen opzitten, de bladas heb ik er ook uit gehad, en over een plaat heen gerold, leek recht, evenals de hoofdas. beetje vreemd dus... Ik kan wel even wisselen naar mijn oude houten bladen, kijken of het daar minder van wordt.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Het kan ook zijn dat je druklagers in de kop niet goed zijn of verkeerd gemonteerd. Beide bladhouders vastpakken en zo hard mogelijk uit elkaar trekken en tegelijkertijd draaien. Dat moet soepel en zonder haperingen gaan.

Zou idd kunnen want ik vond de handleiding wat dat betreft niet echt duidelijk.... Ik zal ze er eens uithalen en nakijken. Moeten de druklagers trouwens gesmeerd worden?

Laatst bewerkt:
Een klein beetje vet of vaseline op het kogelbaantje is voldoende, monteer het kogelbaantje zo dat het vet er niet meteen uitgeslingerd wordt, de holle kant dus naar binnen.
De 2 buitenschaaltjes met kogelgroef hebben een verschillende (as)binnenmaat. Het schaaltje met de kleinste diameter (die klem op de as zit) moet aan de buitenkant, en de grotere aan de binnenkant .

Dan zal ik wel iets verkeerd hebben gedaan want zover ik me kan herinneren zat er geen enkele klem op de as, maar ik zal ze even nameten met mijn digitale multimeter en het dan zo doen als door u beschreven, hartelijk dank.

Zo net weer even alles nagekeken, wat me wel op valt is dat ik de bladas de schroeven van de bladas bijna niet strak kan draaien, want dan loopt het niet meer soepel, zogouw ik de schroeven aandraai beginen de bladhouders met schokjes te bewegen alsof je aan de knuppel van je gasstick op de zender zit.... Niet dat het stroef gaat, maar echt van de zware stukjes voel je tijdens het draaien, net of de druklagers helemaal niet willen draaien..... maar met schokjes gaan. Hoe strak hoor je m aan te draaien? De schroeven zitten nou nog losser als handvast...

harm ik zou je wel willen helpen maar ik ken je heli niet goed genoeg.
ik denk dat je er meer aan hebt als je even bij een ervaren heli bouwer langs gaat

Nah dan wacht ik wel tot de zomer dat laurens er even naar kan kijken, het stoort op zich niet, om de 10 vluchten even dat linke een slagje naar boven of onder.

De schroeven van je bladas moeten zeker met loctite heel goed vast zitten, je zou immers niet willen dat er een bladhouder met blad los schiet.

pardoes het gaat er om dat zijn bladhouders met schoken op de bladas gaan daarom zeg ik ga hier mee naar een ervaren helibouwer. die zou snel het probleem zien op het moment het onder handen is

JA dat moet hij zeker doen, ik wilde alleen even waarschuwen dat hij de heli niet gaat draaien met losse bladasbouten.

Laatst bewerkt:
Nee so slim was ik ook nog wel, het probleem is dus dat de bouten alleen vastzitten met locktite en er van vastdraaien absoluut geen sprake is, halverwege het vastdraaien moet je gewoon stoppen omdat hij anders gaat schokken.

Ik ken de heli niet maar als er taatslagers in de bladhouders zitten, zou het kunnen dat je de twee ringen van die lagers hebt verwisseld, die kunnen namelijk verschillende binnendiameters hebben.

Als het met schokjes gaat, moeten de lagers onder spanning staan, op één of andere manier, of compleet rot zijn.
Trek eens flink aan de bladhouders en draai ze tegelijkertijd, zijn er dan ook schokjes voelbaar?

Nah het zijn geeen schokjes, meer heel licht voelbare bobbeltjes, alsof er in de ringen van de druklagers een hobbeltjes patroon zou zitten...
Alles is idd goed ingevet , de lagerringen zitten goed om, nee er zijn nou geen schokjes voelbaar omdat ik ze zo los heb zitten dat er op de lagers eigenlijk geen spanning staat. maar zo gouw als er iets druk op komt .....

Back