Blanik L-13 Black Horse 2,70m.

Na eventjes tussendoor een big lift gebouwd te hebben, kan ik nu verder met de Blanik.

blanikl-13003n8r6k.jpg

blanikl-13004e0pnd.jpg

Nog een servo voor de sleepkoppeling en een Ni-cad pak ontbraken nog, dit is nu in orde en kan het op CG leggen beginnen.
Hierover zijn nogal verschillen te vinden, het aangegeven cg in de manual van 2,7 cm zou niet juist zijn, de meesten praten over 5 cm, denk dat ik ga beginnen bij 4 cm, de Bergfalke heeft een gelijkaardige vleugel structuur en daar bevind het CG zich op 4,7 cm.

Johan.

Ga ik straks kunnen vertellen Jan.
Vandaag eindelijk gunstig om zijn maiden te doen, ben zelf ook benieuwd.

Johan.

Hij heeft 4x gevlogen.
Enkel twee klikjes trim naar links en het was oke, maar wat een reactie op de roeren, rolroeren op 3 standen schakelaar geplaatst met 50%, 75% en 100%, vlieg op 50%.
Hoogteroer eveneens op schakelaar, 50%- 100%, met expo.
Thermiek neemt hij ook mee, alleen nog leren om in een bel te blijven, stuur nog teveel de verkeerde richting uit, maar dat betert wel, binnen een tweetal jaartjes hebben we dat misschien wel door hoe het moet.
De landing ga ik goed moeten oefenen, nog een beetje onwennig met hoogte en wolbkleppen, 3 maal op het terrein geland en eenmaal in het maïsveld ernaast, schade, scharniertjes van de rechter wolbklep losgetrokken, maar is zo hersteld.
De blanik is leuk om vliegen, nu de piloot nog leren er goed mee om te gaan.

blanikl-13001cuqi2.jpg

Als het filmpje is gelukt, zal ik het hier plaatsen, is niet door mij gemaakt, maar door een collega.

Johan.

Back