Blanik van LMmodel

Het lijkt me een perfect model wat bij jou past.

Op zich wel, de(ze) Blanik is een mooi vliegtuig, vliegt mooi rustig, maar . . . o_O

Ik was tot voor kort helemaal niet van het schuim, en na deze eerste kennismaking weet ik niet of het voor herhaling vatbaar is.

Weliswaar snel resultaat, je plakt de boel vlot in mekaar, maar EPP is een drama om te bewerken . . .

Ik denk dat ik het bij deze ervaringen laat.

(Balsa-)hout past toch veeeeeeel meer bij mij. :)


jan.
 
EPP is net even te grof van oppervlakte om een strak vliegtuig te maken , Ik heb diverse ( Solius,Heron, Lentus) Multiplex Elapor schuim zwevers en die zijn van top kwaliteit wat afwerking betreft
en viegen allemaal super en zijn ook als "kit" te koop , kost wat maar dan heb je wel een top vliegend "schuimpie" .
 
Op zich wel, de(ze) Blanik is een mooi vliegtuig, vliegt mooi rustig, maar . . . o_O

Ik was tot voor kort helemaal niet van het schuim, en na deze eerste kennismaking weet ik niet of het voor herhaling vatbaar is.

Weliswaar snel resultaat, je plakt de boel vlot in mekaar, maar EPP is een drama om te bewerken . . .

Ik denk dat ik het bij deze ervaringen laat.

(Balsa-)hout past toch veeeeeeel meer bij mij. :)


jan.

Dat snap ik maar als hij straks rustig en prettig vliegt kan je er toch veel plezier van hebben denk ik.
Als je wat minder om een model geeft vlieg je er vaak meer ontspannen mee.
Nu misschien nog niet maar dat komt wel.
 
Het kan wel werken met schuim. (al hoort het op bier)
Alleen is er ook nog verschil in schuim en bijvoorbeeld Epp (wat ook een soort is) die worden onder hoge druk in de mal geperst waardoor je al een stijver geheel krijgt, voeg daar goede liggers aan toe en een redelijk torsie vrije vleugel.
 
Voor de liefhebbers.

Nalv. het bovenstaande er toch nog even dieper ingedoken, en dan komen we (via Rob) al snel uit bij Mark Drela.

Die zegt:

It's important to realize that adverse yaw is mainly caused by a fore/aft rotation of lift forces due to roll rate, and not by a drag imbalance. This is illustrated in the attached PDF.

Yes, there will be some additional adverse yaw contribution from a left/right imbalance in profile drag. But if the airfoil and flap are designed appropriately, and the deflections are modest as is typical in thermalling (less than 5-10 degrees, say), the profile drag contribution to yaw moment will be quite small compared to the primary rotated-lift effect shown in the PDF. There will also be an additional yaw moment contribution from a left/right imbalance in induced drag, but again this is very small in a typical roll maneuver.

The reason why the drag contributions are small is because deflecting the ailerons causes surprisingly little lift imbalance between the left and right wings. The roll rate which ramps up in a fraction of a second after the ailerons are applied mostly cancels the aileron-caused lift imbalance. And if the left/right lift is nearly the same, the drag will also be nearly the same as long as the flow stays attached.

The drawback of aileron differential is that in order to be effective, it must intentionally create a large profile drag increase on the upward-deflected aileron side, typically via flow separation off the hinge. "Frise" ailerons actually promote this separation by protruding the aileron LE below the airfoil bottom contour. The reduction of drag on the downward-deflected aileron side will not be sufficient to signficantly cancel the adverse yaw if the flow there is clean to begin with --- can't reduce the profile drag very much if it's already close to the minimum "clean" level.


.pdf:

upload_2023-7-4_13-8-2.png


Nadere toelichting is hier te vinden:

https://www.wattflyer.com/forums/showthread.php?t=77285

Ingewikkelde materie!

Ik ben geneigd voor de Blanik vooralsnog een 1 : 2 differentiering aan te houden, en rudder mee te mixen.


jan.
 
Ik ken geen Engels maar tijden het slepen zou ik geen richting mee mixen.
Je model kan dan gaan slingeren tijdens de sleep.
 
Iedereen zit vast al een hele tijd gespannen te wachten; welnu dan.

Het leek testpiloot Rob dat de torsiestijfheid behoorlijk verbeterd was: nu zou het vast beter gaan.

Vader van Rob vloog de Calmato; Rob de Blanik.

Starten, rustig omhoog en . . . gigantische flutter; over de hele lengte van beide vleugels. :eek:

Dynamische onbalans?

Direct afgekoppeld en geland.

Vader uitgelegd dat 'ie wat langzamer moest vliegen; beter wat stijler omhoog.

Nogmaals gestart en: prima.

Op redelijke hoogte afgekoppeld, en de response op de rolroeren (met meegemixte rudder) is nu veel beter.

Het begint op een fijne zwever te lijken!


Nou was het gisteren behoorlijk thermisch, en de Blanik bleef goed hangen, ging zelfs mooi mee omhoog, tot 'ie op een hoogte kwam die ik typeer als 'onze Lieve Heer heeft de afzuigkap aan staan, op standje 2, misschien wel 3.'

Overal ging het omhoog en niet zuinig ook.

Met stijle bochten tot twee keer toe behoorlijk hoogte afgebouwd (de vleugels kunnen dat dus hebben), en toen was weer een beetje te zien wat 'ie deed.

Eén ding valt op (niet onverwacht): hij is een tikje nerveus om de top-as.

Geringe koersstabiliteit.

Het gevolg van de negatieve pijlstelling?

Maar, alles bij elkaar: een mooie vlucht (klein kwartiertje), die veel goeds voor de toekomst voorspelt. :)


jan.
 
Laatst bewerkt:
Nee . . .

Paar keer verhinderd, keer geen sleper, en een paar keer veel te veel wind.

Ben nu met de zoons een weekje weg.

Volgende week weer, ijs en weder dienende! :)


jan.
 
Vandaag was dan het plan om toch weer een keer met de Blanik te vliegen (en zelf aan de knuppels te staan).

Ik had 'm opgebouwd en tijdelijk even onder de tafel gelegd (er stond toch iets meer wind dan verwacht).

Op zeker moment til ik 'm onder de tafel vandaan (twee handen om de vleugels, hand onder, duim boven), blijft de staart onder de tafelrand halen.

Dus glijden m'n handen van de vleugels en @#$%^&*! dondert het hele ding (hoe hoog is een tafel?) een kleine meter naar beneden.

Landt (. . .) op het wiel, en door de traagheid breekt de neus er af.

Dat zijn van die gebeurtenissen waar ik slecht tegen kan.

Maar goed, een 'mooie' breuk (deugt die lijm wel?).

De neus, met alles waar magneetjes in zitten neergezet.

upload_2024-7-22_23-41-31.png



Dit er op gesmeerd . . .

upload_2024-7-22_23-42-38.png



Achterstuk er op geplaatst; drukt zichzelf aan.

upload_2024-7-22_23-43-21.png


Morgen maar eens kijken . . .


jan.
 
De FoamCure lijm is een Chinese variant van UHU POR en laat zich op dezelfde manier verwerken:
óf beide vlakken insmeren en laten aandrogen en vervolgens aandrukken, geen correctiemogelijkheid want het zit gelijk vast.
Óf dun aanbrengen en gelijk de te lijmen vlakken samen brengen en laten drogen, waarbij fixeren nodig is, want het schuimt licht op.

Als de delen bij een val breken op de lijmnaad, dan deugt óf de gebruikte lijm niet, of het schuim is niet 100% vetvrij en licht opgeruwd geweest...

Groeten, Jan.
 
Back
Top