Blanik van LMmodel

Ik zou bijna zeggen: een non-event.

Kom alleen wel een paar handen tekort . . .

Toch gedaan. :)

Buis een beetje aangescherpt; accuboormachine d'r achter en gaan.

upload_2023-3-2_14-25-56.png



upload_2023-3-2_14-26-23.png


Waar een mens zich toch al geen zorgen om kan maken . . .

One down, one to go.


jan.
 
Als je alles nauwkeurig doet en rustig aan kan het bijna niet mis gaan :)
Als je de geleide blokjes vast zet kan het met 1 hand :)
Dit is dan een moeilijker geval dan op het filmtje
 
Als je de geleide blokjes vast zet kan het met 1 hand :)

Die zitten vast met magneetjes in de bodem, maar dat is toch niet genoeg.

Heb geen lijmtang die lang genoeg is . . . maar . . . enzoverder enzovoort.

Anyway, buis nr. 1 zit dus een tandje te scheef.

upload_2023-3-2_15-50-16.png


Dus, denk ik, dan boor ik diezelfde afwijking bij buis nr. 2 er in.

Je raadt het al . . .

upload_2023-3-2_15-48-36.png


Perfect.

:hammer:

Komt vast goed.


jan.
 
Al doende leer je, maar een beetje verschil is niet erg.
Als je alles opstelt om uit te lijnen en je ziet verschil kan je achteraan in de opening een beestje weg schuren met een stokje met schuurpapierbeetje ruimte vul je op met verdikte 24 U epoxy.
Zo heb je tijd om alles perfect uit te lijnen, om geen lijm in je vleugelbuis te krijgen stop je deze dicht met propje balsa.
Als je de vleugel verbinder gebruikt smeer deze dan in met was , om niet per ongeluk vast te lijmen.
Met een vleugelbuis de stijf genoeg is kan je deze uit 1 stuk laten tot alles hard is en dan doorzagen , je steekt dan voor en achter tussen de 3 delen stukje balsa dikte van de zaag, dan heb je plaats op te zagen.
 
Met een vleugelbuis de stijf genoeg is kan je deze uit 1 stuk laten tot alles hard is en dan doorzagen , je steekt dan voor en achter tussen de 3 delen stukje balsa dikte van de zaag, dan heb je plaats op te zagen.

Was op zich een idee geweest.

Maar ik heb de zaak al in stukken gezaagd.

Kom er nu achter dat de verbinder niet (meer?) in de plastic buis past.

Daarnaast is 'ie nog een beetje krom ook. :mad:

Heb 8 mm verenstaaldraad besteld.


Ondertussen wel wat verder. :)

Voor ik de stabilo-delen aan elkaar lijm: eerst een stukje versteviging er in.

Punt van oude soldeerbout opgeofferd, diepteaanslag er op:

upload_2023-3-3_18-49-23.png



Geleider gemaakt en testen in een afvalstukje EPP:

upload_2023-3-3_18-52-24.png


Op zich werkt het wel, maar ik vindt de sleuf wel erg grof.

Bout nog niet warm genoeg?

Ga toch een ander dingetje maken waar een 1 mm stukje staaldraad uit steekt.


Deze scharnieren zijn wel erg stug.

upload_2023-3-3_18-54-14.png


Delen ervan doorsnijden?

Overigens worden suggesties voor de ailerons (hoe te doen) nog steeds ingewacht. :)


jan.
 
Scharnieren woorden vanzelf soepeler, als ze ooit breken herstellen met warme lijm.
Goed dat je die kromme verbinder niet gebruikt , want eenmaal alles hard gaat het niet meer uit elkaar.
Ik gebruik 6 mm verenstaal voor zwever 308 cm span 2350 gr
1 maal licht geplooid , vliegtuig zat toen tot tegen de vleugels verticaal in de grond, grond was wel vrij zacht.
Motor uitgegraven , dient nog altijd idem folding prop en allu spinner.
Veugels vliegen nog altijd , 3e jaar totaal 500 vluchten, romp was wel hersteld, maar 6 maanden geleden vervangen.
 
je kind de scharnieren ook iets dunner schuren. ik gebruik daarvoor een houten wigje van een stukje achterlijkst waar ik schuurpapier op gelijmd heb. Gebroken schuim scharnieren altijd lijmen met Uhu-por. dat blijft van zichzelf elastisch. op deponeren modellen werkt dat ook prima om een scharnier van te maken
 
Ondertussen ook klaar . . .

upload_2023-3-6_14-24-32.png



upload_2023-3-6_14-26-32.png



Toch maar eens naar de vleugels kijken (terwijl ik wacht op de vleugelverbinder, eerste bezorging bij Krikke: pakket was beschadigd, staaf (8 mm!) krom . . . ).

Rechter tip:

upload_2023-3-6_14-28-44.png


Libor was er met de gedachten niet bij . . .

upload_2023-3-6_14-29-38.png



upload_2023-3-6_14-30-11.png


Beter.

Spul laat zich goed snijden! :)


jan.
 
Zo . . .

Langzaam maar zeker verder.

Ailerons uitsnijden.

Begin iets meer te wennen aan het materiaal (EPP).

Jammer dat het zich eigenlijk niet laat schuren . . .

Ga ze later met scharniertape ophangen.

upload_2023-3-9_13-33-10.png



Neuslijst van een aileron afschuinen . . .

upload_2023-3-9_13-34-42.png



Tadaaaa . . .

upload_2023-3-9_13-35-52.png



Onderzijde:

upload_2023-3-9_13-36-32.png



Balsastripjes in kielvlak

upload_2023-3-9_13-35-17.png



Kersje op de taart:

upload_2023-3-9_13-37-4.png


Ik vind het erg fraai, zoals het wiel onder de romp hangt.

Dat gaan we maken!

Tijdrovend klusje, twee van die armpjes uitslijpen en afwerken

upload_2023-3-9_13-41-19.png



upload_2023-3-9_13-42-55.png



Nog leuker: om het wiel ook verend te maken!

Het meest voor de hand ligt (ik kan weinig anders bedenken) om aan de scharnier-as een hevel te maken en daar een veertje aan te verbinden.

Logisch om die omhoog te laten steken: dan kun je de arm lekker lang maken.

Maar dan moet het na inlijmen dus wel (in een keer) goed zitten; daarna kun je er niet meer bij . . .

Misschien dan toch beter heveltje aan de onderkant.

Wiel onbelast.

upload_2023-3-9_13-43-56.png



Maximaal 'ingedrukt'.

upload_2023-3-9_13-47-38.png


Om alles binnenboord te houden is de 'veerweg' dus maar kort: indrukken gaat over 24°, de hevel is maar plm. 1,5 cm . . .

Wordt vervolgd. :)


jan.
 
Dat is een andere methode, ik plak een tape over de volle lengte aan de vlakke kant en veeg in 1 beweging met het pistool over de volle lengte en veeg het gelijk in de V vormige groef met een stokje .
Maar denk dat het fulmtje beter is , je hebt zo meer tijd en controle.
Hangt een beetje van de vorm van de groef af, bij een 3D is de groef breder
 
Back
Top