Blanik van Mahrotorblades

Mijn favoriete optie: via flightmodes de gasknuppel naar keuze de motor (start, cruise) óf de kleppen (landing) laten bedienen. Je hebt ze (op een zwever) niet tegelijkertijd nodig, en zo heb je alles proportioneel.
Best wel lastig om dat goed te programmeren overigens. Kan dat nog niet echt zelf op de Spektrum...
 
1. Er komt geen motor in.

2. Speed stand: niet aan de orde, aangezien ze niet naar boven kunnen.

Flaps op de gasstick: weet ik niet, geen fan van.

Voordat je het weet sta je te sturen met de knuppel niet helemaal naar je toe . . .

Is dit te programmeren?

Flightmodes op driestanden-schakelaar:
1. default/normal
2. thermiek
3. landen, waarbij de gasknuppel/flaps pas geactiveerd wordt (proportioneel) wanneer flightmode 3. gekozen is?


jan.
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste is zeker te programmeren; dat hebben mijn electrozwevers dus ook, bij jou is er dus geen motor maar bij mij doen de flaps het ook alleen maar in mode 3...
 
Als je dan flaps op de gas-stick zet, doe het dan andersom:

- "gaan" is stick vooruit (flaps up / in profiel)
- "remmen" is stick naar je toe (flaps vol down)

Dan heb je het intiuitief consistent met motorkisten. Ik heb daar nog nooit, maar dan ook nooit, verwarring mee gehad.
Als je dat doet heb je ook geen flight mode nodig, want je went je binnen 10 minuten aan om die stick helemaal voor
tegen de aanslag te houden.

Volgende vraag is of je remkleppen hebt of niet. Bij een kist zonder remkleppen programmeer ik butterfly,
en dan gaan dus de flaps en de rolroeren mee met de gas stick, alles tegelijk. Bij een kist met remkleppen
_en_ flaps wordt het weer ingewikkelder. Daar zet ik 1 keer de flaps in landings mode (schakelaar), die blijft
zo staan, en de gas stick bedient de remkleppen om het glijpad te regelen.

Maar om je vraag te beantwoorden: ja, als je het graag zo wilt met die flight mode schakelaar kan je dat gewoon
programmeren. Wel zender-afhankelijk hoe dat moet (en of het echt kan).
 
Laatst bewerkt:
Hoe moeilijker hoe eerder het fout gaat.
Ik had het ook dat vol gas en vol remmen knuppel naar voren was.
Tijdens het landen wel je gedoseerd kunnen remmen.
Vaak schatte ik mijn circuit in met half rem.
Had ik meer nodig had ik dat vil het tegen trok ik de rem wat dichter.
Maak het allemaal niet zo moeilijk.
 
Als je dan flaps op de gas-stick zet, doe het dan andersom

Tja... alleen is dat niet fraai op het moment dat je van de éne naar de andere mode schakelt; je gaat dan altijd van nul gas naar vol remmen, of omgekeerd. Ik prefereer te schakelen van nul gas naar nul remmen, bevalt mij goed.
 
Als je dan flaps op de gas-stick zet, doe het dan andersom:

- "gaan" is stick vooruit (flaps up / in profiel)
- "remmen" is stick naar je toe (flaps vol down)

.
Zo heb ik dat ook altijd.
Het gekke is;
Als ik een kist vlieg met "remmen" vlieg ik in normale toestand "vol gas"
Als ik een kist vlieg zonder rem mogelijkheid( bijv. een twee asser) vlieg ik altijd "gas dicht"
Gaat automatisch, nooit problemen mee gehad.
( en ik ben ook motorvlieger)
 
alleen is dat niet fraai op het moment dat je van de éne naar de andere mode schakelt; je gaat dan altijd van nul gas naar vol remmen

In mode 1. en 2. doet de gasknuppel niets.

Als je overschakelt naar mode 3. moet je dat doen met de knuppel helemaal naar voren.

(Slimmeriken lukt het vast eea. zo te programmeren dat de flaps pas gaan bewegen als de knuppel eerst een keer helemaal naar voren is gegaan.)

Deze Blanik heeft geen remkleppen. Butterfly: kan.


jan.
 
Nu even iets geheel anders.

Twee lange plastic strippen.

upload_2024-9-18_9-32-30.png


De echte Blanik-fan weet waar die voor zijn!


jan.
 
Laatst bewerkt:
(Slimmeriken lukt het vast eea. zo te programmeren dat de flaps pas gaan bewegen als de knuppel eerst een keer helemaal naar voren is gegaan.)
Dat lukt mischien niet, maar vermoedelijk lukt het WÉL, dat die derde vliegtoestand pas actief wordt als naast de schakelaar in stand 3, óók de gashendel eerst helemaal naar voren geduwd wordt.
 
Wat is nu eigenlijk de reden dat een heel eenvoudige zwever als deze, ingewikkeld gemaakt moet worden?
De kans op een crash wordt alleen maar groter.
 
Wat is nu eigenlijk de reden dat een heel eenvoudige zwever als deze, ingewikkeld gemaakt moet worden?

Bertus, als ik het snap, kan het niet heel ingewikkeld zijn.

Maar vertel, wat is het probleem, waar zit de nodeloze ingewikkeldheid?

Misschien kan ik het uitleggen?


De kans op een crash wordt alleen maar groter.

Ben je nu niet een heeeeeeel klein beetje aan het overdrijven?


De firma die mij spulletjes levert neemt er de tijd voor; ik kan pas over een dag of 10 verder . . . :(


jan.
 
Wat is er nu ingewikkeld?
Nutteloze schakelingen gebruiken.
Mijn advies.
1 schakelaar (liefst een lange) die je altijd gebruikt voor de ontkoppelhaak
Rolroer
Hoogte
Richting
Op de gasknuppel butterfly
Volgas is hard remmen
Gas dicht is zweven.
Rolroeren rond de 30 procent omhoog anders ga je steeds lastiger sturen.

Als je de grote kleppen ook als welfkleppen wil gaan gebruiken ( ik heb te weinig kennis bij dit model of dat werkt) dan zet je die nog op een apparte schakelaar of schuif.
Dan ook weer naar je toe zijn de roeren recht.
Als je altijd en met iedere kist met dit principe werkt maak je nooit fouten.
Kunnen welfkleppen ook omhoog dan is natuurlijk de middenstand neutraal.
Je kan ook met welfkleppen zo denken als je de antenne van de zender omhoog wijst de schuif of schakelaar omhoog is kleppen omhoog en andersom.

Gebruik altijd dezelfde schakelaars voor dezelfde functies voor al je kisten.

Tijdens het sturen moet je niet na hoeven te denken.
 
Ja dat snap ik tot je zowel spoilers als een motor heb.
Dan kan je wel met vliegfases werken.
Als je van vliegfase wisselt is gas dicht dus motor uit en spoilers dicht.
Daarnaast als je met een motorzwever vliegt heb je ook je gas dicht als je zweeft.
Ik heb het rond de 20 jaar zo gedaan en nooit na hoeven denken.
In de futaba fc 18 kon je tijdens het vliegen met een schakelaar tussen 2 modellen kiezen.
Als je bijvoorbeeld instellingen wilde testen.
Dat gebruikte ik dus al om met 2 vliegfases te kunnen werken.

Ik kon zo super snel tussen gas en spoilers wisselen.
 
Je levert dan wel heel veel sterkte in.
Ik heb het even zo gauw niet uitgerekend maar dat is misschien wel 20 procent.
 
Van 10 mm buis naar 9,5 mm massief . . .

Ik denk dat de laatste veel sterker is!

Overigens: met die buis ben ik toch al wel een heel eind.

Ga dat misschien toch proberen tot een (goed) einde te brengen.


jan.
 
Allemaal kleine dingetjes gedaan . . .

De flensplaten zitten er op!

Moeten hier en daar nog wel wat bijgelakt worden . . .

upload_2024-9-27_22-41-17.png



upload_2024-9-27_22-44-40.png



upload_2024-9-27_22-42-9.png



upload_2024-9-27_22-44-9.png


Blij mee.


De piloot.

Zo trof ik mijn evenbeeld aan na de crash van de 13 . . .

upload_2024-9-27_22-46-31.png


Onprettig.


upload_2024-9-27_22-45-6.png



Weer aan mekaar geplakt; moet nog wel wat aan gedaan worden.

upload_2024-9-27_22-43-30.png


Magneetjes aan de onderkant.

Even passen.

Komt goed, moet nog een paar mm. af.

upload_2024-9-27_22-42-54.png



jan.
 

Bijlagen

  • upload_2024-9-27_22-45-53.png
    upload_2024-9-27_22-45-53.png
    877,4 KB · Weergaven: 42
  • upload_2024-9-27_22-47-13.png
    upload_2024-9-27_22-47-13.png
    964,7 KB · Weergaven: 45
Back
Top