Blaster2 pull setup?

Ik weet het, eerst zoeken, dan vragen.. :)

Mijn excuus? het is bouwweer en ik wil mijn Blaster vandaag af maken.

De meeste mensen moeten lood in de neus doen om het CG goed te krijgen, het lijkt handiger om eerst wat gewicht aan de achterkant te vergeten. Een setup met veertjes op roer en stabilo (AMT in Blaster-speak) lijkt duidelijk lichter dan de standaard meegeleverde koolstaaf/buisjes methode. De boom inkorten kan ook, maar liever nog even niet. Dat doen we pas als alle spullen erin zitten.

Omdat ik helaas een beetje in mijn eentje moet pioneren, is het soms moeilijk om dingen goed te doen. Er zijn verschillende mensen die veertjes gebruiken, maar het is moeilijk in te schatten hoe veel veerkracht je nodig hebt.

Mijn vraag is dus: hoeveel gewicht moet je op de achterkant van het stabilo leggen om de veerspanning net te overwinnen? (Da's een makkelijkere methode om te meten.)

Op dit moment heb ik ongeveer 20 gram nodig om de veerspanning te overwinnen. Het lijkt een redelijke waarde in vergelijking met wat ik op mijn Spinning Birdie/Bonzai gebruik.

Tip: Omdat dun staaldraad soms moeilijk te vinden is, misschien een tip waar meer mensen wat aan hebben: Ga naar de muziekwinkel en koop daar stalen snaren. Ze kosten mij hier 65 pence, van 0.1-0.5 mm. Kan in euroland toch niet veel meer zijn.

Wie is Kees Blokland? Nooit van gehoord. Kan kloppen, ik ben al meer als 30 jaar uit NL weg. Ik woon in Noord-Ierland. In mijn jeugdjaren was ik lid van de Airfighterclub, geboren in Ameide (duidelijk goeie DLG grond daar gezien het aantal DLG-ers in die omgeving)

Volgend weekend hebben we ons eerste IMAC-gebeuren, http://www.aerobaticsni.com, dit weekend 3DX Ireland, (beetje erg nat vandaag) ik ben lid van Tyrella Model Aircraft Club, Banbridge Aeromodelling Club, Dungannon Model Flying Club, doe veel http://www.f3p-ni.com, en sinds een paar maanden ook een beetje DLG'en. Uiteraard heb ik een Mimi in aanbouw, maar mijn pookjes zijn nog steeds ergens tussen daar en hier.

Oh ja, mijn veertjes???

Groeten vanuit Kilbroney valley, 13 m/s, 9C, regen... :confused:
zomer noemen ze dat..

Zondagavond 21:45. Hij is vliegklaar, voelt allemaal goed, dus ik hoef nu alleen maar op droog weer te wachten. Moet toch een keertje lukken deze zomer??

Bedankt voor de tips, we doen het gewoon op de gebruikelijke methode, kijken wat ie doet..

Laatst bewerkt:
Welkom op het forum Kees!
Ik heb geen flauw idee hoeveel gewicht ik op mijn roer moet leggen om de veer net in te drukken en maak er ook niet zo druk om. Je zou misschien een aantal verschillende veren kunnen maken en dat dan kunnen uit proberen. Eigenlijk moet de veer zo krachtig mogelijk zijn, maar zonder dat je servo er echt last van heeft. Ik weet niet of jou blaster een All Moving Tailplane heeft of een apart roer. Met een apart roer is het misschien wat makkelijker om te expirimenteren.
Ik koop altijd dun staaldraad bij een hobby winkel of bij een online shop, dat heeft me nog nooit meer dan 35 eurocent gekost. Ik heb 0.3mm en 0.5mm gebruikt en het werkt allemaal als je maar de torsie hoek aanpast.
Nou ja, veel succes met je Blaster.

voor de blaster 2 gewoon het hoogteroer als pendelroer houden met koolstof aansturing en het rudder wel single pull maken. dat kan gewoon met twee of drie torsieveertjes. als het rudder gaat flutteren bij de worp zitten er te weinig veertjes in,

als het rudder gaat flutteren bij de worp zitten er te weinig veertjes in

Dat klopt niet helemaal.
Vaak is de flutter op je Richtingsroer eenvoudig te verhelpen door een klein beetje rechts te trimmen. (als je links gooit naar links)

Frans

frans,
bedankt voor deze tip,, wist ik zelf nog niet eens. heb er ook nooi last van om eerlijk te zijn. gister met de mimi van jaap gevlogen... die kreeg ik niet hoger dan 20 meter want als ik ook maar een beetje kracht achter de worp zette flutterde die aan alle kanten. .

Back