Ja ik was jullie nog een verslag van de 2e testvlucht van 8 Januari schuldig.
Helaas geen filmpje al heeft een clubgenoot wel staan filmen (moet nog vragen naar een kopie want volgens mij staat de Bleriot er ook op)
Vliegtuig was dus hersteld en weer vliegklaar:
Zoals jullie zien nu ook met bemanning aan boord
Een piloot met veel ervaring op dit type!
COG op ongeveer 37% met 10 gram lood in de neus, totaal gewicht 110 gram.
overige gegevens:
Instelhoek vleugel 8 graden
Instelhoek stabilo 4 graden
Motor 6 graden down en 3 graden side
En hoe vloog dat nu?
Als volgt: 3 meter taxien tot stapvoetse snelheid, beetje up en de kist vliegt!!!!!!
Maar na een paar meter valt de snelheid iets terug en zakt hij langzaam naar de grond.
Vlak boven de grond kun je moeizaam een rondje vliegen, maar al na 30 seconden looptijd de spanning van de accu iets zakt (denk naar de 3,5 volt onder 2 amp belasting) is het afgelopen met het vliegen.
Nieuwe volle accu en 5 gram minder in de neus (COG op 40%) was marginaal beter, reakties op hoogte en richting zijn goed, maar nog steeds te weinig motorvermogen.
Thuis nogmaals getest:
Vertraging had al flink speling op de bronzen?? lagers en asje was iets krom (nog van crash vorig jaar) waardoor de motor niet echt 100% goed liep.
Kwam nu op 45 gram thrust bij 7 watt opgenomen vermogen.
Ik denk dus dat minimaal 75 gram nodig is om lekker te vliegen.
Ik had nog een 5 grams motor liggen uit een mini Fokker D7 eigenbouw (had toen ook te weinig vermogen, veel minder als de HK website) en die ook getest op een snel gebouwd bokje:
Deze motor kwam op 55 gram bij een opgenomen vermogen van 15 watt, wel dus op 2S tegen 1S voor de oude motor.
Motor is 2000 KV en bedoeld voor 2S.
Lijkt mij duidelijk dat 1S helemaal te weinig is.
Opmerkelijke conclusie dus.
Ongeveer de zelfde prestaties (wel veel kleinere prop met veel hoger toerental, denk wel 15.000 rpm) bij 15 watt opgenomen vermogen als de brushed met vertraging bij 8 watt opgenomen vermogen.
Op dit formaat is een brushed met vertraging dus veel efficiënter als een brushless motor.
Wat wel opviel was dat bij halfgas het rendement van de motor veel beter was, ben het briefje even kwijt maar denk rond de 40 gram thrust bij 7 watt opgenomen vermogen.
Inmiddels besteld en in huis de Turnigy 1811-1500 , een 10 grams outrunner voor 2S, deze kan ook een 7" of 8" prop ronddraaien (juiste schaalgrootte) en zal zeker sterk genoeg zijn, reken op zeker 100 gram Thrust terwijl ik 75 gram nodig heb.
Maar ik reken dat deze ook op halfgas de beste prestaties heeft (max vermogen is 40 watt).
Wordt natuurlijk wel iets zwaarder......
Groeten Willem