blik als bouwmateriaal
Hallo, ik las net deze discussie over blik als bouwmateriaal.
Heel erg lang geleden heb ik 2 schepen gebouwd van blik.
De eerste was een zelfontworpen vrachtscheepje van ongeveer 1 meter.
De tweede was een torpedobootjager HMS Bligh uit de 2e WO. Ik kocht daarvoor een 1:72 plastic modelbouwdoosje en heb elk onderdeel opgemeten en 6x vergroot.
Het schip werd daardoor 224 cm lang (!!!!) .
Het model heeft gevaren compleet met contra-roterende schroeven.
Nadeel was dat er maar 1 motor in stond. De techniek was destijds nog niet zo ver als nu. Omdat dit schip maar 1 roer had en 2 schroeven, wilde het voor geen meter sturen. Dit was een ontwerpfoutje van de Amerikanen die deze schepen in grote aantallen gebouwd hebben (en er enkele van aan de Royal Navy in bruikleen hadden gegeven zoals de HMS Bligh K467)
http://www.navsource.org/archives/06/076.htm
Het heeft nog enige jaren dienst gedaan als "droog" model en daarna heb ik het wegens ruimtegebrek weggegeven aan een school in Boekel. Vind ik nu soms wel jammer.
Maar dit terzijde. Het bouwmateriaal was blik afkomstig van 20 liter olieblikken dat ik haalde bij garages. Met een blikschaar opengeknipt en zo had ik flinke platen blik. Tegenwoordig kun je bij b.v. een Chinees restaurant ook wel van dergelijke 20 liter blikken vinden waar b.v. zonnebloemolie in heeft gezeten. Ook deze zijn (na schoonmaken) goed te gebruiken. Zelf heb ik ook zo´n blik staan voor het geval ik eens een stukje blik nodig heb.
Nadelen:
1. Je moet het solderen en als je dan S39 gebruikt, (en je maakt het niet goed schoon) dan kan later het blik gaan roesten en zelfs vrij snel doorroesten (omdat het zo dun is). Dat was ook gebeurd met mijn HMS Bligh.
2. Je hebt zeer zeker een geraamte nodig maar dat kun je ook van blik maken zodat je meteen een soort "schotten" in de romp maakt.
3. Het is erg gevoelig voor beschadigingen door deuken en stoten. Maar je kunt natuurlijk kiezen om er later een laagje epoxy met glasmat overheen te zetten. Dan is het steviger en roest het minder makkelijk.
Voordeel: Het laat zich vrij gemakkelijk vormen en "kloppen".
Conclusie: Blik kan dus wel degelijk dienen als bouwmateriaal.
Succes
Adriaan