Blimp bouwen.

Yo mensen,

Ik heb een paar dagen ziek en stierlijk verveeld thuis gezeten, en ik heb eens met de gedachte zitten spelen over het maken van een blimp. Ik heb zelf voorlopig nog wat andere zaken tedoen in het vlieg gebeuren, dus van bouwen komt helaas nog even niks.

Maar het leek me wel leuk om de mogenlijkheden hiervan alvast eens te bekijken. Deze soort van vliegmachines is nog vrij zeldsaam in de RC wereld denk ik.

Goed, Ik heb eerst eens zitten spelen met 3d modeling. Geniaal speelgoed voor het verzinnen van rare apparaatjes.

Plaatje 1
Plaatje 2
Plaatje 3

Een 6x6x6cm gondeltje, gemaakt van balsahout ribben van 2x2mm, ontvanger, ESC bordjes, en accu zit gewoon vast met een elastiekje ofzo.

Motoren en ESC zijn in wezen gewoon gestripte Servos.

Hoe de helium zak precies moet weet ik niet precies. Dat schijnt een speciale film te zijn die je bovendien nog aan elkaar kunt strijken.

Ik kwam eigenlijk op het idee toen ik met mijn draadloze camera aant rommelen was. Mischien kan die zelfs op de blimp?

Is er iemand die dit al eens geprobeerd heeft? Ik ben best benieuwd of dit idee uitvoerbaar is.

Groetjes,
Sven

Budget? Heb je dan nergens een stapeltje standaard servos liggen? :P het hele ding is eigenlijk gewoon een aangepast Radiogear setje, met wat balsa eromheen.

Of mischien is die heliumzak allemachtig duur, maar dat geloof ik niet. Ik heb al zeppelins met 3 kanalen gezien voor maar 28 dollar. (Alleen passen die niet door een standaard deur, dus vind ik et minder. :P)

blimps zie je vrij veel in alle vormen en maten.
ook bij grote popconcerten ed vliegen ze veel in de states met cameraapperatuur aan boord en al

Ja, is ook weer zo. Je kan dan alleen maar binnen vliegen en dan denk ik dat een draadloze camera al snel te groot en te zwaar word om vooruitgeduwd te worden...

Jurgen

Mja, ik weet et eigenlijk ook niet precies. Ik denk dattie inderdaad tegroot zal zijn voor een gemiddelde huiskamer. Ik weet niet precies hoeveel er nodig is om die hele bende op te tillen. 1 liter helium staat gelijk aan 1gram ligt geloof ik. Ookal lijkt me dat sterk, want de stof die daaromheen moet om et bij elkaar te houden is vast al wel 1gram op zichzelf.

Ik heb wel eens van die leuke UFOtjes gezien op E-bay, maar die krijgt vast niet een hele camera mee gezeuld.

Ik heb er eentje. Is 180 cm lang. Gewicht is kritisch als je ook nog extra payload mee wilt nemen. Die van mij kan 200gram extra meenemen. Licht bouwen, miniservos, miniontvanger, lipopakket. Het is echt prachtig om te doen.

Dat klopt idd. Je moet gewoon een bepaalde hoeveelheid helium kwijt kunnen. De typische blimp vorm is het meest aerodynamisch vandaar. Maar er zijn tal van specialshapes. Jouw vorm kan dus wel, maar is niet optimaal.

maar hoe zit dat dan met die helium, hoef je die maar een keer er in te doen en dan kan je er een zomer mee vliegen of moet je die na een bepaald aantal vlieguren(5 ofzo) vernieuwen?

@Freakazoid
leuk gemaakt die plaatjes :wink:

Het hoeft geen hindenburg pylon racer te worden, als et maar lekker op zijn gemak door het huis heen kan tutteren met die cam onboard.

Hier komt mijn waarschijnlijk belabberde helium theorie:
Dat speciale folie, hoe fijnmazig ook, toch kan helium er doorheen glippen. Helium is zo licht, omdat de moleculen zo dun zijn. Dunner dan de lucht, en zelfs dunner dan dat folie. Als het goed is, kun je er een weekje mee doen, dan moet je em een beetje bijvullen weer. Tenzij je ballon zo groot is, dat je er ballast op moet hangen, dan kun je natuurlijk naarmate het ballast eraf halen.

Maar denk je dat een ballon van 80cm doorsnede (hij is volledig rond in de omtrek), en 80cm hoog, voldoende lift heeft voor zon cradle met apparatuur? Mischien als ik nou es van die 2/3 AA batterijtjes neem, dan gaat ie niet lang mee, maar scheelt toch een boel gewicht.

Zo ik het nu doe, is met 3 standaard futuba servos die gestript zijn van behuizing en gears, en een kleine ontvanger (Daar kan de kap ook nog vanaf), gevoed op 4 AA cells. En de camera natuurlijk. De cam loopt op 8v, dus dat moet ik nog even bekijken hoe en wat.

@Dennis: Bedankt, 3d modeling is mijn 2e hobby. :P

Misschien kun je eens op strandballen jacht. Kun je daar eens wat mee experimenteren. Mijn blimp verliest 3% helium per dag. Dus ik moet af en toe bijvullen.

groet,
Alex

Strandballen? Dat werkt toch nooit joh? :D Das hardstikke zwaar plastic toch? Bovendien issie dan binnen een dag leeg denk ik.

Maargoed, ik heb eventjes wat beter nagedacht over de cradle, en dat leverde het volgende op:

blimp6.jpg

Et donkerblauwe is allemaal balsa, De donkergroene staafjes zijn de AA Batterijtjes, Het lichtblauwe de ontvanger, rood zijn de servomotortjes, lichtgroen zijn de servo printjes. Zwart is natuurlijk de camera.

De inhoud van de helium enveloppe is nu 52.36882797257977639434000742144 liter.

Dat betekend dat de hele blimp maar 58.23 gram mag wegen.

Dat is beslist niet veel, en ik denk niet genoeg voor het gondeltje. En ik denk al helemaal niet met cam erbij.

Ik denk dat een binnhuis blimp dus eigenlijk mission impossible is. Een blimp die klein genoeg is om door een deur te kunnen, en niet te lang is om een beetje te kunnen manouvreren in krappe gangetjes, is denk ik helaas niet mogenlijk.

Grotere blimps kun je heel mooi bouwen, maar dan moet je maar net een ruimte hebben om ermee te kunnen vliegen.

Ach, het was n leuk idee, en ik heb me niet verveeld tijdens het ziek thuis zitten. :)

aaa battrijtjes? wat is dat voor pre-histroy!?
Zoek/lees deze site eens na over lipo wil je?

lipo is denk ik ook geen optie, dr is geen redden aan met zon kleine helium enveloppe. Ik denk dat ie zonder batterij nog maar net blijft zweven.

Van die 58gram gaat de enveloppe zelf nog af, en dan et balsa bakje, dan houd je denk ik amper 20 gram over. hoe moet je daar ooit de hele electronica van doen.

bensu apparatuur gebruiken,en deze ombouwen.
Koop anders zo'n klein bootje,of een tankje,kan 2 motoren aansturen rechts,links,vooruit,achteruit. Sturen is dus,de één vooruit,andere achteruit.. of vooruit,beide motoren dezelfde kant op.
Ja,3 motortjes..., 2 zenders in een bouwen :idea: ¿..
camera voeden met 2x 145 kokam.
De rest voeden op één 340 kokam cel ofzo..
Nouja het zijn maar paar ideetjes....
Bereik kan enorm vergoot worden..
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6514
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=9aefc5af0db05fb1fe427f98eab7a2dd&threadid=84771

Met deze apparatuur,is het 100% mogelijk,om onder de 58 gram te blijven,inclusief camera!(ik heb de camera zelf ook,alleen dan met 800MW zendertje,inplaats van 200,haal de behuizing er eventueel vanaf,scheelt echt een hoop!)

Nouja,het zijn maar paar ideen,

Mvgrt Remy van Wijk

camera zou ik eerst maar weglaten :) Let er wel op dat je goed vermogen hebt op de motoren. Anders kan je niet tegen sturen. Op school hangt ook zo'n heli. Leuk ding, maakt redelijk snelheid. Alleen even sturen is er niet bij. eenmaal snelheid heeft dat ding een remtijd van ruim 10 sec. En dat is lang!!!! Er zitten ook 3 van die mini motoren op. Werkt op 2 aaa cellen.

Nouja... minimotoren van een standaart servo...
vind ze al aardig groot hoor :roll: .. enne,je wilt ook zoveel mogelijk toeren,voor dat formaat,en dat gewicht.. Bij de Bensu autotjes zijnd e motoren even groot,maar zit er echt ontzettend veel verschil in toeren..

Strandballen was een geintje.... wel een optie is van dat warmtefolie wat je over slachtoffers van een ongeluk heen legt ter isolatie.

58 gram redt je niet... je envelope zal groter moeten...

Probleem is dacht ik dat helium niet in kleine hoeveelheden verkrijgbaar is of weet iemand een adresje voor een particulier?
Heb al heel lang een idee voor een minizeppelin van zo'n 65 cm lengte :)
Met microbesturing, drie pagermotors en een 90 mA lipo moet de gondel beneden de 15 gramzijn te krijgen...
Envelop plakken uit stroken mylar, hoe en wat voor een ventiel???
Nu nog helium........

Peter

Back