Blu Baby

• Topicstarter Topicstarter luukieboy2
  • Startdatum Startdatum
L

luukieboy2

Guest
Heey,

In dit topic ga ik onze vorderingen te plaatsten van ons Profielwerkstuk, eveneens hoop ik op wat bijsturing als jullie zien dat wij iets fout doen.

We hebben gekozen voor de Blu Baby omdat hij lekker stabiel vliegt en eenvoudig te maken/repareren is. Het wordt bijna geheel gemaakt van Depron, geen carbon of iets anders in de vleugel. De motor wordt waarschijnlijk aan een stukje balsahout gedraaid. En hierbij mijn eerste vraag, kan ik ook wat anders gebruiken dan Balsa hout? Dit omdat het hier niet dichtbij te halen is en om nou 30 kilometer te moeten rijden voor zo'n klein plaatje.

De set-up die erin komt is als volgt...

Motor --> TowerPro BM2410-9T
Regelaar --> Hobbyking SS Series 18-20A ESC
Prop --> 9*6E
Servo's --> Corona 928BB Servo 2.0kg/ 9g/ 0.13sec
Batterij --> Turnigy 1000mAh 2S 30C Lipo Pack
Zender --> Hobby King 2.4Ghz 4Ch Tx & Rx V2 (Mode 2)

Ook hoop ik op wat adviezen over hoeveel servo's we nu het beste kunnen gebruiken. Dus of alleen het Rudder en de Elevator, of ook de Ailerons?

Tot nu toe hebben we het Depron op maat uitgesneden, nog niks geplakt, en ook nog niet de delen van de Ailerons, Elevator en Rudder uitgesneden. De Ailerons, Rudder en Elevator komen door middel van iets van tape aan het vliegtuig.

Foto's zal ik morgen maken en waarschijnlijk dan ook hierin posten.

Bedank voor het lezen en voor de feedback die jullie ons tot nu toe gegeven hebben.

Luuk

Toch nog een foto, zo willen we hem graag zien...

Uploaded with ImageShack.us

Laatst bewerkt door een moderator:
het spijt me maar geen carbon in de vleugel, als je een bocht maakt bij heeeeeeele lage snelheid knapt je vleugel gewoon in 2.

Welke span gaat hij worden ? Heb je al een zender/lader om alles te besturen of laden ? En voor servo's kan je ook die HXT 900 gebruiken , die corona's zijn goed ik heb ze zelf ook.

Je kan dunne triplex plaat gebruiken voor de motormount.

MvG,

L

Laatst bewerkt:
Heey en bedankt,

Hmm, een beetje verwarrend met dat Carbon. Op deze foto van RCGroups zie ik toch geen carbon? Attachment browser: DSCN0498.JPG by Bob A - RC Groups

Die Corona's gaan we zeker gebruiken, we hebben ze al. Maar we weten niet of het wel verstandig is om gelijk met ailerons te gaan vliegen. Op de Simulator vind ik het wel een stuk beter vliegen eerlijk gezegd.

Een lader voor de batterij hebben we ook al.

Bedankt voor de triplex ik zal eens bij het Techniek lokaal gaan kijken.

Ja inderdaad maar dit is geen ribben bouwvleugel, hiermee heb ik geen ervaring.

Corona's kun je prima gebruiken.
Zorg wel dat het dun triplex is andere gaat het toestel teveel wegen

leuk om te doen voor profielwerkstuk.
Maar mischien kan je beter in plaats van tape voor het bevestigen van de roeren ca scharnieren nemen is denk ik wel beter en zowieso mooier. :rolleyes:

En heb eerlijk gezegd niet veel ervaring met depron maar ik weet haast zeker dat er wel een staafje carbon in moet voor de versteviging.
Maar ik denk dat deze mening snel bijgestaan word door meer vliegers.

veel succes
mvg p@ul

Een staafje carbon kan geen kwaad maar de tekening zelf voorziet zover ik het zie hier niet in. Het gewicht is erg laag en hierdoor zal de vleugel met de aangegeven welving voldoende sterk zijn. Het verbouwen van de vleugel om ailerons te gaan gebruiken kan ik alleen afraden hiervoor moet er meer aangepast worden dan alleen een paar kleppen erin snijden. Zeker bij beperkte bouw/vlieg ervaring kan ik alleen aanraden om alles netjes volgens de tekening te bouwen. Zeker bij dit soort modellen staat of valt het fijne vlieggedrag met het samenspel van laag gewicht en de diverse instelhoeken. Voor je motorspant is het het mooiste om "Hobbie triplex" van de Gamma te gebruiken, 3mm dik en zeer licht.

Bedankt, die aileron laten we dan nog weg. We hebben toch nog genoeg Depron over om 5 vliegtuigen te bouwen :p

De Gamma ligt op de weg naar school, dus daar kijk ik Maandag ook even naar.

Sorry, geen foto's gemaakt. Maandag...

We zijn alweer een heel stuk verder, en hebben vanmiddag geprobeerd alle electronica aan elkaar te bevestigen. Dit leek te lukken, totdat we geen beep-beep uit de motor hoorden komen. We hadden een voltmeter bij de hand, en er kwam precies 7.4volt uit de batterij, maar helaas gaat die niet door de ESC, hij wordt daar tegengehouden. Wel wordt de ESC warm.

De batterij is helemaal opgeladen en ik weet dus niet waar het aan moet liggen? Ook komen er 3 zwarte draadjes uit de ESC die verbonden moeten worden met de motor voor de pulsars. We hebben de motor getest met 7.4 volt, en hij doet het, achja, voor zo'n 5 graden dan, want hij heeft dus geen wisselende polen.

Op de ESC staan dus bij de 3 draadjes A, B en C. We hebben deze alledrie uitgeprobeerd op aanraden van onze leraar, maar niks werkte er kwam gewoon 0,0 volt uit de ESC. Doen we iets fout?

Het calibreren hebben we zo geprobeerd, zender aan, throttle omhoog, motor aan de ESC en die weer aan de Batterij, ESC ook aan de ontvanger. Maar er komen geen beepjes, niks. Wat nu?

Heel erg bedankt,

Ohja, foto's volgen morgen, dat meen ik :p
Als iemand het antwoord weet hoor ik het graag, omdat we er morgen aan willen verder werken.

Motor kun je niet direkt op de accu aansluiten, dit geeft gewoon een nagenoeg volle kortsluiting :oops:
Heb je al geprobeert om de gasknuppel eerst in de stand naar beneden te zetten, plus de trim, voordat je de ontvanger aanzet? Doet hij het nu wel dan moet je het gaskanaal reversen.

We hebben de motor er wel direct opgezet, maar dit kon geen kwaad zei mijn leraar. We hebben er voor gezorgd dat er niet meer dan 7.4 volt door kwam. Toch niet kortsluiting --> Kapot?

Ik zal dit morgen eens proberen op school, Heel erg bedankt,

Nog iets, als ik de batterij in de ontvanger steek, past hij er heel moeilijk in, hij blijft dus zeg maar schuin staan en het lampje blijft knipperen. 1 keer hebben we gehad dat het lampje rood bleef staan, totdat we iets aan het draadje zaten en hij weer begon te knipperen. Hoe moet het nou, moet het lampje blijven branden of knipperen? Heel erg bedankt,

Als de motor door deze aktie is stuk gegaan verwacht ik dat je dit goed kunt ruiken. Spanning meten op de uitgang van de esc lukt ook erg slecht, deze geeft een puls naar de motor en verwacht op een andere draad een spanning terug. Voor de zender, goed de gebruikshanleiding lezen en eerst zorgen dat de zender/ontvanger goed werkt en hierna pas proberen om de motor te laten draaien.

Nou, ik heb het geprobeerd.

Ik heb de batterij aan de ontvanger gedaan, dan de knop met 'bind' om mijn Tx ingedrukt gehouden, aangezet, en die knop in blijven drukken. Helpt niet, soms blijft die aanstaan, dan weer niet.

Hij stond dus een keer aan, ik doe de ESC aan de motor en aan de batterij, en steek hem nu in de ontvanger. Niks, nadaa. Nul komma nul geluid. Geen Beeeeep-beeeeep.

Ik heb dit echt talloze keren geprobeerd, volgens de handleidingen die ik op internet vond en die bij de zender zat. Niks werkte.
:tank: of :help:

Even een upje...

De laatste 2 weken hebben we alles geprobeerd, niks werkte. We hebben verschillende handleidingen nagevolgd, werken allemaal niet. Ik krijg het idee dat er weer iets kapot is.

De batterij laadt niet meer op, waarschijnlijk komt dit doordat een of andere TOA (Technise Onderwijs Assistent) aan de draadjes heeft zitten prutsen. Hij geeft nog wel stroom, maar hij laadt dus niet meer op. De oplader geeft een red flashing light.

Voordat dit was, hebben we alles al een paar keer geprobeerd het werkte niet. We zitten er dus aan te denken om gewoon een nieuwe batterij en een nieuwe ontvanger te kopen. Helaas hebben we niet zo heel lang meer, een paar weekjes. En om nou 3 weken te wachten op een pakketje uit HongKong.

Deze gaan we dus opnieuw bestellen, HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz Receiver 6Ch V2

Het komt van deze zender... HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 4Ch Tx & Rx V2 (Mode 2)

Even een vraagje, welke batterij raadde jullie ons aan? Het wordt een Blu Baby, maar we willen er wel graag een beetje power achter. Ook liever niet dat we hem om de 5 minuten moeten oplaadde.

En is de ontvanger eigenlijk te bestellen ergens in Nederland? Lijkt me niet omdat het van Hobbyking is, maar ik kan het maar beter vragen.

Alvast heel erg bedankt,

Back