Blue Phoenix (bouwverslag!)

Lijkt mij plenty... maar ik wil me hier niet voordoen als een expert hoor...
Bart

Een EON heeft een domping van wel 8 graden. Liever een beetje te veel domping dan een vliegtuig dat zonder drukken overtrekt..!

Arthur

nog een vraagje, met welke lijm kan ik het beste de vleugels (spanten) doen??

en lukt het met mini Servo's?? zijn van Sanwa Eos 091 80152.

Gr

Ik ken die servo's niet, maar over het algemeen geldt:

- de servo's moeten voldoende kracht kunnen leveren

Dit bepaald of de servo's je roeren kunnen laten bewegen, ook onder belasting en ongunstige situaties.
Ik zou niet onder de 1.5 kilo gaan.

- de servo's moeten voldoende robuust zijn

Het manco bij veel goedkope microservo's is dat ze nogal snel een tandje verliezen, bijvoorbeeld bij transportschade of een harde landing.

Oftewel: zijn ze krachtig genoeg, dan kun je ze gebruiken. Zijn ze robuust genoeg, dan blijven ze heel.

Arthur

allrounder_w.l.c. zei:
vw4style zei:
nog een vraagje, met welke lijm kan ik het beste de vleugels (spanten) doen??

gewoon standaard houtlijm wat je bij de hobbyboer (gamma?) kan kopen. Ik heb bison houtlijm gebruikt, plakt helemaal goed ;)

gr niels

Ok hoor ook dat veel mensen Pu-lijm gebruiken( bruislijm ) ??
Maar houtlijm moet wel werken. :wink:

Gr

Die bruislijm is goed voor depron.
Voor een houtbouwzwever kun je beter witte houtlijm gebruiken.
Let wel op dat je niet te veel lijm gebruikt.....dit is namelijk slecht weg te schuren.

Gebruikt er nog wel eens iemand UHU-Hart?
45 jaar geleden was dat DE modelbouwlijm; en ik weet dat het nog steeds bestaat. Als ik weer eens een klassiek houtbouw model maak ga ik dat denk ik toch weer gebruiken.
Hoe komt het dat ik op dit hele forum nergens meer UHU-hart zie noemen?

Bart

Voor die paar dingen die ik nog bouw, gebruik ik ook vaak PU-lijm. Wel aan denken om de lijm met een stukje balsa of spateltje uit te smeren.
Er hoeft maar heel weinig aan, het bruisende effect vult de naden mooi egaal.

Doe dat alleen niet in een koude omgeving, dan bruist de lijm niet mooi uit.
Trouwens de Extra-60 (die al twee jaar vliegklaar in de schuur staat.... :cry: ) heb ik ook met deze lijm in elkaar gezet.

Grtz
Nick

Als je een naad die met PU-lijm is gelijmd tijdelijk afplakt met tape (kan schilderstape zijn) dan bruist de lijm er niet uit. Hoef je het later niet meer weg te schuren of snijden.
Het nadeel van PU-lijm is dat het geen mooi glad oppervlak heeft; als het aan de buitenkant zit moet je het dus later nog afwerken met plamuur of polyester. 2-componentenlijm is mooi glad maar zo'n gedoe om telkens aan te maken; UHU-hart wordt ook knoerdhard, en komt zo uit de tube.
Bart

Ik gebruik ook UHU Hart! Nadeel vindt ik dat als je bv een ribbenvleugel bouwt je folie op de lijm blijft plakken en je hierdoor wel eens beschadigingen krijgt.

Heb maar gewoon houtlijm gehaald, epoxy en seconde lijm heb ik nog. komt wel goed zo! :wink:

Ga dit weekend beginnen en hou jullie op de hoogte.

Gr

Elke lijm heeft zijn voor en nadelen. De een vult beter, de ander is sneller, een derde is elastischer een vierde zwaarder etc.

Ik ga meestal als eerste uit van de passing

Goede of zeer goede passing:
- Dunne secondenlijm capilair in de verbinding laten trekken nadat je het al in elkaar hebt gezet
- Gewone houtlijm
- Middeldikke secondenlijm

Ruime passing
- Dikke secondenlijm
- Gewone witte houtlijm

Slechte passing
- Epoxy
- Opnieuw maken...

Daarnaast:
Uhu Hart laat zich goed vlak schuren op buitennaden, houtlijm minder.
Secondenlijm is op naden lastig weg te schuren

PU lijm (bruislijm) vindt ik zelf niet in een houtbouw model thuishoren (maar ieder zijn smaak).
Ik bouw met houtlijm of met secondenlijm. Plus epoxy op zwaar belaste plaatsen.

Tip:
Voor het capilair lijmen met dunne secondenlijm (dus bij goed sluitende naden, bijvoorbeeld een rib die je op een ligger hebt geplaatst:

- Een flesje goedkope eigenmerk CA van 20 gram
- Een paar cm siliconen modelbouwbrandstofslang
- Een wattenstaafje

Draai het midden van het wattenstaafje boven een vlammetje (kaars). Terwijl je draait trek je hem uit elkaar. In het midden doornsijden en de twee wattenkopjes ook afsnijden.
Je hebt nu twee hele dunne pipetjes. Plaats het stukje slang over de tuit van je secondenlijm. In het andere uiteide je pipetje.

Je kunt nu lijmen door simpelweg het potje om te keren, het dunne puntje langs de naad te halen en de lijm trekt vanzelf uit het potje in de naad. Geen druppels, niet morsen en je flesje raakt ook niet verstopt.

Arthur

Goeie truc.
Zal ik toch nog eens een paar cm brandstofslang moeten kopen...

Tot dusver heb ik bruislijm alleen nog in schuimmodellen gebruikt, maar ik heb in dezen geen principes... het is super om een schuimmodel te repareren.
Wel heb ik een pot bruislijm verdeeld over een aantal gebruikte 20 ml injectiespuiten (de voordelen van een zieke echtgenote...)
Schroefje in de tuit tegen indrogen. Hiermee kan je mooi doseren, het droogt tot dusver niet uit en mocht dat toch gebeuren dan gooi ik maar 1 spuit met lijm weg ipv het hele potje.
(uiteraard zit er geen naald in die spuiten...)

Bart

Zo gister begonnen met het bouwen van de Blue Phoenix.

Ben begonnen met de vleugels, midden stuk links en rechts daarna beide opstaande stukken.

op de foto zie dat ik zal al heb verlijmd.

2004548644382220327_rs.jpg

2004515071194965503_rs.jpg

Even schuren nog

2004593045788550379_rs.jpg

Nu de romp nog!!

hou jullie op de hoogte

Gr

Ben nu met de romp bezig maar zit met een vraag hoe ik het beste de motor + schot (en welke) kan monteren.

Zie foto's hier onder. Alle tips,links, foto's of ideeen welkom!!!!

welke van de 2 kan ik het beste gebruiken??
2005860900067289414_rs.jpg

Kan deze as langer gemaakt worden??
2005886651698360304_rs.jpg

Hier moet hij in komen
2005816601959096190_rs.jpg

2005854093285610455_rs.jpg

Weet je zeker dat die ronde niet bij een ander toestel hoort?

Bart

Hallo vw4style,

Ik zie dat je er geen gras over laat groeien !
Je plakt stevig door.

Ik zou voor die ronde motorspant gaan, dan kun je de neus wat mooier rond schuren zodat de spinner mooi aansluit.

Andere tip : die pennen voor de elastieken hebben wij dwars door de romp gelijmd zodat je van buitenaf bij de eleastieken kunt.
Hopelijk is de foto duidelijk :

Succes met de bouw.

Grtz,
Nick

Back