BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Begonnen met de wand voor de Icehold. Iets anders aangepakt dan de wand naar de ForeCastle.
Eerst een mal gemaakt die onder de dekbalk past:
373 Ice.jpg

Daarna in volgorde:
374 Ice.jpg

-de boven (A) en onder balk (B) op maat gemaakt;
-deze gelijmd op de 3 planken (C) die de doorgang vormen;
-daarop de balken (D) om de doorgang op de planken;
-de schoor balken (E) die de uiteinden van de onder balk (B) naar beneden drukken en de ronding geven die de vloer volgt;
-de schoor balken (F) die de uiteinden van de boven balk (A) naar beneden getrokken houden en zo de ronding onder de dek balk vasthouden.

Omdat alles trekt en draait onder de vingers, alles maar vastgezet tot de lijm droog was.
Toen kwam dit tevoorschijn:
375 Ice.jpg

Eerst maar eens in de romp gezet om te kijken of alles past:
376 Ice.jpg

En met de dek balk erop:
377 Ice.jpg

Oeps ....... Ik zie nu dat het niet goed past. Ik moet het geheel 180 gr draaien. Met de doorgang planken naar de camera gericht. Dombo .......;)
Ik had natuurlijk nieuwe foto's kunnen maken met alles in de juiste positie. Maar je fouten laten zien die je tijdens de bouw maakt .....

Nu kan ik aan de zijkant de balken maken die de ronding van de romp volgen en 'de oren' die ik er later af snij om in het boven deel te lijmen. Net als bij de andere wand.
PS: Wel een beetje een deja-vu met The Lee. Daar had ik ook duw en trekbalken om de rondingen er in te houden.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Dit zijn inderdaad hele constructies in dat scheepje.
Dat ze nog zo snel konden varen met al die betimmering aan boord. :):)

Kon vanmiddag nog wat extra meters maken. De planken aangebracht. De 'knabbel wand' rechts wordt nog wat netter afgewerkt~:
381 Ice.jpg

En de 'nageltjes' aangebracht:
382 Ice.jpg

En dan de volgende stappen:
-schuren;
-beide 'oren' afsnijden;
-lijmen van de 'oren'
-vastzetten van de wand;
-plinten langs de vloer en wand;
-de beplanking voor de opslag van het ijs;
-in de olie zetten.
(En ik zie nu dat ik 1 rij 'nageltjes' ben vergeten.)

Het ijs is ondertussen ook besteld. Op afroep beschikbaar.
Gr. Peter

De IceHold is klaar en het ijs is gelijk geleverd:
383 Ice.jpg

De opslag van het ijs kan aangepast worden aan de hoeveelheid die er nog is. Er kunnen planken uitgenomen die tussende geleiders schuiven.

Aan de zijde van de FishHold is aan de muur een berging voor de planken die niet gebruikt worden:
384 Ice.jpg

Het ijs bestaat uit grote brokken, want die houden de kou langer vast. Als het gebruikt wordt voor de vis te conserveren, dan wordt het kleiner gehakt.

De Bluenose viste voornamelijk op kabeljouw. Voor bepaalde bijvangsten gebruikte men zout om te conserveren.
385 Ice.jpg

2 tonnen met zout zijn met touw aan haken tegen de muur vastgezet.

En de proef op de som: het in en elkaar schuiven van beide delen lukte wederom!
386 Ice.jpg

De beide delen op elkaar. Het linker 'oor' was iets verbogen. Dat zit nu weer goed in lijn.
De dek balken kan ik nog niet plaatsen. Aan de balk die op de wand komt te liggen, moet ik eerst 2 dwarsbalken op maat maken. Die gaan een toegangsluik voor de FishHold dragen.

Als de 1e en 2e laag olie goed is ingetrokken en droog, gaat er nog een 3e laagje overheen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Tja wat moet je hier nog aan toe voegen?? Gewoon met open mond en het kwijl in de mondhoeken toekijken……….

Een woord “GEWELDIG”:thumbsup:
DANKJEWEL .... Henk
Tja wat moet je hier nog aan toe voegen?? Gewoon met open mond en het kwijl in de mondhoeken toekijken……….
Ze staat al aardig in de lijnolie, Koos Een beetje kwijl erop kan geen kwaad .....;)
Dankjewel Tim.
En nu maar steeds het ijs vernieuwen :)
Schitterende details!
De kachel staat al een graadje lager, Sjors. Kan met de huidige gasprijs ook geen kwaad. :)

En de andere hartelijk dank voor het bezoek, meekijken en de 'likes'.
Gr. Peter

Back