BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Na het nodige passen, meten, aanpassen enz .... de 6e wand voor de 3e FishHold geplaatst. Zoals eerder geschreven, moest ik namelijk rekening houden met de lenspompen en de dikte van de mast:
430 3eHold.jpg

Je kan nu om de mast heen lopen en de lenspompen staan straks binnen de planken van de 4e FishHold.

Met de dekbalken op de balkwegers:
431 3eHold.jpg

En alles kan nog steeds in en uit elkaar schuiven.

Ook de 2e nieuwe onder balk aangebracht zodat er nu 2 dubbele liggers zijn waar de dekplanken tussen eindigen:
432 Double.jpg

Even passen in de 'Exploded View':
433 Mast.jpg

Waarbij ik weer tegen de 2 gaten aan keek waar de masten in horen te staan:
434 Mast.jpg

Die worden pas gevuld als beide delen op elkaar zitten, maar dan heb jer er bijna geen zicht op. Dat moet anders kunnen .......

Als je dan al een romp hebt doorgezaagd en een lenspomp, dan kan je net zo goed ook de masten doorzagen. Eerst een testje van wat ik voor ogen had:
435 Mast.jpg

Want de halve wanden hebben knabbel beplanking en een deels zichtbare balk in een technische tekening heeft ook een zig-zag voorwaardelijk einde.

Om de mast straks toch goed te fixeren als ik het staande want aan ga brengen, in de draaibank in de onderzijde van de masten een gat van 2mm geboord:
436 Mast.jpg

Daar gaat straks een pen in van Beuken 2mm.

Na de nodige uurtjes zagen, vijlen, passen, vijlen enz ....
437 Mast.jpg

En als ik de masten uit elkaar haal zijn nu de gaten gevuld:
438 Mast.jpg

Voorlopig staan ze dry-fit op hun plek, want ik weet nog niet waarmee ik de masten ga behandelen.
Ik ben in ieder geval content met deze oplossing.

Dan kan ik deze wand en planken ook weer in de lijnolie zetten.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Mooie oplossing met die masten. Je kan steeds meer details zien wat het geheel ook leerzaam maakt.
Creatief en meesterlijk!
Het is weer verbazingwekkend mooi Peter :wave
Wat een kunstwerk wordt dit zeg. :wave
Toch maar weer een combi-reactie voor deze veelheid aan reacties.
Dank Piet, Stephan, Jean, Koos en Peter.
Ik probeer een beetje “out-of-the-box” the werken met de YQ-kit. Zowel letterlijk als figuurlijk. ;)
En als je eenmaal een bepaald thema of een bepaalde richtingen bent ingeslagen, dan moet je proberen daarop voort te borduren. Gelukkig kan ik met deze ‘trage bouw’ volop nadenken over vervolg stappen en ook nog dingen tussentijds aanpassen. Houdt het wel zo spannend. :)
Gr. Peter

Ik zeg niks, maar vind het mooi werk:)
............ dan zeg ik ook maar niets terug ........ maar schrijf wel ......... Dankjewel Hans.
Je geleverde plankenbuiger doet ook hier zijn werk. Het zijn geen grote stukken maar de gebogen stukjes van de muur frames (ik noem het maar de heupen) die de rondte van de spanten volgen, blijven mooi gebogen in vorm.
Ik moet wel op mijn vingers letten want met ‘balkjes’ van 1x1 mm zitten ze ‘dicht bij het vuur’. M.b.v. van 2 pincetten geeft dit voor mij wel een nieuwe dimensie aan het gebruik daarvan.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Back