BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Ik kwam deze foto nog tegen van de BN-II, recent gemaakt door SoS-member Robin:
895 Ratlines.jpg

Met het draad van Stephan @Stephan Kertész, Serafil 4000 (0,12 mm), en de aanwijzingen van Herman @herby, nog 2 pogingen ondernomen om de weeflijnen met 2 oogsplitsen tussen beide want touwen te knopen:
893 Ratlines.jpg

Na die 2 pogingen het echter opgegeven. Omdat het bevestigen van de 2e oogsplits, die ik maar half kon voorbewerken, eigenlijk niet op een nette manier mogelijk was.
Dus maar op de gewone manier met aan beide zijde een mastworp:
894 Ratlines.jpg

Met iets doorhangende weeflijnen. Gaat goed komen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
De dikte is goed zo te zien. Met mastworpjes is prima op die schaal. Knap als je daar een lus had kunnen maken. Het garen is 120/2 die code staat voor het gewicht over een bepaalde lengte (ingewikkeld verhaal)en de 2 voor het aantal kardelen. Het mastworpje is amper zichtbaar. Dat is mooi.

Benieuwd naar het eindresultaat

Eerst de stuurboord zijde af gemaakt en daarna aan bakboord:
896 Ratlines.jpg

Het gaat me steeds beter af. De iPhone gebruikt nogal een fish-eye perspectief. De horizontale stand van de lijnen vertekend nogal.

In zijn geheel gezien zijn ze nog zichtbaar:
897 Ratlines.jpg

Ben reuze benieuwd hoe deze weeflijnen straks tonen met de dikkere onder want touwen.
Er komt weer aardig routine in het knopen. Eens kijken wat we nu gaan doen, want de blokken liggen nog steeds bij de douane ..... ggggrrrr
Gr. Peter

Peter,
Ik vond het geweldig met je gesproken te hebben over al je schepen en projecten. Een bijzonder leuk gesprek. Je Robert E. Lee was een bijzonder prachtig exemplaar en de bouw ervan nog bijzonderder. Het verhaal achter het maken van de relingen, ongelooflijk gewoon... Zonde dat er iets was afgebroken bij jouw BN, kun je het nog herstellen? Hoe klein en delicaat het allemaal is en zo netjes gebouwd. Je bent een echte meesterbouwer. Respect man!

groet,
Peter

Peter,
Ik vond het geweldig met je gesproken te hebben over al je schepen en projecten. Een bijzonder leuk gesprek. Je Robert E. Lee was een bijzonder prachtig exemplaar en de bouw ervan nog bijzonderder. Het verhaal achter het maken van de relingen, ongelooflijk gewoon... Zonde dat er iets was afgebroken bij jouw BN, kun je het nog herstellen? Hoe klein en delicaat het allemaal is en zo netjes gebouwd. Je bent een echte meesterbouwer. Respect man!
groet,
Peter
Hoi Peter. Eerst dank voor deze mooie woorden.
Relinkjes of snijwerk, het is allemaal een kwestie van uitproberen en zoeken waar je grenzen liggen.
En de afgebroken balkjes van de spantjes is van 1x1 mm. Daar heb ik nog meters van liggen. ;) Ik heb het gewoon net even te pas gemaakt als het in elkaar schuift. En dan zie je er nu net niets van. Dus krijgt het nu iets meer speling.
Gr. Peter

Ik zei toch met een witte achtergrond en gezonde ogen :p:cool:
…… met een goede belichting, een goed scherm bij de lezers en ……… Niet alles heb ik in de hand. :)
En mijn foto-box (doos) is te klein geworden en een beetje vervuild wat eerst de bodem was. Moet maar eens wat anders verzinnen. Op het werk hadden ze daar een mooie tafel voor. Maar dan is het kamertje gelijk vol en kunnen de kastdeuren niet meer open ……. :rolleyes:

Op die schaal moet je ze ook niet goed zien. Hoewel als ik naar de foto's kijk van het grote broertje (eerste post op deze pagina) die je eerder poste zijn ze niet zo dun tov de wandtouwen. Dat is op een 17de eeuwse schip dus anders

Op die schaal moet je ze ook niet goed zien. Hoewel als ik naar de foto's kijk van het grote broertje (eerste post op deze pagina) die je eerder poste zijn ze niet zo dun tov de wandtouwen. Dat is op een 17de eeuwse schip dus anders
Klopt Stephan, maar die foto is van het onder want en van de BNII. Van de originele ga ik de foto’s eerst nog nader bestuderen. Onder worden mijn want touwen 0,45 mm, zoals op de tekeningen van MS vermeld. Daar heb ik nog van liggen van Klaas @k-k en lijkt erg op staal draad. Moet daar nog even bekijken wat netjes wordt qua weeflijnen.
Die onder want touwen ga ik rond de mastkop als test bekleden met jou touw. Ik ga daar binnenkort mee aan de slag.
Gr. Peter

Op een 16de t/m 19de eeuws schip waren alle weeflijnen op alle masten even dik. Misschien heb je iets aan die info
Haha, die schooners is andere koek. Voor een race haalde ze er zelf een hoop weeflijnen vanaf. Vissloepen, motor en ankerwinch en nog meer visserij attributen gingen er vanaf. Vandaar dan je de BN ook in 2 uitvoeringen kan bouwen: als visvaartuig en als racer. Ik denk dat ik er maar een racer van ga maken. Kan ik een hoop er weer afhalen en weglaten :yes:

Aan de slag gegaan met de want touwen / shrouds van de onder mast. Om te kijken of mijn beoogde touw in verhouding is.
Een stuk om de bovenzijde geslagen en geklemd naar beneden laten hangen:
898 Lower Shrouds.jpg

In detail om de mast top:
899 Lower Shrouds.jpg

Bij de onderste witte mast band afgetekend. Tot daar ga ik deze proef het touw bekleden.

Een paar maanden geleden had ik deze 'Serving Machine' (RopeWalk) via Ali gekocht. In elkaar gezet en het touw ingespannen:
900 Serving.jpg

Ik zal binnenkort een review maken met mijn bevindingen.

In detail het beklede touw:
901 Serving.jpg

Zo ziet het er dan uit op de mast top:
902 Serving.jpg

Wat mij betreft geslaagd. Voor de verdere bewerking moet ik toch echt de jufferblokken hebben. Want aan de onderzijde rond de jufferblokken ga ik de touwen ook bekleden. Bij de schooners zelf waren ze daar omwonden met canvas. Dat wil ik na gaan bootsen.
En ik heb nog wat met witte verf bij te tippen op die mast top ....... ;) Maar dat pas als ik daar klaar ben.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Ziet er bekend uit Peter! Mooi resultaat. Geef maar een gil als het zwarte spul out of stock dreigt te raken. Gr. Klaas.

Ziet er bekend uit Peter! Mooi resultaat. Geef maar een gil als het zwarte spul out of stock dreigt te raken. Gr. Klaas.
Dankjewel Klaas. Ik heb nog een paar meter, dus voorlopig nog genoeg. Je kan er mooi strak mee werken. Nog even wachten hoe de verhouding is bij de jufferblokken. Maar ik heb goede hoop.
Gr. Peter

Back