bm 16m2

Dankje voor de tip pendelaar. Ik was inmiddels al een keer bij quartel in Amsterdam. Daar hadden ze prachtig draad, maar de prijs was me iets te hoog. Nu ga ik toch maar voor gewoon enkel ijzerdraad.
Wat betrefd de gipsmal, door iets te agresief gedrag brak de mal, maar wel netjes dus ik heb hem nu gelijmd. Morgen maar weer lood smelten in een blikje boven het kampvuur. Ik zal laten weten of de lijm van de mal hitte bestendig is.
Groeten
Douwey

Een hengelsportwinkel wil ook nog wel eens lukken.

Loop eens binnen bij een las bedrijf. Dun lasdraad is prima als verstaging als je geluk heb hebben zelfs rvs lasdraad. Mischien kost het een biertje gaat immers toch maar om een meter of 2 groet

Ook goedkoop is gewone versnellingskabel van een fiets, heel dun en soepel.
groet, EJZ

In de derde kans is het gelukt om een mooie kiel te gieten. De lijm hield het gelukkig vol. Nog een tip voor opvolgers, lood smelten in een bierblikje kan wel, maar nadeel is dat je blikje ook smelt... Gaten boren in lood blijkt overigens erg lastig omdat de boor continu hartstikke vast loopt. Als laatste ben ik nog bezig om de servo die het roer bediend te verplaatsen zodat hij beter bereikbaar is als ik straks het dek er op heb gelijmd.
Voor de verstagingen heb ik mooi visdraad gekocht.
Iedereen bedankt voor alle tips.
groeten
Douwey

weer terug

Hoi,
Ik ben weer terug van mn stage en kan eindelijk mn bootje afmaken. Inmiddels heb ik de kiel eronder gezet. oorspronkelijk was het idee om alle elektronica onder het voor en achterdek te plaatsen. Helaas brak er een katrolletje af op een plek waar ik niet meer bij kon. Gelukkig kon ik de boel wel weer onder het voordek vandaan halen, maar terugplaatsen lukte helaas niet. Daarom heb ik besloten de zeilservo en de ontvanger maar in de kuip te plaatsen. Voordeel is dat ik er makkelijk bij kan, maar het grootste nadeel is dat ze nu niet meer beschermd zijn tegen water. Nu is mn vraag (beetje lange opbouw realiseer ik me) hoe problematisch dit is. Kan ik veel water verwachten in de kuip? ik heb zelf nog nooit RC gevaren dus ik heb geen idee. Als dit een probleem is, zou het afplakken van de kuip met een stukje spinaker dan afdoende moeten zijn? Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven, voordat ik mn bootje verpest bij de eerste vaart (die duurt nog wel even want ik ga eerst een weekje 1:1 zeilen).Alvast bedankt,
groeten
Douwey

Hij is af!!! Pas de eerste proefvaart gemaakt en hij zeilde prachtig (vond ik dan). Iedereen erg bedankt voor alle tips etc. Ik heb erg veel aan jullie ervaring gehad voor het bouwen van mn eerste bootje. Nu maar eens bedenken wat de volgende gaat worden.

Op zoek naar mooie bouwtekeningen kwam ik zomaar gratis bm bouwtekeningen tegen en nog heel veel meer! Fries Scheepvaartmuseum Heeft iemand een idee hoe je de tekeningen het makkelijkst in het beste formaat op kan slaan? Ik kom niet verder daan heel vaak print screen en dan alles aan elkaar plakken in paint, maar dat kan vast beter...

Laatst bewerkt:
Back