BMI 450: accu problemen & alarm...

• Topicstarter Topicstarter TomDierickx
  • Startdatum Startdatum
T

TomDierickx

Guest
Beste,

Enkele dagen geleden heb ik me een BMI 450 gekocht. Dit is m'n eerste modelbouwhelikopter. Ik ben reeds enkele malen moeten teruggaan naar de winkel. Telkens bleek de accu teveel ontladen. Toch blijf ik maar in de problemen geraken. Hieronder enkele korte vraagjes:

a) Hoe kan je nu juist zien wanneer je moet stoppen met vliegen opdat de accu terug kan opladen.

b) Bij het aansluiten van de accu gaat er een soort alarm af in de heli. Soms is dit maar een welkomsgeluidje, waarna ik direct kan beginnen vliegen, maar nu blijft dit maar piepen. Ik kan m'n servo's sturen, maar de motor wilt niet starten. Heeft dit te maken met een lage accu-spanning. Ik heb de pech dat onze multimeter in ons vakantiehuisje aan zee ligt. Ik heb dus de spanning nog niet kunnen meten.

Ik sta open voor alle suggesties!

Met dank

Tom Dierickx

Hoi Tom,

Om dit goed in de gaten te kunnen houden moet je weten wat je verbruikt hebt tijdens een vlucht.
Dat gaat eigenlijk alleen maar goed met een goede lader waar je het verbruik op af kan lezen.
Als je een lipo koopt met een capaciteit van 2200 Mah, dan mag je theoretisch 80% van die 2200 Mah verbruiken tijdens een vlucht.
Dus: 2200 x 0,8 = 1760 Mah
Ga je de lipo opnieuw opladen na een vlucht dan kijk je op het venster hoeveel Mah je er terug in laad.
Is dit getal hoger dan Cap. x 0,8 dan moet je voortaan minder lang vliegen, is het lager dan kan je iets langer doorgaan.
Ik begin met een nieuwe lipo meestal met 4 minuten vliegen, ik stel dat in op het tijdalarm van mijn zender (kan ook met een digitale kookwekker of iets dergelijks) en kijk dan wat ik terug moet laden.
Vervolgens voer ik de vliegtijd op tot ik aan de 80% zit, en dat is dan mijn vliegtijd.
Verder kijk ik altijd na het laden wat mijn verbruik is geweest.
Naarmate je beter gaat vliegen wordt dat verbruik ook iets anders, en om de lipo's gewoon in de gaten te houden.

Wat betreft het piepje heb ik geen idee wat voor alarm dat is...
Maar je moet zowiezo na iedere vlucht, ook al was hij maar een paar minuten lang, je lipo's opnieuw laden.
Altijd van start gaan met een volle lipo, niet half leegvliegen en de volgende dag het restje ofzo...

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Eric

denk dat het piepje kan zijn dat je regelaar wil weten wat volgas en geen gas is... Klinkt gek, ik heb een paar goedkope chinese regelaars en elke keer als ik mijn batt. aansluit piept ie zoals jij beschrijft. Ik moet dan even volgas geven, dan weer knuppel naar beneden en dan weet de regelaar wat de "range" is van je zender. probeer maar.

Beste,

Bij het aansluiten van de accu gaat er een soort alarm af in de heli. Soms is dit maar een welkomsgeluidje, waarna ik direct kan beginnen vliegen, maar nu blijft dit maar piepen. Ik kan m'n servo's sturen, maar de motor wilt niet starten. Heeft dit te maken met een lage accu-spanning. Ik heb de pech dat onze multimeter in ons vakantiehuisje aan zee ligt. Ik heb dus de spanning nog niet kunnen meten.

Tom Dierickx

Hoi, Tom,
dat piepen van jou esc, betekent dat je in het programeer module zit. Je hebt kennelijk per ongeluk de throttle knuppel niet helemaal op de laagste stand gezet toen je de accuu aansloot.
Je moet dus de esc op nieuw programmeren als dat weer doet.

Back