BMI Arrow ESC

Gisteren mijn BMI Arrow de maiden gegeven, begon goed effe wennen natuurlijk gezien ik nooit eerder live gevlogen had alleen op de sim.

Maar na een half rondje gaf de motor en soort van hik, draaide daarna weer verder. Gezien ik al eerder bij testen van de alle elektronica de ESC rook, vertrouwde ik het niet en heb meteen de landing ingezet, wat ik dus ook nog nooit gedaan had. Maar goed alles heelhuids terug, maar bij controle van ESC rook deze toch weer naar verbrande elektronica.

De vraag is eigenlijk, ruikt een ESC altijd een beetje, kan me voorstellen dat deze altijd warm wordt, en dat je de elektronica van de ESC een beetje gaat ruiken.

Zou er nog een andere oorzaak kunnen zijn voor de storing, in hoeverre is alles gevoelig voor storing van buitenaf. Ik gebruik een HK setje op 2,4 Mhz. Ik weet dat dit niet de meest kwalitatieve zenders en ontvangers zijn, maar gezien ik net begin vond ik dit een mooie instapper, zonder meteen ruzie thuis te krijgen. :wink:

Ik ga zoiezo de ESC vervangen en heb nu de H-KING 35A Fixed Wing Brushless Speed Controller op het oog.
Deze ESC wordt omschreven als een dedicated ESC voor vliegtuigen. Wat zou het verschil zijn tussen deze en een algemene ESC. I er voordeel te halen om bovenstaande ESC te kiezen. :confused:

Ik weet niet of er andere merken zijn die dedicated ESC voor vliegtuigen hebben, en of er ervaring mee is.

Graag jullie advies.....

Laatst bewerkt:
Als je een ESC ruikt gaat er iets verkeert en trekt de motor te veel stroom .

Al gemeten ?

Geef eens door wat er nu precies aan setup gebruikt word.

Mvg Johan

Bedankt voor de snelle reactie :thumbsup: , misschien wel handig, wat extra info.

Het gaat om een BMI Arrow,
Met een BMI Arrow ESC 20A, aangesloten daarop zit een brushless 2200Kv Spitz motor, ook van BMI. Dit alles gevoed door een Turnigy 2200 3S 20C Lipo pack. Op de motor zit een 4,5x4,5 prop.

De motor, ESC en prop zaten bij het bij de arrow als 1 pakket.... Verder zijn er nog geen wijzigen gedaan aan motor, prop of enig andere onderdelen... Het enige waar twijfel over bestaat is of de prop op de juiste manier gemonteerd zit. Ik heb uiteraard de draai richting gecontroleerd en heb gecheckt of de prop blaast. De Arrow heeft een duwprop opstelling, misschien even handig om te weten.

Trouwens wat er kapot is dat weet ik nu, ik heb mijn ESC opengemaakt, en dit kwam er tevoorschijn

Arrow%20burned%20ESC.JPG

Laatst bewerkt:
Ik zeg zo wie zo nieuwe ECS kopen (goeie) en deze terug sturen voor garantie, want die kan natuurlijk niet met een nieuwe standaard set-up.

Nice maiden met windkracht 4 (was er bij ;))

... Het enige waar twijfel over bestaat is of de prop op de juiste manier gemonteerd zit ...
Voor de blaasrichting maakt het niet uit hoe je een prop monteert, hij zal altijd in dezelfde richting blazen. Pak maar een stuk schroefdraad en draai die om. Het geeft wel een enorm verschil in effectiviteit, de hoeveelheid 'blaas': de gekromde kant van de propellerbladen moet in de vliegrichting wijzen, de vlakke achterkant moet achteren wijzen.

Een propellerblad 'is' een vleugel en heeft dus ook een welving/kromming.

Back