bmw oracle beter laten zeilen.

hoi allemaal,

ik heb een bmw oracle zeil bootje van 80 cm.
maar ik wil graag even kijken of er nog dingen zijn waardoor hij beter gaat varen.
als ik ga zeilen dan trekt hij het zeil niet helemaal in, ik heb naar de oorzaak gezocht maar kon het niet vinden.:confused: sturen enzo doet hij wel goed alleen bij windkracht 1-2 trekt hij het zeil al niet meer goed aan.:snipersmile:
ligt dit aan de servo die erin ligt?

de setup die erin LAG. hij is een keer onder water gezeilt en toen zijn deze servo's kapot gegaan.
wat er eerst in lag

- stuurservo = perfex kyosho KS 101
- zeilservo = perfex kyosho KS 101
- ontvanger = perfex kyosho AM 2Ch Receiver KR-1N

wat er nu in ligt.

- stuurservo = graupner JR C 508
- zeilservo = Futaba s3003
- ontvanger = Futaba FP 122

hij trekt met deze zeilservo het zeil niet goed aan bij een zacht windje. en al helemaal niet bij een harde wind.

gr Henk-Jab en alvast bedankt.

Als je een foto of een schets van je schootvoering hebt kunnen we je mischien helpen.
Servo kan te zwak zijn, lijn te veel rek of te veel vrijving

Tja, 80 cm.
Net op het randje wat ongeveer toelaatbaar is voor een normale servo.
Wellicht kun je een zeilservo of een zeilwinch kwijt.
Gooi dat maar een in google en dan zie je zo ongeveer wat mogelijk is.
Bij een zeilwinch moet je wel rekening houden met een andere opstelling mbt de lijnen die lopen in of op de boot.

Pendelaar

ik heb maar even een word bestand getekend omdat de foto's niet lukte.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Er van uit gaan dat je arm op je servo overeen komt met wat ik in MM RG of Saphir vaar,
de wrijving niet groter is dan bij mij, verwacht ik dat je servo aan de zwakke kant is.
Gaat bij jou de schoot direct van de arm naar de zeilen of is er op de servoarm nog een `umlenk`blokje. (schoot in boot vast en via blokje op servoarm naar buiten).

Futaba 3003 heeft meen ik een moment van ca 30 35 Ncm

MM de toerboot met standaard servo, mijn wedstrijdboot 60Ncm servo, zodat ook met veel wind de boel nog aangetrokken kan worden.
In mijn RG, 65 cm boot en 22,5 dm² zeil vaar ik met 60 Ncm zonder problemen
Saphir 90 cm boot en ? dm² zeil heb ik 90 Ncm en na met veel wind gezeild te hebben fok en groot apart gezet met 90 Ncm op het grootzeil en 60 Ncm op de fok.

eindelijk foto's geuplaud. :p

hier komt de schoot voor het grootzeil uit.
full

zender

full

complete bootje ( jaja je geloofd het nooit. hij zat in elkaar.)

full

hier komt de schoot voor de fok uit.
full

stuurservo + katrol

full

stuurservo

full

grootzeil + fok

full

Laatst bewerkt door een moderator:
de S3003 is een standaard servo, allicht ben je beter af met een sterker exemplaar, bvb een futaba S3305 of hitec 645MG

kan ik ook een 2e servo inbouwen voor de fok en dan die 4 draden met elkaar verbinden en dan in de ontvanger doen?? dat 2 servo's 1 voor de fok en 1 voor het grootzeil? dat ze samen werken op 1 kanaal??

gr

kan ik ook een 2e servo inbouwen voor de fok en dan die 4 draden met elkaar verbinden en dan in de ontvanger doen?? dat 2 servo's 1 voor de fok en 1 voor het grootzeil? dat ze samen werken op 1 kanaal??

gr

Is geen slim plan. Of je moet de lijnen EXACT (op de millimeter nauwkeurig!!) zo afgetrimd hebben dat ze gelijk lopen. En dat gaat je waarschijnlijk niet lukken...
Ik heb dit bootje zelf ook gehad; ja, de standaard servo is te zwak voor de zeiltjes. Beter is een sterkere servo te plaatsen in "standaard behuizing".
Daarvoor moet je de sites van Futaba of Graupner even raadplegen.

Overigens is dit scheepje een "licht weer zeiler". Met meer dan windkracht 2 zou ik er niet mee op het water gaan; ze ligt dan het grootste deel van de tijd plat. Bovendien is de sluiting van de luiken niet geheel en al waterbestendig. En als je een bemanning op het dek hebt staan (die werd bij de RTR-boot standaard zo geleverd) haal die er meteen af. De grootschoot grijpt nogal eens de nek van een bemanningslid en blijft zo hangen... Of het bemanningslid in kwestie wordt onthoofd... Ook geen prettig gezicht.

Kortom: een leuk bootje voor een zwak windje, en mooi voor op de kast, maar met een Micro Magic vaar je (met twee vingers in de neus, de handen op de rug en een zware van Nelle tussen de lippen) dit scheepje totaal zoek.

Ik heb ook een kyosho bmw-oracle, het enige grote probleem wat ik tot nu toe heb gehad is dat de stuurservo achter een snoertje bleef hangen waardoor die een flink stuk uit de kant driftig rondjes bleef draaien waardoor ik er met een 1:1 boot achteraan kon. Met een stukje plakband was dat snel verholpen :)

Het is een lichtweer zeilboot met de standaard zeilen en de gebrekkige afdichting van het voorste dekluik. Behalve met de verstaging en schoten valt er weinig te trimmen. (en de splitsing van de schoten is bij mijn exemplaar nogal vreemd uitgevoerd)

Bij mij krijgt de originele zeilservo de zeilen alleen niet meer dicht als de accu's bijna leeg zijn (4x2500mAh sanyo) maar ik zeil er dan ook niet met "zwaar" weer mee.

Veel info en alternatieve zeilgarderobe is hier Americas Cup sailing yacht models te vinden.

(Ik ben nu met een mm bezig, die kunnen meer hebben ;) )

okj,
alleen het probleem is dat hij het bij zacht weer ook doet.
ik denk dat ik een 2e servo inbouw met een Y kabel ertussen en dan naar de ontvanger. prijs voor een Y kabel valt wel mee 10 euro..
en dan dat iedere zeil een eigen servo krijgt.

gr

Hallo Henk-Jan,

Gelukkig ben je helemaal niet eigenwijs en neem je de adviezen van ervaren rc-zeilers ter harte.

Anders had je straks met een boot met twee zeilservo's gezeten, waar helemaal niet mee te zeilen zou zijn...

Twee zeilservo's heeft alleen zin, als je ze ook apart kunt aansturen, dit vereist nogal wat gewenning bij het varen, omdat je een extra handeling erbij krijgt.

Boven windkracht twee kun je dit gebakje beter op de kast laten staan.

Groeten, Jan.

Waarom heet het gebakje !! iedereen z`n boot groot of klein , lelijk of mooi , gaat naar z`n eigen geld en gedrag te werk , ik vind dat je ieder die deze hobby heeft ,doet niet ff af kunt doen , mischien weet hij het zelf wel wanneer er gevaren kan worden met dit schip , en trouwens dat met Y kabel en twee servo`s op 1 kanaal is nog niet zo gek kan best alleen de ontvanger batt iets groter nemen meer amp , en haal bij een hengelsport zaak iets dunnere touw (karper) kan ook de weerstand in de uitlopen verminderen .

sucses

gr Rexonamen

of kijk hier eens .kan voor meer mensen de oplossing zijn voor dit ;onderaan deze pagina staan een paar zeilwinches, die erg goed hun best doen en veel omwentelingen hebben , (ervaring)
http://www.r2hobbies.com/eng/products.php?cat=252

Laatst bewerkt:
waarom ik voor een 2e servo koos is omdat ik nog een servo heb liggen.
een Y kabel kost ongeveer 10 euro.
of alles eruit halen en er een zeilwinch ingooien van 30 tot 50 euro. aangezien het een bootje is waarmee je niet met wat hardere wind zeilt is het dus onnodig om 40 tot 50 euro uit te geven terwijl ik voor 10 euro kan zorgen dat hij wat beter zeilt met 2 servo's.
corrigeer me als ik het fout heb.

gr Henk-Jan

Hallo Henk Jan,

Als je het antwoord van Roel gelezen hebt, dan weet je dat je problemen kunt verwachten.
Koop je een servo zoals die uit mijn link, dan moet dat voldoende zijn.

Controleer vooral je lijnen op (zeer) licht lopen, ook onder last.
Vervang ze desnoods door dunnere en lichtere lijn en kijk goed of de lijnen bij de dekdoorvoeren geen groeven in het plastic hebben gevreten, dat kan enorm klemmen.

Groeten, Jan.

hoi jan.

okj, ik ga de lijnen eerst even controleren want het kan best dat deze klemmen.
bedankt voor het advies.

gr Henk-Jan

hoi,

ik heb de lijnen gecontroleerd en de schoot van het grootzeil is gerafeld. hoe kan ik dit verhelpen dat ze soepeler lopen??

gr Henk-Jan

HJ: Controleer wat de oorzaak van het rafelen is.
Vaak is dat de doorvoer door het dek. De combinatie ABS / nylon draad is vaak een slechte.

Wat ik altijd doe bij doorvoeren waar een draad een hoek maakt:
Een stukje messing buis aan beide zijden voorzien van zo'n messing ringetje. (Waarmee je je servo's vastzet.)
Eerst het onderste ringetje plaatsen en solderen, dan het messing buisje in de boot lijmen, en dan het bovenste ringetje plaatsen. Solderen wordt dan een risico (warmteoverdracht op je ABS boot) dus de bovenste voorzie ik altijd van een miniscuul dropje 2 componentenlijm.
Het boven de boot uitstekende deel altijd een cm boven dek uit laten steken i.v.m. water over het dek.

Overal waar de schoten in de boot een scherpe hoek maken:
laat die hoek geleidelijk lopen! Eventueel geleiden met een gebogen messing buisje (voorzien van dezelfde ringetjes als boven) en door een aantal messing oogjes (gebogen stukje stang) laten lopen.
Het "lopend want" moet dusdanig licht lopen dat, als je tegen je zeil blaast, de giek compleet uitzwaait, zonder obstructie.

Verder nog een paar tips:
- het voorste dekluik goed waterdicht maken! Desnoods afplakken als je gaat varen. Graupner heeft daar mooie doorzichtig tape voor.
- Het luik met de lieren zelf opnieuw maken, maar dan helemaal kaal. Dat zet je erop als je gaat varen. De schoten willen de lieren nog wel eens meenemen...

Laatst bewerkt:
Back