Hoi John,
Ik heb dit draadje een aantal maal aandachtig doorgelezen en liep tegen een aantal vragen aan:
Bij gelijk gebleven schootuitslag en roeruitslag:
- loeft je boot dan op =boot draait (met de boeg) naar de wind toe (=loefgierig)? of
- valt je boot af =boot draait (met boeg) van de wind af (=lijgierig)?
Bij een windvlaag blaast deze in de zeilen, de boeg wil dan wegdraaien van de wind, dus moet je je schoten vieren om de wind in de zeilen te houden.
Lijgierig dus ?
Als je boot lijgierig is en dus "afvalt" (= meer van de wind af draait), dan zouden de zeilen -bij gelijk gebleven schootuitslag- juist teveel wind gaan vangen. Je viert dan inderdaad wel je schoten maar dat is om weer een optimale stand van je zeilen t.o.v. de wind te krijgen en niet om je zeilen meer wind te laten vangen.
Ik heb het draaipunt van de fokkeboom iets meer naar het midden gezet, en ik heb het idee dat dit wel iets heeft geholpen, maar nog steeds blijft het sheepje leigierig blijft.
Heb je het punt waar het lijntje -dat van je dek naar je fokkeboom loopt- dus meer naar achteren op je fokkeboom gezet?
In dat geval is je fok (als geheel) dus meer naar voren gekomen en zou je schip juist meer lijgierig moeten zijn geworden.
Toch zeg je dat het "iets heeft geholpen".
Je schip was dus loefgierig i.p.v. lijgierig??
Indien het lijntje nog steeds op dezelfde plaats op de fokkeboom zit, maar je hebt het punt waar dit lijntje aan het dek vast zit meer naar achteren verplaatst, dan is de fok als geheel, meer naar achteren gekomen en zou je schip iets loefgieriger zijn geworden.
Zou je, voor goede hulp, nog eens precies kunnen vertellen wat er nou gebeurt in een vlaag, -bij gelijk gebleven schoot en roeruitslag- ?
Vriendelijke groet,
JP
PS: Je kan heel gemakkelijk expirimenteren met loef- en lijgierigheid door een redelijk gewichtje (tijdelijk) achter- of voorop je boot te plakken.
Als je het gewicht achterop plakt, komt je boot meer achterover te liggen. Het gevolg is dat het zeilpunt (= het punt waar theoretisch de kracht in je zeil aangrijpt) meer naar achteren komt te liggen
EN
je lateraalpunt (= het punt waar de krachten op je onderwaterschip aangrijpen) meer naar voren komt te liggen.
Het gevolg: je schip wordt loefgieriger.
En omgekeert: wanneer je het gewicht voorop plakt:
Je schip wordt lijgieriger.

Wij stuurden een 1:1 zeilboot (met vastgezet roer en schoten) door met de bemanning meer naar voren of naar achteren te lopen.