Boegschroef.

Mede bouwers, een vraag, ik wil een boegschroef plaatsen maar heb niet de ruimte voorin de boot,kan ik hem ook een stukje terug plaatsen,
dus voor de boeg,de boot is 1 meter lang,heb ik dan het zelfde effect???

En ik wilde alleen met motor en boegschroef varen(geen roer),
geef eens jullie mening.

Alvast bedankt Theo.:confused:

Beste Theo,

Een boegschroef is geen vervanging voor een roer. Een boegschroef werkt alleen effectief als het schip weinig of geen vaart maakt. Als je je boegschroef verder van de boeg plaatst, zal ze eerder als effect hebben dat je schip zijdelings verplaatst wordt dan dat er een richtingsverandering optreedt. Dus hoe dichter bij de boeg, hoe effectiever. Als je schip vaart maakt zal de stroming voor de openingen van je boegschroef ervoor zorgen dat deze schroef geen effect meer heeft. Om tijdens de vaart van richting te veranderen heb je of een roer nodig, of bij een tweemotorig schip de mogelijkheid om je schroeven tegengesteld te laten werken. Dus een schroef vooruit de andere achteruit.
Groetjes, Jos

boegschroef

Een boegschroef wordt vrijwel uitsluitend gebruikt voor het manoevreren en aanmeren van een schip,niet voor de besturing.
vr.gr.adrie

Laatst bewerkt:
Ik moet me bij de vorige schrijvers aansluiten.
Boegschroef heeft geen zin bij wat hogere snelheden. Ik heb de Jules Verne gebouwd, inclusief boegschroef; als je sneller voer dan stapvoets had hij geen effect meer, behalve lucht van stuur- naar bakboord pompen of vice versa.
Als "roer" is een boegschroef waardeloos.
En ja, hoe verder hij naar voren zit, hoe beter hij zal werken, maar... hij moet ook diep genoeg zitten! Als een boegschroef te weinig water boven zich heeft zal hij een "kuil" in het water zuigen en ook alleen maar lucht verpompen. Ook als het model stil ligt.

Dus:
* Niet gebruiken bij hogere snelheden
* Zo ver als mogelijk naar voren inbouwen
* Zo diep mogelijk inbouwen

Ik moet me bij de vorige schrijvers aansluiten.
Boegschroef heeft geen zin bij wat hogere snelheden. Ik heb de Jules Verne gebouwd, inclusief boegschroef; als je sneller voer dan stapvoets had hij geen effect meer, behalve lucht van stuur- naar bakboord pompen of vice versa.
Als "roer" is een boegschroef waardeloos.
En ja, hoe verder hij naar voren zit, hoe beter hij zal werken, maar... hij moet ook diep genoeg zitten! Als een boegschroef te weinig water boven zich heeft zal hij een "kuil" in het water zuigen en ook alleen maar lucht verpompen. Ook als het model stil ligt.

Dus:
* Niet gebruiken bij hogere snelheden
* Zo ver als mogelijk naar voren inbouwen
* Zo diep mogelijk inbouwen

Heren, bedankt voor jullie advies, ik heb er geen ervaring mee, maar ik zie er toch maar vanaf, dit zou de eerste boegschroef zijn, maar het effect
is weinig,toch maar een roer plaatsen,
bedankt Theo.

hallo

ik heb in de zinnia een boeg schroef die het wel doet tijdens het varen
en ik trek aan de zijkant geen kuil en verplaats geen lucht

de reden is dat ik het water langs onder aan zuig
en het links rechts uit stromen regel ik doormiddel van een roertje IN de straal buis

een speed motor en een speed schroef die steeds indezelfde richting hoeft te draaien pompen het water naar voor waar na het roertje de richting bepaald langs waar het uit stroomt

de motor draait steeds volle gas de dosering regel ik met dat roertje

benodig heden 2 X T stuk in pvc en een paar stukjes buis
een water dichte doorvoer en een asje om het roer op te bevestigen
1 servo die de motor aan zet en tegelijk het roertje bedient

groetjes raf

En in het echt varen ze daar ook wel mee hoor !!
Het zogenaamde verhalen.
Van een paar meter voor of achteruit.
Zonder de hoofdmotor te gebruiken
Bijv voor of tijdens het laden of lossen
mvg
Frederik:D

En in het echt varen ze daar ook wel mee hoor !!
Het zogenaamde verhalen.
Van een paar meter voor of achteruit.
Zonder de hoofdmotor te gebruiken
Bijv voor of tijdens het laden of lossen
mvg
Frederik:D

Alleen binnenvaart (en sommige kleine coasters) die beschikken over een 360 graden boegschroef. Die werken een beetje volgens het bovenbeschreven systeem van onder aanzuigen en dan in de richting weg pompen waar je het hebben wil.

'gewone' zeeschepen kunnen er echt alleen maar mee draaien, vooruitvarend tot een knoop of 3, achteruit ietsje meer.

Groeten

Justus

2 jaar geleden had ik de kans om mee te varen.
Test van nieuw binnenschip 110 m met een 360 ° boegschroef 450 pk, liep 10 km/u alleen op boegschroef, geladen met 3300 ton ijzererts :)

Back