Boeing 727-200 1/16 Norbert Rauch

Beste bouwers,

Vorig weekend even richting Norbert Rauch gereden, net over de grens bij Venlo, om de glasvezel onderdelen en schuimkernen op te halen van zijn Boeing 727-200 schaal 1/16:

Span 2,06m
Lengte 2,92m
Streefgewicht 9 a 10kg
3 x 70mm EDF Hacker Stream-Fan 70 3400KV
3x 5S SLS 5000mAh 30C/60C (als dat maar niet te zwaar gaat zijn...)

Bouwmethode zal de klassieke balsa over schuimkern zijn met een 25g glasmat. Deelbare vleugel voor transport. Vaste en volledig beweegbare stabilizer/elevator op een sterke servo in de staart. 2 fowler flaps per vleugel maar zonder slats of LE flaps, die zijn me iets te complex. :hammer:
3x 70mm EDF units omdat ik binnen de cowling limieten moet blijven van de buitenste pylons en toch graag aan 2/3 thrust to weight ratio kom om vlot te starten op een grasveld. Motor 3 in de staart zou een 90mm unit kunnen zijn maar dan moet je weer rekening gaan houden met het verschil in amperage/ontladen van je lipo. Ik hou het dus simpel en onafhankelijk van elkaar. Elke motor zen eigen ESC en lipo, zo kan er een uitvallen zonder dat het effect heeft op de rest.
Ben er helemaal nog niet uit in welke kleuren hij gaat komen maar in ieder geval een met winglets. Suggesties zijn zeker welkom! :thumbsup:

http://rauch-airliner.com/B727E.htm

727bau1.jpg
727bau2.jpg
727bau3.jpg
TeilesatzB727+B.jpg
IMG_3922.JPG


Tot binnenkort!

Jan
 
Laatst bewerkt:
Het is onvermijdelijk als lijnpiloot zijnde om geen Boeing in je eigen vliegstal te hebben staan nietwaar?

Hopelijk heb je meer verstand van vliegen . . . :hammer:

(Geintje!!!)

(Ik snap wel wat je bedoelt, maar dat staat er niet . . .)

Succes met de bouw, ben benieuwd! :thumbsup:


jan.
 
Ik ben nieuw in de "balsa op schuimkern" wereld. Heb men onderzoek uiteraard al gedaan hier op het forum en elder en kom meerdere opties tegen... Wat is voor jullie de ideal lijm hiervoor zonder vacuüm? Epoxy, een PU lijm zoals Pattex houtlijm PU construct/Bison constructielijm of gewoonweg een witte houtlijm...
 
In het verleden heb ik daar textiellijm voor gebruikt. Dat is een witte contactlijm op basis van latex. Op beide te verlijmen delen aanbrengen laten drogen en dan de delen samenvoegen. Werkt gemakkelijk omdat persen of vacuüm niet nodig is. De lijm werd toen geleverd in blikken. Zie nu op het Internet alleen kleine verpakkingen.
 
Goede tip, dan kan je af en toe eens kijken of je het goed hebt gedaan.
Mooi project, succes met bouwen.
 
Ik heb ook alle soorten lijm al geprobeerd.
Melklijm, PU lijm en lamineer-epoxy.
Het best vond ik het gaan met epoxy met een klein beetje bruismiddel erin.
Dat word stukken stijver en harder dan alle andere lijmen.
En het hoeft niet onder vacuum, gewoon de vleugels met beplanking in de boven en onderschaal leggen, een paar straattegels erop en 24 uur wachten.

Leuk project!

GJ
 
Nog een tip: ik weet dat epoxy en pu-lijm goed werken, zoals GJ hierboven al typte.

Wat niet werkt: witte houtlijm :frustie:

1k0.jpg


Ik was bezig met een paar vleugels, maar nadat ik (alleen) de onderkant op de kernen had gelijmd, en nadat alles gedroogd was (in de schalen, met gewicht er op), bleken ze zo krom als een hoepel.... :hammer:

1k0.jpg


Geen zorgen, ik heb alles netjes opgeruimd (in de oTTo) :mad:

:beer:
 
Nog een tip: ik weet dat epoxy en pu-lijm goed werken, zoals GJ hierboven al typte.

Wat niet werkt: witte houtlijm :frustie:

Ik was bezig met een paar vleugels, maar nadat ik (alleen) de onderkant op de kernen had gelijmd, en nadat alles gedroogd was (in de schalen, met gewicht er op), bleken ze zo krom als een hoepel.... :hammer:

:beer:

Kwam dit omdat je maar 1 kant had gelijmd?
 
Dergelijke schuimconstructies lijm ik altijd met lamineer epoxy, Wordt stevig, net als GJVO al heeft gezegd.
De hoeveelheid lijm is echter zeer belangrijk, niet te veel dan wordt het loodzwaar !
Normaliter gebruik ik 50 gram per vleugelhelft voor een F3A model van 2 meter spanwijdte. Dit is dus 50 gram lijm voor de onder en bovenkant, is meer dan ruim voldoende.
Eventueel het balsa van tevoren heel licht inspuiten met blanke lak (haarlak) of spanlak. Dit om te voorkomen dat het balsa de lamineer epoxy opzuigt. Werk je echter vlot dan kan de lak achterwege blijven.
De lamineer epoxy aanbrengen op het balsa en verdelen met een (schuim) rollertje. Het balsa op het schuim plaatsen in de schalen en 24 uur aandrukken met een paar stoeptegels. Indien de lamineer epoxy niet dun genoeg is kan deze verdund worden met alcohol.

Houtlijm kan niet. Houtlijm droogt uit door vocht uit de lucht. Er kan geen lucht bij in het midden van de vleugel, daardoor droogt de lijm in het midden niet en aan de randen wel. Gevolg is dat de vleugel krom trekt.
Vroeger werd "melklijm" gebruikt, niet doen, wordt loodzwaar.

Succes met bouwen, is een mooi en interessant model.

Arnoud.
 
Wat is dan exact "epoxy met een beetje PU-lijm"...?

Waar staat dat?
Er staat door mij geschreven, epoxy met een beetje bruismiddel.
En dat is geen PU maar echt bruismiddel voor epoxyhars.
Het schuimmiddel zorgt ervoor dat het ook in de poriën van het schuim trekt.

Het balsa bewerkte ik altijd met cellulose, dus stijfsel.
Het te lijmen oppervlak met een kwast insmeren met stijfsel en dan laten drogen.
De epoxy kan er dan nog amper intrekken.
Dit heb ik voor het eerst bij mallenbouw gedaan omdat het balsa anders het laminaat leegzoog.
Als je er 49 grams weefsel onder aanbrengt dan kan je dat het beste doen onder een hoek van 45 graden, dan word de vleugel torsiestijf.
Weefsel op het schuim leggen, met een (oude) creditcard de epoxy aanbrengen.
49 grams weefsel heeft ook maar 49 gram epoxy nodig per vierkante meter.
Als je het met een rollertje zou doen dan ben je het overzicht kwijt, er verdwijnt heel veel epoxy in een rollertje en bij mallenbouw sluit je ook heel veel lucht in.
Dus dan eventueel een kwast gebruiken, dat werkt preciezer dan een rollertje en sluit amper lucht in.

Na het aanbrengen van de epoxy rustig het balsa (met de bewerkte kant) op de epoxy/weefsel leggen en dan de schaal er opleggen.
Om te voorkomen dat de onder en bovenschaal aan de vleugel plakken kan je over de schalen een plastic zak (vuilniszak) er overheen leggen.
Plastic zak is lossend.

GJ
 
Kwam dit omdat je maar 1 kant had gelijmd?

Nee, beide kanten tegelijkertijd. Blijkbaar had toch één kant net iets meer vocht opgenomen dan de andere en trok het geheel later krom. Ik had wel eerst de boven- en onderzijde ingesmeerd met lak, zodat de vocht opname beperkt zou zijn.

Met mijn DeltaWing heb PU-lijm gebruikt en niets geen last gehad van kromtrekken...

Ik gebruikte ook plastic zoals GJ zei, om niet de vleugel met de schalen te verlijmen. Misschien heeft dat wel gezorgd dat het vocht niet genoeg weg kon trekken en in het balsa trok.

Ik zal geen witte houtlijm met gebruiken in ieder geval...

:beer:
 
d7f985b93c1e05491939e4e9852dc0c6.jpg

afd0e59f934385b366f8e80903ad0db6.jpg


Kon even niet verder met een ander project dus dan maar gelijk een testcase gedaan met de ophanging van de motoren. 1mm plankjes op voorhand aan elkaar gemaakt en opgeschuurd vervolgens met epoxy gehecht aan de schuimkern. Uitsparingen zijn voor de bekabeling van de motoren. Is mooi gelukt, weegt 105g.

Tot de volgende!
 
8f023f946682290a3d2a9665cf6b259b.jpg


Na wat tests dan toch de witte houtlijm&strijkijzer methode gebruikt voor de romp. Eerst een 137x80cm balsa plaat gemaakt, alles goed ingestreken met witte houtlijm (een dikke 400g), goed laten drogen en dan simpelweg met het strijkijzer er over gaan. Werkt vlot, het resultaat is zeker naar wens!

Tot de volgende.
 
b81ceabe5d0744e96eeeed829c9e4e27.jpg


CYS R2090 retracts zijn ook binnen. Zijn eigenlijk Electron retracts voor minder dan de helft van de prijs...
 
Back
Top