Boeing 787-Dreamliner

• Topicstarter Topicstarter Didier
  • Startdatum Startdatum
D

Didier

Guest
Voor de geintereseerden onder ons.
Na 2 jaar vertraging gaat als het goed is vandaag de 787 "dreamliner" voor het eerst vliegen.
Dit vliegtuig is zeeeeeer revolutionair en nu al het best verkochte commercieële vliegtuig ooit.
Het airframe is volledig composiet, er wordt geen bleed-air meer toegepast (thank-god), geen idg's maar generators met solid-state omvormers, cabinedruk op groundlevel, etc,etc, etc.
Onze maatschappij heeft er ook 3 besteld en zouden in 2010 operationeel zijn maar helaas is dat al uitgesteld naar 2015. Boeing heeft zich toch een beetje vergist met al die nieuwe technieken. We noemen de kist al de seven-late-seven "keepondreamingliner".
Anyway, hier de livestreaming hopelijk van de eerste vlucht.

Boeing 787 Dreamliner First Flight

Kijk ook uit naar de eerste vlucht. Lijkt me een prachtig toestel en echt een stap vooruit mbt systemen. Hopelijk is het mooi weer en gaat de maiden door.

OT welke maatschappij werk je voor?

Hij staat al weer even aan de grond.
Ik denk dat dit model wel eens meer geld op kan gaan leveren als de 380.
Zuinig en niet zo groot, hij zal dus op meer plaatsen ingezet kunnen worden en daarnaast ook nog erg zuinig.
Met straks waarschijnlijk net de crisis achter de rug zullen de maatschappijen eerder zo'n model kopen als een grote denk ik.
Ik ben wel benieuwd hoe het model zich houd er zitten zoals ik begrijp veel kunstoffen in.
Ik weet niet hoelang dat mee gaat met de grote temperatuurswisselingen.

OT welke maatschappij werk je voor?

Tui Ailines-ArkeFly

De A-380 is geen vergelijking met de B-787.
Beide zijn vliegtuigen in een verschillende klasse.
Ik denk dat twin airliners meer de toekomst hebben dan de grote 4 motorige vliegtuigen. Nu al eigenlijk.
Zeker omdat men tegenwoordig ETOPS vliegt en dus ook rechtsteeks naar hun bestemming kunnen vliegen.
Niet voor niets dat KLM-Air France hun B-747-400's willen vervangen voor B-777-300.
Zelfde payload/pax en zelfde afstand kunnen vliegen maar veel goedkoper en zuiniger aangezien het twin kisten zijn.

ja, de stabilohelften staan lekker in hun eigenfrequentie te klapperen door de schok van de landing. daar mogen ze nog wel wat aan doen...

Back