Boeken over Fluitschepen

thx maar voorlopig is het nog een experiment want weet zelf ook nog niet wat er uit gaat komen en ik ga hoogstwaarschijnlijk het plan nog een paar keer moeten aanpassen voor er iets deftig staat maar ik hou jullie op de hoogte.
van deze oorlogs fluiten zijn niet erg veel tekeningen gemaakt . in het begin gaan enkel de spanten in elkaar gezet worden en vandaar uit ga ik er de grootste fouten proberen uit te halen en dan kan ik waarschijnlijk een romp proberen te beplanken. want ik geloof nooit dat het van de eerste keer goed gaat zijn.
maar je moet natuurlijk wel ergens beginnen en deze fluit staat me zeker wel aan om te maken en er wat werk in te steken want het zijn echt wel mooie schepen

Omdat de fluit ook een toekomstig model van Kolderstok wordt volg ik je met extra belangstelling, Dirk!
(Bijna bedrijfsspionage:cool:)

heel knap om dat zelf uit te tekenen ik houd mij maar bij de tekeningen van Ab Hoving. Wat jij aan het doen bent gaat mij boven de pet.
Groetjes Cees

ding is 50 cm lang en er zitten niet echt grote fouten in zo op het zicht maar er zitten er wel in hoor maar niet voor te zeggen dat je ze er niet uitkrijgt als je de spanten gaat vijlen en schuren.
voor de stevigheid ga ik eerst de dekken leggen en dan eens zien wat ik er van kan maken schaal 1/75
DSC04927.JPG

DSC04928.JPG

Mooi Dirk,
en wat ik hier zie kan best wel een beetje de revolutie in het fluitschip zijn die Pieter Jansz. Lioorne in gang zette: een lengte breedte verhouding van 4 op 1 of zelfs nog langer tot 6 op 1, waarbij 3 tot 3,5 op 1 tot dan toe gebruikelijk was.

Jouw model oogt zeer lang in verhouding tot haar breedte

image.jpg
fluitschip 3d.jpg
fluitschip.jpg

had nog een mooie afbeelding gevonden van een noordvaarder 116 voet met 6 stukken geschut gevonden en heb die deze week eens uitgetekend , met hem in 3d te zetten zag ik ook waar de fouten zaten zodat ik deze kon aanpassen..

de zwarte lijnen in de 3d tekening moet je niet naar kijken want die komen van de( loft dit is als je de huid over de spanten trekt ,en het baseert zich op bestaande punten in de tekening )

de ronding van de boeg en aan het achtersteven kreeg ik niet getekend daarom zit die er ook niet op.

This is some very interesting information and 'amazone', your CAD work looks great. I will be following this with great interest.
I am surprised that you are not doing the CAD in Delftship. But then you may be better with AutoCAD.

Marcus

hoi marcus voor delfschip moet je bij de rené zijn hij kan daar mee toveren .
elk teken programma zal zijn voor en nadelen hebben vermoed ik en ik heb leren tekenen in cad en ben dat gewoon.
ik ben nu nog wel een paar aanpassingen aan het doen want het is nog niet zoals ik het wil.

Fluit_BW_JP_140720-LR-Cptrs-3947-1024x729.jpg

laatste fluitschip dat ze gevonden hebben ergens vorig jaar gepubliceerd of uitgebrachte beelden
je kijkt naar het achtersteven dat lijkt uit

stukken te zijn gemaakt en met ijzeren strikjes bij elkaar gehouden word ( heb het bovenste zwart ingekleurd
en dan zit er ook nog een plank tegen het achtersteven wat wel een beetje raar is misschien was het niet breed genoeg voor de hingsels van het roer?

link: https://www.euronews.com/2020/08/21/a-400-year-old-ship-has-been-found-in-the-baltic-sea

Back