Ja, je hebt van die mensen die altijd geluk hebben!
Maar ontladen tot 1V per cel voor Lipo's is toch wel het noodlot tarten.
Ik heb ook in het begin met mijn Lipo ervaringen een paar keer bolle cellen gehad.
Snapte ik ook niets van, ik vlieg al met Nicads en later NiMh's vanaf ca. 1975, dus ik dacht wel met accu's te kunnen omgaan.
Mooi niet dus, Lipo's gedragen zich volkomen anders.
Het grote verschil zit hem in het feit dat Lipo's tijdens het laden en ontladen niet BOVEN en niet ONDER een bepaalde spanning mogen komen.
Nicads en NiMh's hebben daar weinig problemen mee.
Het opbollen en dus zeer sterk in kwaliteit achteruit gaan van Lipo's ontstaat hoofdzakelijk tijdens het laden als de celspanning boven 4.2V komt.
Dit kan bv. gebeuren bij een slechte lader die de spanning niet goed in de gaten houdt, maar tegenwoordig zijn echte Lipo laders zo goed dat dat niet gauw zal gebeuren. Maar er zit een ander addertje onder het gras: Als je meerdere Lipocellen in serie laadt, kan de lader de spanning van de afzonderlijke cellen niet controleren, hier kan het dus fout gaan als je geen maatregelen treft.
Een simpel voorbeeld: je laadt 2 cellen, dus de lader zal stabiliseren bij 2x4.2V = 8.4V. Echter is het goed mogelijk dat door een of andere oorzaak (onbalans/te diep ontladen) de ene cel een hogere spanning heeft dan de andere. Dit blijft dan zo tijdens het laden en aan het einde van de lading kan het best gebeuren dat de ene cel dan een spanning van 4.0V heeft en de andere krijgt dan 4.4V voor zijn kiezen (de lader stopt immers bij 8.4V). En nu gaat het dus fout, 4.4V is te hoog, er treedt gasvorming op binnenin die cel en als resultaat gaat deze opbollen (Lipo's zijn vacuum in normale toestand).
Na opbollen van een cel komt het helaas nooit meer goed, de cel is slechter geworden en als er teveel gasvorming ontstaat kan ie zelfs ontploffen.
Ik maak tegenwoordig gebruik van een balancer, deze zorgt ervoor dat de spanning van de afzonderlijke cellen tijdens het laden gelijk blijft.
Als je Lipocellen in serie laadt is dit volgens mij de enige optie om vroeg of laat onbalans tussen de verschillende cellen in een pakket te voorkomen.
Als je de cellen altijd per stuk laadt, heb je geen balancer nodig.
Ik heb een eigen schema voor mijn balancers ontwikkeld, een type voor 2cellen en een voor 3cellen, wil ik hier wel eens plaatsen, als ik erachter kom hoe dat moet.
Maar balancers zijn inmiddels ook in ruime mate in de handel verkrijgbaar.